تب در کودکان معمولا نشانه‌ای از نقص در سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، تماس با مواد مسموم کننده یا حتی عوارض برخی واکسن‌ها باشد. شما می‌توانید با خرید تب‌سنج به راحتی دمای بدن کودک خود را متوجه شوید. درمان تب در کودکان می‌تواند به طور مؤثری باعث کاهش ناراحتی آن‌ها شود و اگر چه در برخی موارد نیاز به مشاوره پزشکی دارد، اما تعدادی از روش‌های ساده و موثر وجود دارد که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

سریع‌ترین روش درمان تب کودکان در خانه

زمانی که شما متوجه تب کودک خود شدید می‌توانید با انجام یکسری راهکار‌ها تب کودک را در خانه پایین بیاورید. در صورتی که راهکار‌های درمان تب کودکان پاسخگو نبود و با روش‌های زیر نتوانستید تب کودک خود را کم کنید می‌توانید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

کاهش لباس‌های کودک برای درمان تب کودکان

برخی افراد برای گرم شدن کودک خود لباس زیادی به تن کودک می‌کنند. لباس زیاد می‌تواند موجب افزایش دمای بدن شود. به غیر از افزایش دما این کار موجب از بین رفتن آب بدن می‌شود. در نتیجه این اتفاقات، کودک شما تب می‌کند. بنابراین در صورتی که لباس زیادی تن کودک خود کردید می‌توانید برای درمان تب کودکان در خانه ابتدا لباس کودک را کمتر کنید.

برداشتن پتو

برخی از کودکان عادت دارند برای خواب از پتو استفاده کنند. پتو مانند لباس زیاد می‌تواند موجب افزایش دمای بدن شود. بنابر این در صورتی که پتو ضخیمی روی کودک شماست آن را بردارید.

سریع ترین روش درمان تب کودکان در خانه

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل تب سرماخوردگی در کودکان با ساده ترین راهکارها

مصرف مایعات بشتر برای درمان تب کودکان

تب ویروسی بدن شما را بسیار گرمتر از حد معمول می‌کند. این باعث می‌شود بدن شما در تلاش برای خنک شدن عرق کند. اما این منجر به از دست دادن مایعات می‌شود که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. سعی کنید زمانی که تب ویروسی دارید تا جایی که می‌توانید بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید. لازم نیست فقط آب باشد. هر یک از موارد زیر می‌تواند هیدراتاسیون ایجاد کند و موجب درمان تب کودکان شود:

  • آب میوه
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • آب گوشت
  • سوپ‌ها
  • چای بدون کافئین

استراحت کافی

تب ویروسی نشانه این است که بدن شما سخت کار می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. با استراحت می‌توانید خستگی این سخت کار کردن را رفع کنید و انرژی بیشتر ذخیره کنید. حتی اگر نمی‌توانید روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید تا حد امکان از فعالیت بدنی خودداری کنید. هشت تا نه ساعت یا بیشتر در شب بخوابید.

استراحت برای درمان تب کودکان

گذاشتن پارچه خیس بر روی پیشانی

در صورتی که دما بدن کودک شما افزایش پیدا کرده است می‌توانید با گذاشتن یک پارچه خیس بر روی پیشانی دمای بدن او را کاهش دهید و تب کودک خود را درمان کنید. برای این کار شما نباید از آب سرد استفاده کنید. بهترین دمای آب برای این کار دمای طبیعی است. برای درمان تب کودکان با گذاشتن پارچه خیس بر روی پیشانی ابتدا یک کاسه بردارید سپس آب را داخل کاسه و یا ظرف دلخواه خود بریزید. در صورتی که آب سرد است اجازه دهید آب با دمای محیط متعادل شود.

در قدم بعد پارچه را داخل آب گذارید و بعد از خارج کردن دستمال، آن را حسابی فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. در آخر پارچه را روی سر فرزند خود بگذارید. این کار را تا زمانی که دمای بدن کودک شما متعادل شود انجام دهید. دقت داشته باشید برای نتیجه گیری از این روش باید هر چند وقت یک بار مجدد این کار را تکرار کند.

متعادل کردن دمای اتاق برای درمان تب کودکان

یکی دیگر از عواملی که ممکن است بر روی تب کودک شما اثر بگذارد، دمای اتاقی که در آن استراحت می‌کند اس‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ت. در صورتی که دمای اتاق از حد معمول بیشتر باشد تب کودک خود را نمی‌توانید درمان کنید. بنابراین دمای اتاق را بسنجید و در صورتی که دمای اتاق زیاد بود سعی کنید آن را متعادل نگه دارید. البته باید به این موضوع دقت داشت که متعادل کردن دمای اتاق به معنای کاهش دمای آن پایین از حد استاندارد نیست و شما نباید اتاق را سرد کنید.

درمان تب کودکان در خانه

پاشویه

از زمان قدیم تاکنون یکی از بهترین روش‌های درمان تب کودکان پاشویه بوده است. پاشویه در تمامی سنین علی الخصوص کودکان می‌تواند مفید باشد و برای از بین بردن تب مورد استفاده قرار بگیرد. برای این کار شما باید از دستمال نخی استفاده کنید. ابتدا یک دستمال نخی را برداشته و آن را خیس کنید. سپس روی شکم و پای کودک خود بگذارید. دقت داشته باشید که دمای آب باید ولرم باشد.

درمان تب کودکان با ماساژ

برخی مواد خوراکی هستند که با ماساژ آن‌ها بر روی بدن کودک می‌توانید تب کودک خود را کاهش دهید. دو تا از این مواد خوراکی پیاز و روغن زیتون هستند. برای استفاده از پیاز ابتدا پیاز را از وسط برش دهید سپس آن را به کف پای کودک خود بمالید.

گلاب

در بین عرقیجات مختلف گلاب یکی از پر فایده‌ترین و پر خاصیت‌ترین عرقیجات است. این ماده خوراکی برای تب نیز فواید بسیاری دارد. با زدن گلاب به دست و پای کودک می‌توانید تب کودک خود را کاهش دهید.

خوردن بستنی

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های کاهش دمای بدن و از بین بردن تب در کودکان خوردن بستنی است. این خوراکی لذیذ از چند جنبه به درمان تب کمک می‌کند. بستنی حاوی قند است و این ماده برای تب می‌تواند مفید باشد. به غیر از آن بستنی به علت سرد بودن دمای بدن را کاهش داده و همچنین بدن کودک دهیدراته باقی می‌ماند.

درمان تب کودکان با بستنی

استفاده از میوه‌جات

در بین میوه ها، مواد خوراکی مختلفی هستند که در پایین آوردن تب می‌توانند مفید باشند. اولین میوه‌ای که می‌توانید برای درمان تب کودکان در خانه استفاده کنید هندوانه است. در کنار هندوانه هویج و کرفس نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. این میوه‌ها با افزایش ادرار موجب پایین آمدن دمای بدن می‌شوند.

دمنوش‌های گیاهی برای درمان تب کودکان

به غیر از راهکار‌ها و روش‌های گفته شده تا اینجا، یکسری دمنوش‌ها وجود دارد که با خاصیت دارویی و درمانی خود می‌توانند موجب کاهش تب در کودکان شوند. در ادامه به معرفی و بررسی این دمنوش‌ها می‌پردازیم.

چای کشمش

چای کشمش یکی از نوشیدنی‌های محبوب است که به دلیل ویژگی‌های مختلف خود ممکن است در مواقعی از جمله هنگام تب مفید باشد. البته، باید توجه داشت که چای کشمش به تنهایی نباید به عنوان روش درمانی اصلی در برابر تب در نظر گرفته شود، بلکه می‌تواند به عنوان یکی از اقدامات همراه با سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

برای درست کردن این چای ابتدا 1 فنجان کشمش را به 7 فنجان آب اضافه کنید. با این کار کشمش‌های خیس می‌خورند. پس از مدتی که کشمش‌ها نرم شدند آن را به خوبی بکوبید تا له شوند و با آب مخلوط شوند. پس از رد کردن ترکیب درست شده از صافی می‌توانید آن را میل کنید.

دمنوش‌های گیاهی برای درمان تب کودکان

چای مریم گلی

چای مریم گلی یکی از گیاهان دارویی است که در برخی فرهنگ‌ها به عنوان یک درمان سنتی برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این گیاه دارای ویژگی‌های ضدباکتریایی، ضد التهابی و آرامبخش است که ممکن است در کاهش علائم تب و بیماری‌های مرتبط با آن مؤثر باشد.

چای مریم گلی را شما به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید. برای این کار کافیست چند برگ مریم گلی را به آب جوش اضافه کنید و یک درپوش برای آن بگذارید تا دم بکشد.

چای کاهو

به عنوان یک نوشیدنی گیاهی، ممکن است مصرف چای کاهو به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش و افزایش دهنده آب بدن مفید باشد. برای استفاده از دمنوش گیاهی کاهو را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند. پس از 15 دقیقه می‌توانید دمنوش را با شیرین کننده میل کنید.

چه زمانی به پزشک اطفال برای تب مراجعه کنیم؟

تب معمولا چیزی برای نگرانی نیست. اما زمانی که به اندازه کافی بالا باشند، می‌توانند خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند. تب بالا می‌تواند برای یک کودک خردسال خطرناک‌تر از یک بزرگسال باشد. زمانی که علائم زیر رخ داد باید برای درمان تب کودکان خود به پزشک مراجعه کنید:

  • کودکان 0 تا 3 ماهه: دمای رکتوم 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.
  • کودکان 3 تا 6 ماهه: دمای رکتوم بالاتر از 102 درجه فارنهایت (39  درجه سانتیگراد) است و تحریک‌پذیر یا خواب‌آلود هستند.
  • کودکان 6 تا 24 ماهه: دمای رکتوم بالاتر از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) است که بیش از یک روز طول می‌کشد. اگر علائم دیگری مانند بثورات پوستی، سرفه یا اسهال دارند، ممکن است بخواهید زودتر با پزشک تماس بگیرید.

مراجعه به پزشک برای تب کودکان

برای کودکان ۲ سال و بزرگتر، اگر تب دارند که به طور مکرر از 104درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) بالاتر می‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر فرزندتان تب دارد و:

  • آن‌ها به طور غیرعادی بی‌حال و تحریک‌پذیر به نظر می‌رسند یا علائم شدید دیگری دارند.
  • تب بیش از سه روز طول می‌کشد.
  • تب به دارو پاسخ نمی‌دهد.
  • آن‌ها ارتباط چشمی با شما حفظ نمی‌کنند.
  • آن‌ها نمی‌توانند مایعات را پایین نگه دارند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی سریع‌ترین روش درمان تب کودکان در خانه پرداخته شد. هر چند که این روش‌ها می‌توانند به کاهش تب و ناراحتی کودک کمک کنند، اما در صورتی که تب به طور مداوم و بدون تغییرات بهبود یافت، حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین، اگر علائم دیگری همراه با تب وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود. شما از چه روش‌های دیگری برای درمان تب کودکان تا به حال استفاده کرده اید؟ شما می‌توانید سایر روش‌ها و سوالات خود را در خصوص سریع‌ترین روش درمان تب کودکان در خانه در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط salamatikhabari