کیست مویی یکی از بیماری‌های پوستی است که می‌توان آن را با استفاده از برخی داروها، درمان‌های خانگی و در موارد شدیدتر جراحی درمان کرد. برای درمان کیست مویی می‌توانید به دکتر عمومی یا جراح عمومی مراجعه کنید. در ادامه به توضیح و بررسی کامل بیماری کیست مویی می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا کیست پیلونیدال یک کیسه گرد از بافت است که با هوا یا مایع پر شده است. این نوع کیست رایج، در چین باسن (از دنبالچه تا مقعد) قرار دارد و معمولا به دلیل عفونت پوستی ایجاد می‌شود. کیست پیلونیدال یک بیماری شایع است و سالانه بیش از 70000 مورد گزارش می‌شود. اما بسیاری از مردم از ذکر آن (حتی برای پزشک خود) خجالت می‌کشند.

کیست مویی می‌تواند باعث درد شود و نیاز به درمان دارد. این کیست می‌تواند یک مشکل حاد باشد یا ممکن است کیست مزمن (کیستی که قابلیت عود کردن دارد) باشد. اگر کیست‌های مویی مزمن درمان نشوند، همچنین می‌توانند منجر به آبسه (تورم پاکت‌های عفونت) و حفره‌های سینوسی (فضاهای خالی زیر پوست) شوند. پیلونیدال می‌تواند بسیار دردناک باشد به خصوص زمانی که در حالت نشسته هستید. این کیست‌ها معمولا به دلیل عفونت پوستی ایجاد می‌شوند و اغلب دارای موهای رشد کرده در داخل هستند. در طول جنگ جهانی دوم، کیست‌های پیلونیدال اغلب (بیماری راننده جیپ) نامیده می‌شدند، زیرا در افرادی که اغلب می‌نشینند شایع‌تر است.

چه کسانی ممکن است به کیست پیلونیدال مبتلا شوند؟

همه افراد ممکن است به این بیماری دچار شوند، اما مانند سایر بیماری‌ها برخی افراد بیشتر مستعد به مواجه شدن با این مشکل هستند. برخی افرادی که بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند شامل موارد زیر می‌شود.

  • مردان (مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به کیست پیلونیدال هستند)
  • افراد بین سن بلوغ تا ۴۰ سالگی (میانگین سنی بین ۲۰ تا ۳۵ سال است)
  • افرادی که تمام روز می‌نشینند (مانند رانندگان کامیون و کارکنان اداری)
  • افرادی که اضافه وزن/چاقی دارند
  • افرادی که موهای بدن ضخیم یا خشن دارند
  • افرادی که لباس‌های تنگ می‌پوشند

آیا کیست پیلونیدال ارثی است؟

در برخی موارد، کیست مویی می‌تواند ارثی باشد (شما می‌توانید آن را از یکی از اعضای خانواده به ارث ببرید). سابقه خانوادگی شما می‌تواند در تعیین اینکه آیا به کیست پیلونیدال مبتلا شده‌اید یا خیر، نقش داشته باشد، به عنوان مثال آیا موهای زبر بدن در خانواده شما وجود دارد یا خیر.

آیا کیست مویی مسری است؟

کیست پیلونیدال یک بیماری پوستی غیر مسری است. این یعنی شما نمی‌توانید آن را گسترش دهید (درست مانند یک جوش) و بقیه افراد به دلیل شما با این بیماری مواجه نمی‌شوند. در حال حاضر، بسیاری از محققین بر این باورند که کیست پیلونیدال توسط موهای زیر پوستی ایجاد می‌شود.

علل کیست مویی

کارشناسان هنوز همه علل کیست پیلونیدال را نمی‌دانند. با این حال، آن‌ها می‌دانند که موهای رشد کرده در چین باسن منجر به عفونت پوستی می‌شود که باعث تشکیل کیست پیلونیدال می‌شود. به این وضعیت مانند گیرکردن تکه چوب در پوست فکر کنید، با این تفاوت که در عوض یک موی رشد کرده است. اگر درمان نشود، کیست پیلونیدال ممکن است منجر به آبسه یا حفره سینوسی شود. این هر دو نشانه بدتر شدن عفونت پوست هستند.

علل کیست پیلونیدال

علائم کیست مویی

زمانی که شما دچار یک بیماری می‌شوید، این بیماری می‌تواند با علائمی همراه باشد. شما با کمک این علائم می‌توانید تا حدودی متوجه بیماری خود شوید. شناخت علائم بیماری‌ها در تشخیص زودهنگام به شما کمک می‌کند. کیست پیلونیدال مانند بیماری‌های دیگر با علائمی همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • دردی که اغلب هنگام نشستن بدتر می‌شود
  • گودی کوچک یا ناحیه بزرگ متورم بین باسن شما
  • آبسه با تخلیه چرک یا خون (این مورد ممکن است همراه با بوی بد نیز باشد)
  • تهوع، تب و خستگی مفرط (خستگی)

آیا در دوران بارداری ممکن است به کیست مویی مبتلا شد؟

اگرچه کیست پیلونیدال در مردان بسیار شایع‌تر است، زنان باردار نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. اگر در ناحیه باسن خود احساس درد می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از کیست پیلونیدال باشد. برخی از زنان باردار زمانی که با این درد مواجه می‌شوند تصور می‌کنند این یک درد معمولی بارداری است بنابراین معمولا در این صورت بهتر است با پزشک مخصوص خود تماس بگیرید و بررسی شوید.

تشخیص کیست پیلونیدال

تشخیص کیست پیلونیدال توسط پزشک با معاینه فیزیکی انجام می‌شود. شما با علائم گفته شده تا حدودی می‌توانید بیماری را تشخیص دهید اما برای تشخیص قطعی بیماری بعد از مواجه شدن با علائم آن باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در طول معاینه، چین و چروک باسن شما را برای نشانه‌های کیست پیلونیدال بررسی می‌کنند.

در صورتی که برخی علائم کیست پیلونیدال را مشاهده کردید برای تشخیص دقیق‌تر می‌توانید به دکتر عمومی، پزشک داخلی، جراح عمومی، دکتر پوست، متخصص اورژانس پزشکی مراجعه کنید. اگر کیست پیلونیدال دارید، باید با چشم غیر مسلح (بدون نیاز به ابزار پزشکی) قابل مشاهده باشد. پزشک متخصص شما ممکن است چیزی را که شبیه یک جوش یا کیست تراوش کننده است تشخیص دهد. اگر چنین است، ممکن است چندین سوال از شما بپرسند، از جمله:

  1. آیا ظاهر کیست تغییر کرده است؟
  2. آیا مایعی را تخلیه می‌کند؟
  3. آیا علائم دیگری دارید؟

به ندرت، پزشک شما ممکن است CT یا MRI را برای جستجوی حفره‌های سینوسی (سوراخ‌های کوچک) که ممکن است در زیر سطح پوست شما ایجاد شده باشد، تجویز کند.

تشخیص کیست پیلونیدال

درمان کیست پیلونیدال

اگر یک یا چند کیست پیلونیدال در شما تشخیص داده شود، توسط پزشک یک روش درمانی دریافت خواهید کرد که به بهترین وجه متناسب با وضعیت سلامتی و مورد شما باشد. پزشک درمان مورد نظر را از طریق چند سوال انتخاب می‌کند. این سوالات عبارتند از:

  • آیا قبلا کیست پیلونیدال داشته اید؟
  • آیا شما مشکلات پوستی دیگری نیز (مانند آبسه یا سینوس) در همان ناحیه داشته اید؟
  • چقدر سریع در حال بهبودی هستید؟

بسته به شدت علائم، ممکن است برای برداشتن کیست پیلونیدال به جراحی نیاز داشته باشید یا شدت علائم به قدری نباشد که نیاز به جراحی باشد. علاوه بر جراحی، چندین روش درمانی دیگر نیز وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • تخلیه کیست
  • تزریق
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • لیزر درمانی

تخلیه کیست

تخلیه کیست یکی از روش‌های درمانی کیست مویی است که پزشک می‌تواند در مطب خود آن را انجام دهد. یک برش کوچک (برش) برای باز کردن و تخلیه مایع از کیست عفونی شما ایجاد می‌شود.

تزریق

تزریق فنول (یک ترکیب شیمیایی اسیدی) می‌تواند کیست پیلونیدال خفیف و متوسط را درمان و از آن پیشگیری کند.

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند التهاب پوست را درمان کنند. با این حال، آنتی بیوتیک‌ها به تنهایی نمی‌توانند کیست پیلونیدال را درمان کنند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی می‌تواند موهایی را که می‌توانند موجب افزایش کیست‌های مویی شوند را از بین ببرد و از تشدید این بیماری جلوگیری کند.

در حالی که منتظر درمان خود هستید، می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده برای تسکین پوست خود، هر دردی را که ممکن است احساس کنید، کنترل کنید. همچنین ممکن است هنگام استفاده از صندلی بادی یا تشک، درد کمتری احساس کنید.

درمان کیست پیلونیدال

آیا برای کیست پیلونیدال نیاز به جراحی دارم؟

اگر کیست پیلونیدال مزمن دارید یا بدتر شده و حفره سینوسی زیر پوست شما ایجاد شده است، یک مورد جدی است و ممکن است برای برداشتن کامل کیست به جراحی نیاز داشته باشید. پس از آن، جراح ممکن است زخم را باز بگذارد (قرار دادن گاز) یا زخم را با بخیه یا فلپ پوستی (پوستی که از قسمت سالم بدن شما گرفته شده است) ببندد.

هر زمان که جراحی می‌کنید، مهم است که از زخم خود به خوبی مراقبت کنید تا عفونی نشود. پزشک شما به شما می‌گوید که چگونه زخم خود را تمیز نگه دارید (از جمله تراشیدن ناحیه) و چه مدت باید آن را پوشانده باشید. آن‌ها همچنین علائم هشدار دهنده عفونت و زمانی که باید با پزشک خود تماس بگیرید را به شما می‌گویند.

روش‌های کاهش درد

در اوایل عفونت کیست پیلونیدال، قرمزی، تورم و درد ممکن است خیلی بد نباشد. برخی موارد وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید درد خود را کاهش دهید. این راهکار‌ها عباتند از:

  • برای تسکین درد، در یک وان آب گرم خیس بنشینید.
  • داروهای ضد درد بدون نسخه مصرف کنید، اما دستورالعمل‌های دوز را دنبال کنید.
  • کیست و ناحیه اطراف آن را تمیز و خشک نگه دارید.

پیشگیری از کیست مویی

قبل از نیاز به درمان کیست مویی در صورتی که هنوز با این بیماری مواجه نشده‌اید می‌توانید به راحتی با انجام یکسری کار‌ها تا حد امکان از آن جلوگیری کرده و خود را در مقابل کیست پیلونیدال ایمن کنید. چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از ابتلا به کیست پیلونیدال یا جلوگیری از بازگشت آن‌ها انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

  • مرتبا ناحیه‌ای که در خطر کیست پیلونیدال است را بشویید و خشک کنید
  • کاهش وزن
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید
  • تراشیدن موهای اطراف باسن

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی کامل بیماری کیست مویی و روش‌های درمان آن پرداختیم. کیست مویی یک مشکل پوستی مزاحم است که معمولا در ناحیه موهای مقعدی رخ می‌دهد و می‌تواند عوارضی مانند درد و عفونت را به دنبال داشته باشد. درمان این مشکل ممکن است شامل داروها، آنتی‌بیوتیک‌ها، تخلیه و تمیزکاری و در موارد شدیدتر، جراحی باشد. همچنین، پیشگیری از کیست موییبا حفظ بهداشت محل موهای مقعدی و جلوگیری از تحمیل فشار مکرر به این ناحیه ممکن است موثر باشد. شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط salamatikhabari