عرق نعنا با طبع گرم و خشک برای سردمزاجان یک داروی گیاهی معجزه‌آسا به شمار می‌آید. در طب سنتی به مصرف نعنا و عرق نعنا بسیار توصیه شده است. بسیاری از افراد عرق نعنا را فقط به عنوان ماده‌ای برای کمک به رفع مشکلات دستگاه گوارش و درمان دل‌درد می‌دانند؛ در حالی که فواید عرق نعناع بیش از اینهاست. در این مقاله با خواص عرق نعنا بیشتر آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خواص عرق نعنا چیست؟

مهم‌ترین خواص عرق نعناع را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بهبود مشکلات گوارشی
  • کمک به درمان آسم و آلرژی
  • تسکین علائم سرماخوردگی
  • خوشبو کردن دهان
  • کمک به تسکین دردهای قاعدگی
  • کمک به بهبود میگرن و سردردهای تنشی
  • درمان نفخ شکم
  • رفع گرفتگی سینوس‌ها
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • تسکین علائم سرماخوردگی

در مورد برخی از خواص عرق نعنا در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد:

عرق نعنا برای درمان دل‌ درد و نفخ معده

هزاران سال است که در همه جهان از گیاه نعنا برای کمک به تسکین ناراحتی‌های معده و رفع سوء هاضمه استفاده می‌کنند. عرق نعنا برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های گوارشی از جمله سوء هاضمه، IBS، دل‌درد و به طور کلی مشکلات معده کاربرد دارد. نعنا علیه میکروب‌های مضر معده عمل کرده، گرفتگی عضلات معده را بهبود می‌بخشد و هر نوع التهاب را کاهش می‌دهد.

عرق نعنا برای معده

افرادی که مبتلا به آی بی اس یا سندرم روده تحریک‌پذیر هستند، با استفاده از نعناع و مشتقات آن می‌توانند علائم خود را بهبود بخشند. از آنجایی که نعناع التهاب را در دستگاه گوارش کم می‌کند، به همین دلیل جهت تسکین نفخ معده می‌توان از آن بهره گرفت. با این هدف می‌توان نعنا را به صورت دم‌کرده یا در قالب عرقیات مورد استفاده قرار داد. همچنین در بسیاری از مکمل های گیاهی نیز به دلیل خواص قابل توجه نعنا از آن استفاده می‌شود.

عرق نعنا برای رفلاکس معده

آیا عرق نعناع برای رفلاکس معده خوب است؟ خیر؛ افرادی که دچار رفلاکس معده می‌شوند، باید از خوردن عرق نعنا در دوزهای بالا خودداری کنند. زیرا عرق نعناع ترشح اسید معده را افزایش داده و زخم معده و رفلاکس معده را تشدید می‌کند. پس برای درمان هر نوعی از مشکلات معده بهتر است به سراغ مصرف عرق نعناع نروید.

خواص عرق نعناع برای آسم و آلرژی

نعناع حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام رزمارینیک اسید است. مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که رزمارینیک اسید علائم آسم را تا حدود قابل توجهی بهبود می‌بخشد. نتیجه این مطالعه را شاید بتوان به انسان‌ها نیز ارجاع داد. به طور کلی همه خانواده گیاه نعنا دارای اثرات ضد حساسیت هستند. از آنجایی که تحقیقات بسیار کمی در مورد فواید نعنا برای آسم و آلرژی وجود دارد، در حال حاضر به قطعیت در این مورد نمی‌توان صحبت کرد. برای کمک به درمان آسم و آلرژی بهتر است زیر نظر پزشک از قرص ضد حساسیت استفاده کنید.

تسکین علائم سرماخوردگی از فواید عرق نعنا

نعناع حاوی ماده‌ای به نام منتول است که در عین حال که معطر به شمار می‌آید، ضد احتقان بوده و به دفع خلط و مخاط موجود در حلق و بینی کمک می‌کند. استفاده از پماد منتول می‌تواند درمانی موثر برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی باشد. با این حال توجه داشته باشید که همه مطالعات علمی از خواص منتول برای درمان سرماخوردگی پشتیبانی نمی‌کنند. اسانس یا روغن نعناع در برخی موارد سبب تحریک و قرمزی پوست می‌شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که پماد منتول به طور مستقیم روی قفسه سینه یا صورت کودک مالیده نشود.

عرق نعنا برای درمان دردهای قاعدگی

منتول که ترکیب فعال موجود در نعنا است، خاصیت ضد درد دارد. در برخی مطالعات عنوان شده که عصاره نعنا یا عصاره نعنا فلفلی به شکل کپسول می‌تواند حتی به اندازه مفنامیک اسید در کاهش شدت و مدت درد مربوط به قاعدگی موثر باشد. از آنجایی که مکمل‌های حاوی نعنا عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، بنابراین صد در صد گزینه بهتری به حساب می‌آیند. روغن نعنا شل کننده عضلات بوده و انقباضات قاعدگی را بهبود می‌بخشد.

خواص نعناع برای لاغری

نعنا نه تنها به هضم بهتر غذا کمک کرده بلکه باعث افزایش متابولیسم می‌شود. وقتی سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود، کاهش وزن با سرعت بیشتری رخ خواهد داد. عرق یا دمنوش نعنا از جمله نوشیدنی‌های بدون کالری هستند که به خوبی می‌توان از آنها برای کمک به کاهش وزن استفاده کرد.

درمان یبوست با عرق نعنا

عرق نعنا و به طور کلی همه مشتقات نعنا خواص ضد اسپاسم دارند. منتول موجود در نعنا می‌تواند اثرات آرامش‌بخش روی ماهیچه‌های روده داشته باشد. یبوست و نفخ هر دو از علائم سندرم روده تحریک پذیر هستند که به کمک عرق نعنا می‌توان این علائم را تسکین بخشید. به جای عرق نعناع از چای نعنا نیز می‌توان استفاده کرد.

عرق نعنا برای یبوست

خواص خوردن عرق نعنا ناشتا

مصرف عرق نعنا قبل از وعده غذایی و به صورت ناشتا می‌تواند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و علائم سوء هاضمه را بهبود بخشد. به طوری که بعد از مصرف غذا دیگر علائم نفخ، دل‌درد، حالت تهوع و … وجود نداشته باشد. اگر مایل به مصرف عرق نعنا به صورت ناشتا نیستید، همچنین بعد از غذا هم عرق نعنا را می‌توانید مورد استفاده نمایید. با این حال هرگز نباید در مصرف عرق نعناع زیاده‌روی کنید زیرا به طور قطع عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

خواص عرق نعناع و گلاب

گلاب برای مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش علائم پیری ایده‌آل است. همچنین اگر به صورت خوراکی مصرف شود می‌تواند اثرات آرامش‌بخش داشته باشد. از جمله خواص عرق نعناع و گلاب به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش استرس و اضطراب و علائم افسردگی
  • بهبود کیفیت خواب
  • کمک به تقویت سلامت پوست و مو
  • کمک به کاهش وزن
  • رفع سردردهای میگرنی

خواص عرق نعنا برای مردان

خواص عرق نعناع برای مردان این است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، انرژی‌بخش است، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و علائم سوء هاضمه را به کمک آن می‌توان بهبود بخشید. اما آقایان به این نکته باید توجه داشته باشند که عرق نعنا در مقادیر بالا می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن شود و روی میل جنسی تاثیر منفی بگذارد. بنابراین در مقادیر توصیه شده باید از عرق نعناع استفاده کنید.

عرق نعنا در بارداری

با اینکه در دوران بارداری معمولا توصیه می‌شود که از گیاهان و داروهای گیاهی پرهیز شود، اما به نظر نمی‌رسد که عرق نعنا در بارداری مضر باشد. نتیجه برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عرق نعناع در بارداری می‌تواند به کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک کرده و هضم غذا را در دستگاه گوارش بهبود بخشد. همچنین خاصیت ضد التهابی نعنا باعث می‌شود تا برای سردرد، دندان‌درد و دردهای عضلانی گزینه مناسبی به حساب آید.

نعنا

عرق نعنا برای نوزاد

برخی از والدین برای درمان دل درد یا کولیک نوزاد به وی عرق نعنا می‌دهند. پزشکان این اقدام را منع می‌کنند. نوزاد تا قبل از شش ماهگی مجاز به مصرف هیچ نوع داروی گیاهی یا غذای جامد نیست. اگر فرزند شما از کولیک رنج برده و زیاد بی‌قراری می‌کند می‌توان برای خرید شربت ضد کولیک مثل گرایپ میکسچر اقدام کرد. در هر صورت دادن عرق نعناع به نوزاد توصیه نمی‌شود.

عوارض عرق نعناع چیست؟

مضرات عرق نعنا چیست؟ عرق نعناع در مقادیر مطلوب و زمانی که فقط در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملا ایمن و بی‌خطر به نظر می‌رسد. عوارض عرق نعنا تنها در صورتی رخ می‌دهد که بیش از مقدار مطلوب و در مقادیر بالا استفاده شود. با این حال باید به موارد زیر دقت کنید:

  • افراد مبتلا به رفلاکس معده برای تسکین مشکلات گوارشی نباید از عرق نعناع استفاده کنند.
  • عرق بالا در مقادیر خیلی بالا می‌تواند سمی باشد. با این حال تاکنون دوز مشخصی برای استفاده از آن توسط متخصصین توصیه نشده است.
  • منتول خالص سمی بوده و برای مصرف داخلی نیست؛ پس می‌توان از آن تنها برای روی پوست استفاده نمود.
  • مصرف بسیار زیاد عرق نعنا باعث کاهش تستوسترون در مردان شده و کاهش میل جنسی و قدرت باروری را به دنبال دارد.

طرز استفاده عرق نعنا

برای طریقه مصرف عرق نعنا هیچ دستور استانداردی وجود ندارد. به طور معمول به منظور تسکین نفخ و درد معده توصیه می‌کنند که نصف استکان عرق نعنا را با نصف استکان آب ترکیب نموده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری عسل نیز اضافه کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که در مصرف عرق نعناع نباید زیاده‌روی کرد زیرا عوارض نامطلوبی دارد.

کلام آخر

خواص عرق نعنا فقط برای تسکین مشکلات معده نیست. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز در مورد همه فواید عرق نعناع شرح دادیم. ایرانی‌ها معمولا همه عرق نعناع را در یخچال خود دارند زیرا از پرمصرف‌ترین عرقیجات گیاهی به شمار می‌آید. آیا تاکنون عرق نعناع برای شما عوارضی داشته است؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

source

توسط salamatikhabari