مرداد 99 | دولت برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین درون شهری و برون شهری، 4 طرح مستقل درنظر گرفته است که طی آن، 80% خودروهای فرسوده کشور، با خودروهای تولید داخل جایگزین شده و 20% دیگر نیز با واردات خودرو، جبران خواهد شد. نوسازی خودروهای سنگین، در قالب 4 طرح زیر انجام می‌شود:

طرح اول: نوسازی کلید به کلید

طرح کلید به کلید، مهم‌ترین برنامه نوسازی دولت است چراکه مربوط به ریاست جمهوری است. در این طرح بیش از 176 هزار دستگاه ناوگان درون شهری و برون شهری شامل انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوس، نوسازی می‌شوند.

بخشی از منابع موردنیاز برای طرح نوسازی کلید به کلید، از صندوق توسعه ملی تامین شده و بخشی دیگر نیز از طریق صرفه جویی در سوخت، به صندوق ملی برگردانده می‌شود.

برای طرح نوسازی کلید به کلید، دولت 50% قیمت خودرو را بصورت یارانه بلاعوض، پرداخت می‌کند. سپس 30% قیمت خودرو را تسهیلات 18% می‌دهد و 20% مابقی را هم باید توسط مالکان خودروها تامین شود.

در طرح نوسازی کلید به کلید، تا شهریورماه 99 بیش از 500 دستگاه خودرو تحویل شده و 105 دستگاه نیز در حال تحویل اس.

طرح دوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع دولت

دومین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده است که البته تریلرهای یخچال‌دار را هم شامل می‌شود.

در طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، قرار است 65 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 35 سال، نوسازی شوند که تا شهریورماه 99، تنها 5000 دستگاه طی این طرح، تحویل شده اما قرارداد نوسازی 5000 دستگاه کامیون دیگر نیز بسته شده است.

دولت برای طرح نوسازی کامیون فرسوده، 80% قیمت خودروها را بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت می‌کند. منابع مالی موردنیاز برای طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق صرفه جویی سوخت، تامین می‌شود.

طرح سوم: نوسازی کامیون فرسوده با منابع سازمان راهداری

علاوه بر دولت، سازمان راهداری نیز بصورت جداگانه، طرح دیگری برای نوسازی کامیون‌های فرسوده را اجرایی کرده است که طی آن قرار است 880 دستگاه کامیون با عمر بالای 55 سال، نوسازی شوند. در این طرح، 60% قیمت خودرو بصورت تسهیلات بانکی با نرخ 9% به متقاضیان پرداخت می‌شود.

محدود بودن تعداد خودروهای نوسازی شده در این طرح، به این دلیل است که منابع مالی موردنیاز برای انجام آن، از طریق سازمان راهداری تامین شده که منابع قابل توجهی نیستند.

طرح چهارم: واردات کامیون های کارکرده

چهارمین و آخرین طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، همان طرح واردات خودروهای سنگین کارکرده است. البته این مورد خاص، یکی از قوانین برنامه‌های کلی توسعه بوده و در همه دولت‌ها باید اجرایی شود.

طبق بند 3 از ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه، به منظور توزان قیمت و جبران بخشی از کمبودهای تولید داخل، واردات کامیون‌هایی با عمر کمتر از 3 سال، آزاد است.

source

توسط