این بیماری ممکن است در اثر علل مختلفی ایجاد شود. اما شایع‌ترین علل ابتلا به اگزما را می‌توان حساسیت به برخی محرک‌ها و تماس با آ‌ن‌ها همچون برخی زیورآلات، عطر، صابون، شامپو و حتی رنگ مو نیز ایجاد شود. در این مقاله به اگزمای لاله گوش و تمام موارد مربوط به آن خواهیم پرداخت و همچنین روش‌های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اگزمای لاله گوش چیست؟

یکی از بیماری‌های پوستی که می‌تواند لاله گوش را نیز درگیر کند، اگزمای لاله گوش است که گاهی با نام درماتیت تماسی لاله گوش نیز شناخته می‌شود. در این بیماری، پوست ناحیه لاله گوش دچار خشکی شدید، التهاب و یا خارش بیش از حد خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است اگزمای لاله گوش، موجب پوسته پوسته شدن این ناحیه شود. اگزما شبیه انواع حساسیت پوستی است که همراه با خشکی و خارش پوست همراه بوده و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشید.

در صورت بروز چنین علائمی، اگر نواحی گوش را بخارانید و یا آن‌ها را با موادی که ممکن است به آن‌ها آلرژی داشته باشید شستشو دهید، احساس درد و حتی گاهی خونریزی نیز به این علائم افزوده خواهند شد. اگزمای لاله گوش می‌تواند پیش‌رونده باشد و موجب درگیری پوست نواحی نرمه گوش، لبه داخلی گوش، کانال خارجی و سایر نقاط دیگر گوش شود.

گاهی میزان خارش ایجاد شده در اثر بیماری اگزمای لاله گوش می‌تواند حتی از بیماری پسوریازیس نیز بیشتر باشد. البته لازم به ذکر است که این بیماری از میزان شیوع بالایی برخوردار است و افراد در تمام سنین را می‌تواند درگیر کند. اما شیوع آن اغلب در کودکان بیشتر است.

اگزمای لاله گوش چیست

علل ابتلا به اگزمای لاله گوش

علت‌ها و عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند موجب ایجاد بیماری اگزمای لاله گوش شوند. مهم‌ترین عواملی که این نوع عارضه می‌تواند تحت تأثیر آن‌ها ایجاد شود، در ادامه توضیح داده شده است.

اوتیت خارجی و اگزمای گوش

اگزمای گوش می‌تواند در اثر وارد کردن اجسام و یا حتی مایعات خارجی به داخل مجرای گوش ایجاد شو که ورود آب، شامپو و صابون، از شایع‌ترین این موارد محسوب می‌شوند. درواقع پس از وارد شدن این مایعات، اغلب فرد بی‌تفاوت خواهد بود و تلاشی نیز برای خارج کردن و یا خشک کردن مواد باقی مانده در گوش صورت نخواهد گرفت.

این مورد سبب تحریک پوست مجرای گوش خواهد شد که ایجاد التهاب و خارش و در نهایت اگزمای گوش را در پی خواهد داشت. به همین جهت بهتر است به توصیه پزشکان، پس از استحمام، حتما گوش‌ها را خشک کنید و از خیس ماندن آن خودداری و همچنین وارد شدن شامپو، آب و صابون در هنگام استحمام به مجرای گوش، جلوگیری کنید. به غیر از موارد گفته شده شما می‌توانید با نظافت گوش از وجود آلودگی و ابتلا به اگزمای لاله گوش جلوگیری کنید.

خشک شدن بیش از حد پوست گوش

برخی افراد از نوع حساس و یا خشک پوست برخوردار هستند. این افراد در صورتی که پوستشان دچار تحریک شود، میزان خشکی آن، بیشتر از مقدار طبیعی خواهد شد. از این رو پوست و نواحی اطراف آن نیز دچار خشکی بسیار زیاد می‌شوند. در چنین شرایطی، خارش و التهاب در سطح پوست ایجاد خواهد شد و گاهی ممکن است فرد شاهد ایجاد برخی ترک‌ها در سطح پوست خود باشد.

چنین مواردی اغلب در ناحیه پشت گوش و یا لاله آن ایجاد می‌شوند که اگزمای لاله گوش را به همراه دارند. برای جلوگیری از این موارد، به کار بردن نرم کننده و مرطوب کننده‌های متناسب با نوع پوست می‌تواند تأثیر بسیار چشمگیری داشته باشد و رطوبت مورد نیاز پوست را به صورت کامل تأمین کند.

علل ابتلا به اگزمای لاله گوش

تغییرات آب و هوا و آلرژی

تغییرات آب و هوای محل زندگی در صورتی که بسیار شدید باشد، می‌تواند تحریک پوست و در نتیجه ایجاد اگزمای لاله گوش را در پی داشته باشد. این مورد اغلب در افراد با سنین بالا مشاهده شده است. به عنوان مثال اگر شما از یک منطقه استوایی به منطقه بسیار سرد بروید، پوست شما تحریک خواهد شد.

آلرژی نیز یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علل ایجاد اگزمای لاله گوش به شمار می‌رود. برخی مواد برای پوست به عنوان آلرژن محسوب می‌شوند که می‌توانند گوش و نواحی اطراف آن را درگیر کنند و در نهایت، منجر به اگزما شوند. مهم‌ترین موادی که می‌توانند برای پوست ایجاد حساسیت کنند، عبارت‌اند از:

  • محصولات بهداشتی و لوازم آرایشی
  • قطره گوش
  • شامپو، صابون و انواع دیگری از شوینده‌ها
  • نیکل
  • زیور آلات و جواهرات
  • سمعک

علائم اگزمای لاله گوش

احساس خارش در محیط داخلی یا خارجی گوش، قرمز شدن پوست اطراف گوش، احساس درد در قسمت داخلی گوش، پوسته پوسته شدن گوش، خارش شدید پشت گوش، ترشحات خارج شده از گوش، احساس سوزش در نواحی گوش و مواردی از این قبیل از شایع‌ترین و رایج‌ترین علائم اگزمای گوش به شمار می‌روند.

البته بدیهی است که برخی از این علائم ممکن است با بعضی بیماری‌های گوش کاملا مشابهت داشته باشند و مشاهده آن‌ها، فرد را دچار اشتباه کند. اما لازم است به این نکته نیز توجه داشت که در زخم‌های پشت گوش، ندرتا پیش می‌آید که این ناحیه دچار پوسته پوسته شدن شود. همچنین در این موارد ممکن است برخی برجستگی‌ها همانند جوش و یا زخم‌های ریز و جزئی، در اطراف گوش ایجاد خواهد شد.

همچنین در زخم‌های داخلی گوش همان‌طور که از نامش پیداست، قسمت داخلی گوش درگیر زخم خواهد شد و علائم آن در قسمت پوست لاله گوش قابل مشاهده نخواهد بود. البته واضح است که به منظور تشخیص دقیق و صحیح عارضه ایجاد شده، لازم است به یک پزشک و متخصص گوش مراجعه شود تا از این طریق، علاوه بر تشخیص نوع بیماری، اقدامات درمانی مربوط به آن نیز تجویز شود و پروسه درمان هرچه زودتر آغاز گردد.

علائم اگزمای لاله گوش

درمان اگزمای لاله گوش

اگزمای لاله گوش می‌تواند با روش‌های مختلفی قابل درمان باشد. البته بهترین راه انتخاب درمان و شروع آن، مراجعه به متخصص گوش و اقدام به درمان بر اساس دستور ایشان است. در ادامه، مواردی از درمان اگزمای لاله گوش را مورد بررسی قرار داده‌ایم که می‌توانند در از بین رفتن این عارضه مؤثر واقع شوند.

روش خانگی درمان

اگزمای لاله گوش در صورتی که بسیار خفیف باشد، با استفاده از روش‌های درمان خانگی نیز قابل کنترل خواهد بود. اما در صورت حاد بودن بیماری، مراجعه به متخصص کاملا ضروری است و باید از هرگونه اقدام برای درمان خودسرانه پرهیز کرد. البته در حالت کلی نیز درمان خودسرانه این بیماری نه تنها موجب درمان نمی‌شود؛ بلکه حادتر شدن آن را در پی خواهد داشت. مهم‌ترین و رایج‌ترین درمان‌های خانگی عبارت‌اند از:

  • تغییر و اصلاح سبک زندگی
  • به کار بردن کرم و محصولات با خاصیت مرطوب کنندگی قوی
  • به کار بردن پمادهایی برای اگزمای گوش (البته نوع و مقدار مصرف آن باید به دستور پزشک متخصص باشد.)
  • مصرف داروهایی که به منظور از بین رفتن عفونت استفاده می‌شوند و تهیه آن‌ها نیاز به نسخه ندارد.

استفاده از قطره گوش

امروزه شرکت‌های داروسازی مختلفی قطره‌هایی را برای درمان اگزمای لاله گوش تولید می‌کنند. به کار بردن قطره برای درمان این بیماری، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی است که پزشکان تجویز می‌کنند. نوع قطره و میزان به کار بردن آن در طول شبانه روز، مواردی هستند که باید طبق دستور پزشک انجام شوند.

درمان اگزمای لاله گوش

استفاده از دارو

با توجه به تنوع راه‌های درمان و محصولات درمانی، برندهای مختلف تولید کننده دارو، انواع مختلفی از داروها را برای بیماری‌های گوش تولید کرده‌اند که هرکدام از آن‌ها برای شرایط و بیماری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این جهت لازم است نوع دارو، دوز دارو و میزان مصرف آن حتماً توسط پزشک متخصص تجویز شود و از مصرف خودسرانه آن خودداری شود.

همچنین بدیهی است که مراجعه زودتر به پزشک و شروع پروسه درمان، درمان اگزمای لاله گوش را تسهیل می‌کند و موجب می‌شود در بازه زمانی کوتاه‌تری این عارضه درمان شود. بنابراین بهتر است به محض مشاهده برخی علائمی که می‌توانند حاکی از اگزمای لاله گوش باشند، مراجعه به پزشک صورت گیرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بررسی شد، اگزمای لاله گوش به عنوان یک بیماری التهابی شناخته می‌شود که موجب ایجاد درد، سوزش و خارش در ناحیه اطراف گوش و قسمت لاله آن، و همچنین پوسته پوسته شدن این ناحیه خواهد شد. البته در موارد حادتر این علائم می‌توانند به ایجاد زخم نیز منجر شوند که موجب خونریزی نیز خواهد شد.

جلوگیری از این بیماری بسیار ساده است و می‌توان آن را با استفاده از مرطوب کننده‌های قوی انجام داد و یا در موارد خفیف، با به کار بردن این محصولات از عود آن پیشگیری کرد. اما در صورت پیشرفت بیماری و شرایط حاد، لازم است حتماً به پزشک مراجعه شود تا روند درمان، به دستور ایشان انجام شود.

source

توسط salamatikhabari