شرکت هم‌آوا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت آما (مالک ملک کارخانه نوآوری آزادی) مهلت سی روزه برای تخلیه این مرکز را به مستاجران آن داده است. بر اساس این فرجه کارخانه باید در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل تخلیه بشود.

چندی پیش مالک کارخانه نوآوری آزادی با انتشار اطلاعیه‌ای در کدال اعلام کرد قصد فروش این کارخانه را در قالب مزایده دارد. حال شرکت هم‌آوا، مجموعه‌ای که کارخانه نوآوری را از آما اجاره کرده است، خبر داده که مهلت ۳۰ روز برای تخلیه کارخانه نوآوری داده شده است.

این شرکت این اقدام را تخریب آرزوهای یک نسل از جوانان تشبیه کرده است.شرکت هم‌آوا در بیانیه خود نسبت به این فرجه یک ماهه برای تخلیه ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده روزانه ۴ هزار نفر به طور میانگین در این کارخانه رفت‌وآمد دارند.

این شرکت اعتقاد دارد که تخلیه قهری کارخانه می‌تواند صدها میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به اقتصاد کشور وارد کند. در این بیانیه همچنین آمده است شرکت سرآوا بیش از ۶۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هزینه کرده تا این کارخانه به شکل  کارخانه امروزی راه بیفتد. همچنین اعلام شده دیگر شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری نیز در طول ۶ سال گذشته، رقمی بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان را صرف بازسازی و تجهیز زیرساخت‌های آن کرده‌اند.

این بیانیه از تمامی فعالان اکوسیستم استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و شرکت آما درخواست کرده تا اجازه دهند کارخانه نوآوری آزادی به‌عنوان یکی از نمادهای مهم کارآفرینی در ایران زنده و پابرجا بماند و اجازه ندهند تا خانه کارآفرینان استارتاپی ایران، تخریب شود: «تخریب کارخانه نوآوری آزادی، تخریب آرزوهای یک نسل از جوانان ایران است که مسیر کارآفرینی را با جان و دل تا امروز ادامه داده‌اند.»

گفتنی است، فضای کارخانه نوآوری آزادی طی یک قرارداد ۵ ساله، توسط شرکت کارخانه نوآوری هم‌آوا از شرکت صنعتی آما (مالک ملک کارخانه) تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ اجاره شده بود. بنابر اعلام هم آوا در دو سال پایانی این مدت، هیئت مدیره هم‌آوا با هدف تمدید قرارداد اجاره، با هیئت مدیره و سهامداران شرکت آما وارد مذاکره شد: 《در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تصمیم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس مسئولیت مذاکره با شرکت آما را به عهده گرفت. با این حال، در اسفند ۱۴۰۱ شرکت آما از طریق مراجع قضایی اعلام کرد که حاضر به تمدید قرارداد نبوده و قصد تغییر کاربری و فروش ملک را دارد و علی‌رغم مذاکرات متعدد و پیشنهاد مبلغ بسیار مناسب برای ادامه اجاره، نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشد.》

به گفته این مجموعه، همه تلاش موسسان و فعالان زیست‌بوم این بود که کارخانه نوآوری آزادی به یک نماد جاودانه کارآفرینی در ایران تبدیل شود:

«اما داستان تاسف‌برانگیز تخلیه و تخریب کارخانه نوآوری آزادی، تبدیل به الگویی برای عدم ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به حوزه‌های نوآوری و دانش‌بنیان خواهد شد، ضمن اینکه تعطیلی این مرکز در شرایط فعلی کشور، موجی از ناامیدی و سرخوردگی را در میان جوانان کارآفرین و نخبه به وجود خواهد آورد. بازخوردهای منفی فضای رسانه‌ای این موضوع می‌تواند برای همه طرف‌ها از جمله شرکت هم‌آوا، شرکت آما، معاونت علمی، پارک فناوری پردیس و دیگر مسئولان کشور، پیامدهای زیان‌باری را در پی داشته باشد. از همه مهم‌تر خاموشی چراغ امید خانه جوانان استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، باعث غم، اندوه و ناامیدی هزاران جوان کارآفرین کشور خواهد شد.»

source

توسط