چگونه به شهر بم سفر کنیم؟ همه ما با شنیدن نام شهرستان بم به یاد زلزله می‌افتیم که در سال 1382 رخ داد و تمام این شهر را در چند ثانیه با خاک یکسان کرد. شهرستان بم از جمله شهرستان‌های استان کرمان است که در جنوب شرقی ایران واقع شده است و از کهن‌ترین مراکز شهر نشینی در ایران به شمار می‌آید که با سفر به آنجا می‌تولنید شاهد بزرگترین سازه‌های خشتی جهان باشید. بعد از زلزله وحشتناکی که رخ داد این شهر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و تا به امروز درصد قابل توجهی از شهرستان بم و ارگ زیبای آن بازسازی شده‌اند. در راهنمای سفر به بم کرمان می‌خواهیم شما را با جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی در ایران بیشتر آشنا کرده و برایتان از بهترین زمان سفر به بم بگوییم.

همچنین بخوانید :

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد و علاوه بر جاذبه‌های تاریخی که در دل خود جای داده است دارای امکانات مناسب رفاهی برای میزبانی از گردشگرانی است که به این شهر زیبا که همیشه یاد او در تاریخ خواهد ماند سفر می‌کنند. بم که از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید دارای ۵۴ کیلومتر مربع وسعت می‌باشد که با وجود آسیب‌ها و ویرانی‌هایی که بعد از زلزله تحمل کرده است هنوز هم از مهمترین شهرهای استان کرمان محسوب می‌شود و گردشگران زیادی به بازدید از این شهر علاقع نشان می‌دهند.

فهرست مطالب

راهنمای کامل سفر به بم کرمان

راهنمای کامل سفر به بم کرمان
راهنمای سفر به بم

شهر بم با وجود آسیب‌ها و ویرانه‌هایی که از آن برجای مانده است هنوز هم این قابلیت را دارد که توجه گردگشران زیادی را به خود جلب نماید. این شهر زیبا از شمال و غرب به کرمان، از جنوب غرب به جیرفت، از جنوب شرق به عنبرآباد و از شرق به محمدآباد محدود می‌شود و جمعیت آن حدودا ۱۲۷.۳۹۶ نفر می‌باشد.

در سفر به شهر بم در استان کرمان شاهد جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی خواهید بود که معروفترین آنها ارگ بم است که از جمله بزرگترین بناهای خشتی جهان به شمار می‌آید که در عظمت و زیبایی با دیوار چین می‌توان آنرا مقایسه کرد. اما در زلزله‌ای که در سال 85 رخ داد چیزی نزدیک به 85% از این بنای زیبا تخریب شد.

مردم شهرستان بم به زبان فارسی و با لهجه کرمانی صحبت می‌کنند.

آب و هوای بم کرمان

آب و هوای بم
آب و هوای بم کرمان چگونه است؟

به طور کلی درباره شرایط آب و هوای شهر بم در استان کرمان باید بگوییم که، دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد و به دلیل اینکه در مجاورت با کویر قرار دارد آب و هوای متغییری دارد. این شهر کویری گاهی اوقات در تابستان‌ها گرم‌ترین و در زمستان‌ها سردترین نقطه کشور معرفی می‌شود.

میزان بارندگی در شهر بم سالانه به‌طور متوسط ۶۸ میلی‌متر است.

بهترین فصل برای سفر به بم کرمان

بهترین فصل برای سفر به بم کرمان
بهترین فصل برای سفر به بم کرمان

آنچه که برای سفر به هر شهر و کشوری نیاز است قبل از هر اقدامی درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید اطلاع از زمان و فصل مناسب برای سفر می‌باشد. این مسئله برای سفر به شهر بم هم کاملا صدق می‌کند.

همانطور که در پارگراف قبل هم اشاره کردیم شهر بم دارای آب و هوای خشک است و در برخی از اوقات در تابستان‌ها گرمترین و در زمستان‌ها سردترین شهر ایران شناخته می‌شود.

اما، با تمام این صحبت‌ها اگر تصمیم دارید که حتی یکبار به بم سفری داشته باشید باید بدانید که بهترین زمان برای مسافرت از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد و از اوایل شهریور تا مهر ماه می‌باشد.

چگونه به بم کرمان سفر کنیم؟

راهنمای مسیرهای سفر به بم
سفر با اتومبیل شخصی به بم

برای سفر به شهر بم راه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط و بودجه مالی که دارید می‌توانید یکی از راه‌های هوایی و زمینی را برای سفر خود به شهر بم انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید که سفر با هواپیما به بم را تجربه کنید باید بدانید که فرودگاه این شهر در سال 1389 به عنوان مرز هوایی شناخته شده است و از مهمترین فرودگاه‌های مهم ایران به شمار می‌آید. فرودگاه شهر بم در شرق این شهر واقع شده است و پروازهایی به مقصد تهران و مشهد از طریق این فرودگاه انجام می‌شود.

اما، اگر تصمیم به سفر با اتومبیل شخصی به بم دارید و می‌خواهید از این طریق در هزینه‌های سفر خود صرفه جویی کنید و دوست دارید که از جاده‌های کویری به این شهر سفر کنید نیاز است بدانید  جاده 84 از شمال به کرمان و از شرق به زاهدان متصل می‌شود. جاده 93 نیز این شهر را به ایرانشهر و سپس به بندر چابهار می‌رساند. این شهر از طریق جاده 91 نیز به میناب و بندرعباس می‌رسد.

اگر هم علاقه‌ای به جاده‌های کویری ندارید با خرید بلیط اتوبوس می‌توانید خود را به شهر بم برسانید.

اقامت در بم کرمان

راهنمای اقامت در سفر به بم
اقامت در بهترین هتل شهر بم

برای اقامت در شهر بم اگر تصمیم به رزرو هتل دارید می‌توانید یکی از هتل‌های ارگ جدید بم، هتل پارسیان، هتل جهانگردی، کوروش و آزادی را با توجه به بودجه مالی خود انتخاب کنید.

علاوه بر این هتل‌ها در شهرستان بم اقامتگاه‌هی بوم گردی بسیاری در روستاها وجود دارد که برای تجربه‌ای متفاوت بهترین انتخاب می‌باشند و به شما در کاهش هزینه‌های سفر نیز کمک زیادی می‌کنند.

همچنین بخوانید :

رستوران‌های بم کرمان

رستوران‌های بم کرمان
معرفی بهترین رستوران‌های بم کرمان

شهر بم از جمله شهرهای تاریخی ایران است که در استان کرمان واقع شده است. در این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌های متنوع زیادی وجود دارد که در آنجا می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی و محلی را نوش جان کنید. در این بخش از راهنمای سفر به کرمان می‌خواهیم شما را با چند مورد از بهترین رستوران‌های بم آشنا کرده تا در سفر به این شهر تاریخی به راحتی بتوانید برای صرف غذا به رستورانی که دوست دارید مراجعه کنید.

رستوران باغچه کباب

  • آدرس: بم، خیابان مدرس، بین کوچه ایرج بسطامی و مدرس 18
  • تلفن: 03444214836

رستوران دشت بهشت

  • آدرس: بم، خیابان طباطبایی، بلوار مدرس
  • تلفن: 03444219177

رستوران نادری

  • آدرس: بم، بلوار خلیج فارس

رستوران هفت خان

  • آدرس: بم، خیابان بو علی سینا، بین بوعلی سینا 45 و خیابان ولیعصر
  • تلفن: 03444215146

باغ رستوران البرز بم

  • آدرس: بم، بلوار امام خمینی، بین کوچه سعدی و کوچه اتحادی
  • تلفن: 03444318000

رستوران اشرافی

  • آدرس: بم، بلوار بهشتی، بین بهشتی 9 و 15

رستوران ابریشم بم

  • آدرس: بم، خیابان طباطبایی

فست فود پدر خوب

  • آدرس: بم، بلوار مدرس ، بین مدرس 17 و خیابان رحمی زاده و زین الصالحین
  • تلفن: 03444212993

باغ رستوران و فست فود ایرانیان

  • آدرس: بم، خیابان مدرس
  • تلفن: 03444214363

جاهای دیدنی در راهنمای سفر به بم

آشنایی با جاهای دیدنی بم کرمان
آشنایی با جاهای دیدنی بم کرمان

همه ما تصورمان از شهر بم این است که تنها جاذبه دیدنی که دارد ارگ آن می‌باشد که مربوط به عصر اشکانی یا هخامنشی می‌باشد. در صورتیکه این چنین نیست. درست است که در اثر زلزله سال 1385 شهر بم آسیب‌های زیادی دیده است و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی آن از جمله ارگ قدیم بم ویران شده و چیز چندان زیادی از آن باقی نمانده است اما، این بنا تنها جاذبه دیدینی شهر بم به شمار نمی‌آید. بلکه در سفر به بم می‌توانید از جاهای تاریخی و طبیعی بسیار دیگری نیز دیدن کنید. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی شهر بم در استان کرمان همراه ما باشید.

منطقه توریستی دهبکری

  • آدرس: بم، ۵۰ کیلومتری جنوب غرب بم، روستای دهبکری

آبشار باغچمک

  • آدرس: بم، 5 کیلومتری شهرستان بم، روستای باغچمک

ارگ بم

  • آدرس: بم، جنوب رودخانه‌ پشت‌رود (رودخانه‌ بم)

قنات قاسم آباد بم

  • آدرس: بم، روستای بروات

تل آتشین دارستان بم

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم، بخش دارستان

گورستان ایستاده کودکان ارگ بم

  • آدرس: بم، جنوب رودخانه‌ی پشت‌رود (رودخانه‌ی بم)، ارگ بم

بازارها و مراکز خرید بم کرمان

معرفی بازارها و مراکز خرید بم کرمان
معرفی بازارها و مراکز خرید بم کرمان

شهر بم از لحاظ تجاری دارای موقعیت جغرافیایی مطلوبی بوده و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد به همین خاطر بازارهای قدیمی و سنتی از حکومت‌ها و سلسله‌های مختلف در شهر بم وجود دارند. بازار قدیمی و سرپوشیده شهرستان بم متشکل از بازارهای متنوعی است که مربوط به دوران تاریخی مختلف (صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی) است. در این بازارها انواع مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، از عطاری و لحاف‌دوزی و مسگری گرفته تا لباس‌فروشی و صنایع‌دستی و طلافروشی به چشم می‌خورد.

اما، متاسفانه این بازار سنتی بعد از زلزله از رونق افتاده است و امروزه برای خرید در بم می‌توان به مرکز خرید اطلس مراجعه کرد. این مرکز خرید در مجتمع تجاری در مرکز شهر واقع شده است که ، مساحت آن ٧٣٠٠ مترمربع و زیربنای آن ٢٩ هزار مترمربع است. مرکز خرید اطلس حدود ۴۴۰ واحد تجاری دارد و به‌لحاظ مکانی در موقعیت بسیار مناسبی واقع شده است.

سوغات بم کرمان

سوغات بم
خوشمزه ترین سوغات بم

همه ما وقتی به شهر یا کشوری سفر می‌کنیم دوست داریم تا از آنجا به عنوان یادگاری برای خود و دوستانمان خوراکی و یا صنایع دستی را به عنوان سوغات خریداری کنیم. در سفر به شهر بم هم بدون شک همینگونه است. بم، شهری است با خوراکی‌ها و صنایع دستی متنوع که انتخاب آنها برای سوغات کمی کار سختی خواهد بود.

برای اینکه انتخاب و خرید سوغات برایتان در سفر به بم آسان و راحت شود در راهنمای سفر به بم برایتان خواهیم گفت که مجموعه خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی که از بم به عنوان سوغات می‌توانید تهیه کنید چه چیزهایی می‌باشند. از بین سوغاتی‌های خوشمزه شهر بم می‌توان به زیره، قاووت،کماچ سهن، قطاب، کلمپه، خرما و عرقیات اشاره کرد و از صنایع‌دستی آن می‌توان به قالی، گلیم، آجیده، ظروف مسی و جاجیم اشاره کرد.

غذاهای محلی بم کرمان

غذاهای محلی بم کرمان
غذاهای محلی بم

شهر بم نیز همچون سایر شهرهای ایران دارای یک سری غذاهای محلی خوشمزه می‌باشد که معروفترین آنها عبارتند از: آب بنه که از ترکیب مواد غذایی مانند: بنه کوبیده شده، شیر، نمک و آب گرم درست می‌شود و بیشتر برای روزهای سرد زمستان غذای مناسبی است. آش سبزی که به آن آش یونجه نیز گفته می‌شود، چغوک بریزو که از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، سیب زمینی، نمک و ادویه درست می‌شود.

آداب و رسوم بم کرمان

آداب و رسوم بم کرمان
آشنایی با آداب و رسوم بم کرمان

مردم شهرستان بم هم مانند سایر شهرهای ایران دارای آداب و رسوم خاص خود هستند که برایشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. اهالی بم هنوز هم پوشش محلی خود را حفظ کرده و پوشش زنان آنها شامل: چارقد، پیچه (نقاب)، چادر دلاغ، شلیت، پیرن، پیرن شش ترک، یل (نوعی کت)، پای‌پوش می‌شود و پوشش محلی مردان از: کلاه نمدی، کلاه دوره‌ای، پیراهن، قبا، سرداری، جلیقه، شال کمر.

یکی از مهمترین و خاص‌ترین روزها در شهر بم، روزهای مربوط به ایام عزاداری در ماه محرم می‌باشد. در این ایام مردم بم به برگزاری مراسم‌های سنتی همچون «چل منبرون»، طبخ آبگوشت امام‌حسینی و صفه عزا خانه می پردازند.

مراکز درمانی

بهترین مراکز درمانی بم

لیست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر بم به شرح زیر می‌باشد.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی الزهرا (س)

  • آدرس: بم، ابتدای خیابان کوثر (نهصدمتری سابق)
  • تلفن: 03444211250

بیمارستان پاستور

  • آدرس: بم، بلوار خلیج فارس
  • تلفن: 03444219401

بیمارستان جوادالائمه (ع) نرماشیر

  • آدرس: بم،  جاده بم -زاهدان ،شهرستان نرماشیر
  • تلفن: 03444270007

سوالات متداول راهنمای سفر به بم کرمان

بهترین فصل برای سفر به بم کرمان چه فصلی است؟

بهترین زمان برای مسافرت از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد و از اوایل شهریور تا مهر ماه می‌باشد.

بهترین رستوران‌های بم کدامند؟

رستوران باغچه کباب، رستوران دشت بهشت، رستوران نادری، رستوران هفت خان، باغ رستوران البرز بم، رستوران اشرافی، رستوران ابریشم بم، فست فود پدر خوب و باغ رستوران و فست فود ایرانیان

جاهای دیدنی بم کدامند؟

منطقه توریستی دهبکری، آبشار باغچمک، ارگ بم، قنات قاسم آباد بم، تل آتشین دارستان بم و گورستان ایستاده کودکان ارگ بم

جمع بندی

برای سفر به شهرستان بم در استان کرمان می‌توانید از طریق راه‌های زمینی و هوایی اقدام کنید. انتخاب هر یک از راه‌های سفر بستگی به شرایط و بودجه مالی شما دارد. اگه برایتان هزینه سفر چندان مهم نیست و می‌خواهید بیشتر در زمان سفر صرفه جویی کنید بهترین و سریعترین راه سفر با هواپیما به بم است، اما اگر به دنبال راهی هستید که هزینه را کاهش دهید سفر با اتوبوس، قطار و اتومبیل شخصی به بم راه‌های دیگری است که پیش رو دارید. شهر بم به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران که در استان کرمان واقع شده است از جمله شهرهای کویری به شمار می‌آید که جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. درست است که مهمترین جاذبه دیدنی یعنی ارگ قدیم بم در اثر زلزله چند سال پیش تفریبا 80% ویران شده است اما هنوز هم جاهای دیدنی بسیاری در بم وجود دارد که برای گردشگران و مسافران ایران و خارجی جذابیت خاص خود را دارند.

شهر بم با وجود اینکه دارای آب و هوای گرم و خشکی می‌باشد اما بهترین مقصد برای سفرهای کویرنوردی به شمار می‌آید. اگر علاقه چندان زیادی به کویر نوردی ندارید بهترین زمان برای سفر به بم اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد و اوایل شهریور تا مهر ماه می‌باشد. در راهنمای سفر به بم سعی کردیم تا هرآنچه لازم است از شرایط آب و هوایی گرفته تا بهترین هتل‌ها، سوغات، غذاهای محلی و جاذبه‌های دینی شهر بم را در اختیارتان قرار دهیم تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوانید از سفر خود به شهر بم در استان کرمان لذت بسیار ببرید.

تا به حال به شهر بم سفر کرده‌اید؟ برای اقامت در بم شما کدامیک از هتل‌های این شهر را به خوانندگان پلازا پیشنهاد می‌کنید؟

source

توسط