عرق بیدمشک با طبع سرد و تر در طب سنتی ایران از فواید بی‌نظیری برخوردار است. رایحه خوش عرق بیدمشک خاصیت آرامش‌بخش داشته و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان از این نوشیدنی استفاده کرد. بیدمشک در کشور ما به طور گسترده کشت شده و از خواص دارویی آن استفاده می‌شود. این گیاه که بومی شمال آسیا و اروپا است در آغاز فصل بهار به عمل می‌آید. در این مقاله با فواید و مضرات عرق بیدمشک شما را بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

فواید و مضرات عرق بیدمشک

خواص عرق بیدمشک به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • تقویت کننده قلب
  • مقوی برای اعصاب
  • کمک به بهبود دیابت
  • بهبود سلامت پوست و کاهش جوش صورت
  • کمک به درمان کم خونی
  • کمک به لاغری و کاهش وزن
  • کمک به هضم غذا
  • درمان کم خوابی
  • کمک به بهبود کبد چرب

از مضرات عرق بیدمشک می‌توان به این مورد اشاره کرد که در برخی از افراد ممکن است باعث ایجاد نفخ موقت شود یا واکنش آلرژیک ایجاد نماید. از آنجایی که بیدمشک، مدر است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. خانم‌های باردار و شیرده و کودکان زیر 2 سال تنها در صورت تائید پزشک مجاز به مصرف بیدمشک هستند.

بیدمشک

عرق بیدمشک برای کبد چرب

بیدمشک به افزایش سلامت کبد کمک کرده و در بهبود کبد چرب می‌تواند موثر باشد. به همین دلیل مصرف عرق بیدمشک برای کبد چرب توصیه می‌شود. خاصیت عرق بیدمشک برای کبد چرب می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • بیدمشک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از سلامت سلول‌های کبد در برابر هر نوع آسیب محافظت می‌کنند.
  • بیدمشک التهاب را کاهش داده و از این جهت در بهبود سلامت کبد اثرگذار است.
  • عرق بیدمشک ممکن است به بهبود سلامت آنزیم‌های کبدی کمک کند.

البته در مورد فواید عرق بیدمشک برای کبد چرب هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. به منظور افزایش سلامت کبد پیشنهاد می‌دهیم که در کنار مصرف عرقیجات برای خرید قرص کبد از داروخانه اقدام نموده و با مشورت پزشک آن را مورد استفاده قرار دهید.

خواص عرق بیدمشک برای لاغری

عرق بیدمشک خود به طور مستقیم نمی‌تواند باعث لاغری شما شود؛ مگر آنکه آن را در کنار یک رژیم لاغری مورد استفاده قرار دهید و همچنین به اندازه کافی فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید تا متابولیسم در بدن شما افزایش یابد. برخی از خواص عرق بیدمشک برای لاغری می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • بیدمشک سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب می‌شود تا کالری بیشتری سوزانده شود.
  • بیدمشک مدر است و به دفع سموم و آب اضافی از بدن کمک می‌کند.
  • بیدمشک ملین است، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کند.

همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که بیدمشک به کنترل اشتها کمک کرده و احساس سیری را افزایش می‌دهد. در کنار عرق بیدمشک برای مشاهده اثرات بهتر در کاهش وزن، پیشنهاد می‌دهیم که از قرص لاغری نیز استفاده کنید.

عرق بیدمشک برای لاغری

عرق بیدمشک برای رحم

در مورد خواص عرق بیدمشک برای رحم به تحقیقات بیشتری نیاز داریم اما به طور کلی بر اساس برخی شواهد عینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرق بیدمشک به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد.
  • مصرف بیدمشک می‌تواند در تسکین علائم پیش از قاعدگی موثر باشد.
  • خونریزی‌های شدید دوران قاعدگی را می‌توان با مصرف بیدمشک بهبود بخشید.

خواص عرق بیدمشک برای پوست

ترکیبات موجود در عرق بیدمشک ضایعات پوستی را ترمیم کرده، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و به کاهش جوش‌های صورت کمک می‌کند. اگر شما پوستی با منافذ باز دارید، استفاده موضعی از عرق بیدمشک می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. به این منظور عرق بیدمشک را با مقداری آب مخلوط کرده و با یک پنبه تمیز به پوست خود بمالید.

عرق بیدمشک برای جوش

ترکیبات موجود در بیدمشک نه تنها اثرات ضد عفونی‌کنندگی دارد بلکه باعث کوچک شدن منافذ باز پوست خواهد شد. منافذ باز پوست بیشتر در افرادی با پوست چرب دیده می‌شود. عرق بیدمشک ترشح چربی در پوست را کاهش داده و جوش‌های سرسیاه را به راحتی از چهره شما محو می‌کند. نه تنها به شکل موضعی بلکه حتی با خوردن عرق‌بیدمشک نیز می‌توانید به ارتقا سلامت پوست خود کمک کنید.

این مقاله را مطالعه کنید: آشنایی با خواص بی نظیر عرق کاسنی

عرق بیدمشک برای معده

اینولین ترکیب موثر موجود در عرق‌بیدمشک است که هضم غذا را در دستگاه گوارش انسان بهبود می‌بخشد. این ترکیب رشد باکتری‌های سالم روده را افزایش داده و سوء هاضمه را از بین می‌برد. همچنین به منظور درمان یبوست نیز می‌توانید از بیدمشک استفاده کنید.

فواید عرق بیدمشک برای درمان دیابت

اثرات هیپوگلیسمی و آنتی اکسیدانی در بیدمشک کمک می‌کند تا از آن بتوان به عنوان یک خوراکی مفید برای کاهش قند خون بهره گرفت. مصرف بیدمشک باعث افت قند خون خواهد شد. اگر همزمان از قرص دیابت استفاده می‌کنید، در مورد اینکه آیا با بیدمشک تداخل دارد یا نه حتما با پزشک مشورت کنید.

عرق بیدمشک و فشار خون

برخی از شواهد نشان می‌دهد که بیدمشک می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. این خاصیت ممکن است به این دلیل باشد که مدر است و باعث دفع سدیم اضافی از بدن می‌شود. همچنین عرق‌بیدمشک احتباس آب در بدن را کاهش داده و از این طریق نیز کمک می‌کند تا فشار خون کمتر شود. با این حال اگر از قرص فشار خون استفاده می‌کنید در مورد مصرف بیدمشک حتما با پزشک مشورت کنید.

مزایای عرق بیدمشک قبل از خواب

عرق بیدمشک خواص آرامش‌بخش و ضد اضطراب دارد و به همین دلیل به منظور کمک به بهبود خواب می‌تواند موثر واقع شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بیدمشک می‌تواند به تنظیم چرخه خواب کمک کرده و یک الگوی منظم برای خواب ایجاد کند. همچنین هنگام صبح اگر عرق بیدمشک مصرف کنید، برای افزایش انرژی و کاهش احساس خستگی می‌تواند موثر باشد. برای برخوردار شدن از فواید عرق بیدمشک قبل از خواب، یک استکان از این نوشیدنی را میل کنید.

نحوه مصرف عرق بیدمشک

به طور کلی توصیه می‌شود که برای برخورداری از مزایای عرق بیدمشک، یک استکان از آن را صبح‌ها و یک استکان را عصرها مورد مصرف قرار دهید. عرق‌بیدمشک را می‌توانید با افزودن آب یا بدون افزودن آب به آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید به آن مقداری عسل اضافه نمایید تا طعم بهتری داشته باشد.

مضرات عرق بیدمشک

عرق‌بیدمشک یک نوع عرق طبیعی ایمن و بی‌ضرر است که اکثر افراد به راحتی می‌توانند از مزایای آن بهره بگیرند. از بیدمشک حتی در برخی از انواع مکمل گیاهی نیز استفاده می‌شود. اما مصرف آن به برخی از افراد پیشنهاد نمی‌شود:

  • خانم‌های باردار و شیرده تنها با دستور پزشک مجاز به مصرف عرق بیدمشک هستند.
  • افرادی که بدنشان دچار کم‌آبی است، نباید به سراغ مصرف بیدمشک، دمنوش بیدمشک یا عرق آن بروند.
  • هیچ گزارشی نشان نمی‌دهد که بیدمشک برای کودکان ضرر دارد اما با این حال بهتر است اطفال تنها با دستور پزشک به سراغ مصرف عرق بیدمشک بروند.
  • افرادی که به گیاهانی همچون گل داوودی، بابونه و … حساسیت دارند ممکن است به بیدمشک و مشتقات آن نیز واکنش آلرژیک نشان دهند. بنابراین بهتر است آن را مورد استفاده قرار ندهند.

همچنین نفخ شکم و افزایش کم‌آبی بدن می‌تواند از مضرات عرق بیدمشک باشد. نکته بسیار مهم این است که بیدمشک می‌تواند با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد. پس پیش از استفاده از آن لیست همه داروهای مورد استفاده خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

تداخلات دارویی بیدمشک

منبع معتبری وجود ندارد که نشان دهد دقیقا کدام داروها با بیدمشک تداخل دارند. اما به طور کلی داروهای زیر را می‌توانیم نام ببریم:

  • داروهای دیابت
  • داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای مدر (ادرار آور)

بیدمشک با بسیاری داروهای دیگر می‌تواند تداخل ایجاد کند. در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید.

عرق بیدمشک طبع گرم دارد یا سرد؟

عرق بیدمشک طبع سرد و مرطوب دارد. بنابراین برای افرادی با مزاج گرم و خشک می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل به حساب آید. سردردهایی که در افراد با مزاج گرم دیده می‌شود، با مصرف بیدمشک به راحتی می‌تواند بهبود یابد. مصرف عرق‌بیدمشک بیش از هر زمانی در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان می‌تواند مفید واقع شود زیرا از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌کند. البته دقت داشته باشید که در مصرف بیدمشک نباید زیاده‌روی شود زیرا این مسئله خود می‌تواند با عوارض بسیار همراه باشد.

کلام آخر

خواص عرق بیدمشک بی‌شمار است. همان‌طور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز گفتیم، بیدمشک برای اعصاب، قلب، بهبود خواب، تقویت سلامت پوست، کنترل دیابت، بهبود کبد چرب و … عالی بوده و در طب سنتی از آن به عنوان یک خوراکی مفید یاد می‌شود که البته بیشتر مناسب افرادی با مزاج گرم و خشک است زیرا خودش طبع سرد و مرطوب دارد. عرق بیدمشک را به ویژه در فصول گرم سال مورد استفاده قرار دهید.

source

توسط salamatikhabari