رنج بردن از احتقان سینوس هرگز جالب نیست. اگرچه ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلرژن‌ها شایع‌ترین علل احتقان سینوس‌ها هستند، اما عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و سفرهای مکرر نیز می‌توانند نقش داشته باشند. دود سیگار و سیگار می‌تواند سینوس‌های شما را تحریک کرده و باعث التهاب شود. سفر با هواپیما همچنین می‌تواند سینوس‌های شما را تحریک کند و باعث احتقان شود. هنگامی که فشار هوا در حین پرواز کاهش می‌یابد، ممکن است باعث ایجاد فشار در سر شما شود که می‌تواند سینوس‌ها و مجاری هوا را مسدود کند. زمانی که به این دلایل دچار گرفتگی بینی می‌شوید می‌توانید از راهکار‌های ساده ای برای رفع گرفتگی بینی خود استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

روش‌های خانگی برای رفع گرفتگی بینی

دلایل مختلفی چون حساسیت فصلی یا ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند باعث گرفتگی بینی شود، احساس آزاردهنده‌ای که بخصوص موقع خوابیدن می‌تواند آرامش را از ما سلب کند. روش‌های خانگی برای رفع گرفتگی بینی وجود دارد تا در مواقع لزوم بتوانیم از این روش‌ها برای خودمون یا سایر اعضای خانوادمون استفاده کنیم.

استفاده از دستگاه بخور برای رفع گرفتگی بینی

مرطوب نگه داشتن هوای داخل خانه یک درمان خانگی عالی برای احتقان سینوسی است. شما با خرید دستگاه بخور می‌توانید آب را به رطوبت تبدیل کنید. این دستگاه به آرامی آن را در هوا آزاد می‌کند که به افزایش رطوبت در یک اتاق کمک می‌کند. هوای مرطوب روی راه‌های هوایی شما ملایم‌تر است و می‌تواند تحریک و تورم سینوس‌های شما را تسکین دهد.

ضد احتقان

بیشتر بخوانید: مزایای دستگاه بخور برای نوزادان چیست؟

مرطوب کننده‌ها همچنین می‌توانند به رقیق شدن مخاط در سینوس‌های شما کمک کنند. این اتفاق می‌تواند به تخلیه مایعات بینی این کار می‌تواند به تخلیه مایعات از بینی شما کمک کرده و تنفس شما را به حالت عادی بازگرداند. قرار دادن یک مرطوب کننده در اتاق خود برای کاهش التهابی که باعث احتقان شما می‌شود نیز می‌تواند به تسکین علائم شما کمک کند.

دوش آب گرم

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که بینی مسدود شده شما بعد از دوش آب گرم کمی بهتر است؟ به این دلیل که بخار ممکن است به ازدحام مخاط بینی کمک کند. دوش آب گرم می‌تواند به رقیق شدن مخاط بینی و کاهش التهاب در رگ‌های خونی شما کمک کند و تا حدودی علائم خود را تسکین دهد.

شما می‌توانید با تنفس بخار از یک کاسه یا سینک پر از آب داغ همین اثر را داشته باشید. فقط سر خود را روی کاسه یا سینک قرار دهید و با حوله بپوشانید. این به جمع شدن بخار کمک می‌کند تا بتوانید نفس عمیق بکشید. مراقب باشید زیاد نزدیک نشوید تا صورتتان نسوزد.

رفع گرفتگی بینی با دوش گرفتن

آب و مایعات فراوان بنوشید

هیدراته ماندن یک راه عالی برای کمک به بهبودی بدن و مبارزه با احتقان است. نوشیدن مایعات در طول روز به اندازه کافی به غیر از رفع گرفتگی بینی می‌تواند موجب حفظ سلامت بخش‌های مختلف بدن شود. برخی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای هیدراته ماندن بدن از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • آب
  • دمنوش‌های گیاهی
  • نوشیدنی‌های میوه‌ای

هیدراتاسیون خوب می‌تواند به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی شما کمک کند، تخلیه آن را آسان‌تر کرده و فشار را در سینوس‌های شما کاهش می‌دهد. هر چه فشار کمتر باشد، التهاب و تحریک کمتری باید احساس کنید. در کنار رفع گرفتگی بینی در صورتی که با مشکل گلودرد نیز مواجه هستید می‌توانید از چای و نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید.

بهترین روش های خانگی برای رفع گرفتگی بینی

برای رفع گرفتگی بینی کمپرس گرم را امتحان کنید

می‌توانید تورم ناشی از عفونت سینوسی را با کمپرس گرم درمان کنید. گرمای کمپرس می‌تواند با باز کردن مجرای بینی از بیرون به رفع گرفتگی بینی کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است:

  1. یک حوله یا فلانل را در آب گرم خیس کنید.
  2. آب حوله را فشار دهید تا چکه نکند.
  3. آن را تا کنید و به آرامی روی بینی و پیشانی خود قرار دهید.
  4. گرمای حوله یا فلانل می‌تواند به تسکین درد و التهاب در سینوس‌ها کمک کند.

روش های رفع گرفتگی بینی

سر خود را بالا بیاورید

همانطور که هر کسی که گرفتگی بینی دارد می‌تواند تأیید کند، احتقان اغلب در شب بدتر می‌شود. وقتی صاف دراز می‌کشید، جاذبه باعث می‌شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب برگردد. بالا نگه داشتن سر به تخلیه مخاط از بینی و جلوگیری از تجمع آن در سینوس‌ها کمک می‌کند. این می‌تواند به کاهش فشار سینوسی نیز کمک کند. سعی کنید هنگام خواب شبانه با یک بالش اضافی بخوابید تا سر خود را بالا نگه دارد.

استفاده از اسانس‌ها برای رفع گرفتگی بینی

تصور می‌شود که برخی از روغن‌های ضروری به عنوان درمان‌های خانگی بالقوه سینوس عمل می‌کنند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

  • نعناع تند
  • اکالیپتوس
  • پونه کوهی
  • رزماری

می‌توانید اسانس انتخابی خود را به دستگاه پخش کننده یا آب موجود در دستگاه مرطوب کننده خود اضافه کنید.

استفاده از گیاهان و ادویه‌جات

خوردن غذاهای تند می‌تواند به باز شدن راه‌های هوایی و تسکین برخی از علائم احتقان سینوس کمک کند. زردچوبه اغلب در درمان‌های خانگی برای رفع گرفتگی بینی استفاده می‌شود، زیرا این ادویه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به تورم مجرای بینی شما کمک کند.

روش های خانگی برای رفع گرفتگی بینی

داروی بدون نسخه

در کنار روش‌های خانگی و استفاده از وسایل خانگی خرید اسپری ضد احتقان نیز می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی رفع گرفتگی بینی بگذارد. استفاده از اسپری بینی می‌تواند به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی شما و کاهش احساس گرفتگی بینی شما کمک کند. اسپری بینی مسدود شده به کاهش تورم داخل مجرای بینی شما کمک می‌کند. تسکین سریع را ارائه می‌دهد، در عرض چند دقیقه به محل گرفتگی می‌رسد و به پاکسازی مجاری بینی شما کمک می‌کند. برای استفاده از اسپری بینی همیشه دستورالعمل‌های برچسب‌گذاری را دنبال کنید.

وقتی در معرض احتقان بینی قرار دارید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بینی دارای شبکه عظیمی از رگ‌های خونی با دریچه‌های باز و بسته است. هنگامی که بینی توسط هر گونه تحریک کننده تحریک می‌شود، سیستم عصبی هم تحریک شده و باعث می‌شود دریچه‌هایی باز شود که خون بیشتری به بینی وارد می‌شود. این باعث تورم در بینی شما شده و در نتیجه تنفس برای شما مشکل خواهد شد.

از آنجایی که عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی و آلرژی‌ها اغلب با سیلی از علائم دیگه به وجود میایند، ممکن است به مصرف یک یا چند دارو برای پایان دادن به این مشکلات فکر کنید. با این حال، اضافه کردن حجم زیادی از داروها ممکن است باعث بروز مشکلات زیاد برای شما شود. اگر چه گزینه‌های دارویی زیادی مثل داروهای ضد انعقاد، اغلب برای درمان گرفتگی و سردرد ناشی از تراکم استفاده می‌شود، خطر ابتلا به وابستگی به این داروها نیز وجود دارد و آن‌ها نیز می‌توانند از راه‌های دیگه هم باعث بدتر شدن اوضاع شما شوند.

گرفتگی بینی

تصور اشتباه راجع به رفع گرفتگی بینی

یکی از اشتباهاتی که اکثر مردم وقتی دچار گرفتگی بینی می‌شوند، انجام می‌دهند، دائما فین کردن یا بالا کشیدن مخاط بینی است. این کار مشکل گرفتگی بینی رو تشدید می‌کند، چون مخاطی که از این طریق به بینی میرود می‌تواند مجدد باعث عفونت شود.

سخن پایانی

در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی بهترین روش‌های خانگی برای رفع گرفتگی بینی پرداختیم. گرفتگی بینی یک مشکل شایع است که می‌تواند علائمی مزعج و ناخوشایند ایجاد کند. شما از چه روش‌های دیگری برای رفع گرفتگی بینی استفاده می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در خصوص رفع گرفتگی بینی در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط salamatikhabari