کاسنی گیاهی است که در بسیاری از نواحی کشورمان می‌روید. این گیاه طبع سرد داشته و در طب سنتی بسیار مورد توجه است. از ریشه کاسنی برای تهیه دارو در پزشکی استفاده می‌شود. به روش‌های مختلفی می‌توان کاسنی را مورد استفاده قرار داد اما بیشتر به شکل عرق کاسنی از این گیاه استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید عرق کاسنی برای چیست و فواید عرق کاسنی کدام است، در این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

عرق کاسنی برای چیست؟

عرق کاسنی از گیاه کاسنی به دست می‌آید. این گیاه در نواحی معتدل روییده و طاقت گرمای طاقت‌فرسا را ندارد. عرق کاسنی طبع سرد و تر داشته و از خواص درمانی آن به راحتی می‌توان بهره گرفت. معمولا عرق کاسنی را از برگ‌های این گیاه تهیه می‌کنند. اگر برگ کاسنی را خشک کنید، همچنین می‌توانید از آن به عنوان ادویه در پخت غذاها استفاده نمایید.

خواص عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • تحریک رشد باکتری‌های مفید در روده
  • کمک به رفع یبوست
  • افزایش جذب کلسیم در بدن و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
  • کاهش خطر اختلالات کبدی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • کاهش التهاب پوست
  • کمک به درمان زردی نوزاد
  • درمان جوش
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به لاغری
  • تنظیم قاعدگی در زنان

عرق کاسنی و به طور کلی گیاه کاسنی، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری است و خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد. در ادامه در مورد برخی از خواص عرق کاسنی بیشتر توضیح خواهیم داد:

عکس کاسنی

عرق کاسنی برای لاغری

لاغری با عرق کاسنی امکان‌پذیر است؟ عرق کاسنی و لاغری چه ارتباطی با هم دارند؟ چنانچه در برخی منابع آمده است در ریشه و همچنین عرق کاسنی مقادیر فراوانی فیبر وجود دارد. فیبر، اشتها را کاهش می‌دهد زیرا کمک می‌کند تا شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

اینولین‌ها گروهی از پلی ساکاریدهای طبیعی هستند که توسط بسیاری از گیاهان تولید می‌شوند. عرق کاسنی نیز سرشار از اینولین است. این ماده علاوه بر حمایت از سلامت روده و تنظیم قند خون کمک می‌کند احساس گرسنگی به تاخیر افتاده و در نتیجه فرد کمتر غذا خورده و لاغر شود. همچنین عرق کاسنی در کاهش کلسترول بدن نقش دارد و به این طریق نیز لاغری با عرق کاسنی مقدور خواهد شد.

یک مطالعه 12 هفته‌ای روی 48 فرد بزرگسال (دارای اضافه وزن) که روزانه 21 گرم عصاره کاسنی استفاده می‌کردند نشان داد که طی این مدت توانسته‌اند 1 کیلوگرم وزن کم کنند؛ بدون آنکه تغییر خاصی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده باشند.

با همه این اوصاف توجه کنید که در مورد خواص کاسنی برای لاغری نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. اگر شما به دنبال لاغری هستید، بهتر است رژیم بگیرید، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و برای خرید قرص لاغری اقدام کنید تا بهترین نتیجا عایدتان شود. لاغری سریع با عرق کاسنی بدون هیچ نوع تغییر در سبک زندگی به نظر می‌رسد چندان منطقی و قابل انتظار نباشد.

مقدار مصرف عرق کاسنی برای لاغری

به منظور لاغری و با هدف سرکوب اشتها بهتر است روزانه نصف فنجان عرق کاسنی را مورد استفاده قرار دهید. مقادیر بالاتر توصیه نمی‌شود. حتما سعی کنید در کنار مصرف عرق کاسنی رژیم کم‌کالری داشته باشید تا سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود در کاهش وزن دست یابید.

بهترین زمان مصرف عرق کاسنی برای لاغری

بهترین زمان مصرف برای لاغری سریع با عرق کاسنی، صبح قبل از صبحانه است. سعی کنید در این زمان یک فنجان عرق کاسنی را مورد استفاده قرار دهید. در زمان‌های دیگر روز هم می‌توانید آن را میل کنید اما شاید تاثیر کمتری داشته باشد. مصرف عرق کاسنی قبل از صبحانه اشتهای شما را کاهش داده و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید.

عرق کاسنی برای کبد

خاصیت عرق کاسنی برای کبد چیست؟ کاسنی خاصیت آنتی هپاتوتوکسیک داشته و می‌تواند ضد سمیت کبدی عمل کرده و سلامت کبد را بهبود بخشد. به کمک کاسنی می‌توان التهاب کبد را کمتر کرده و همچنین تولید صفرا را افزایش داد. در طب سنتی مصرف عرق کاسنی برای کمک به درمان کبد چرب نیز توصیه می‌شود. وقتی به واسطه مصرف کاسنی، صفرا در بدن افزایش می‌یابد، تخلیه کبد از صفرا با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

کاسنی برای کبد

طریقه مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

به منظور درمان کبد چرب می‌توانید برای خرید قرص کبد از داروخانه اقدام نمایید. اما کاسنی نیز از جمله گیاهان پرفایده برای درمان کبد چرب است. بهتر است در یک لیوان به نسبت مساوی عرق کاسنی و آب ریخته و هر روز ناشتا قبل از صبحانه مصرف کنید. البته بهتر است نظر پزشک طب سنتی را نیز در این زمینه بپرسید تا بهترین پیشنهاد را به شما ارائه دهد.

عرق کاسنی برای جوش

همان طور که گفتیم عرق کاسنی طبع سرد دارد. افرادی که به دلیل مشکلات کبدی، دچار جوش و آکنه می‌شوند، می‌توانند با مصرف این عرق گیاهی عملکرد کبد را بهبود بخشیده و در نتیجه از شر جوش‌های خود راحت شوند. همچنین می‌توانید به طور مستقیم از معجزه عرق کاسنی برای پوست استفاده کرده و آن را به صورت خود بمالید زیرا خاصیت ضد التهابی داشته و می‌تواند برای بهبود جوش موثر باشد. با عرق کاسنی می‌توانید ماسک صورت درست کرده و جهت بهبود جوش به صورت خود بمالید. کاسنی بوی تندی ندارد و به راحتی می‌توان در ماسک صورت به جای آب از آن استفاده کرد.

خاصیت عرق کاسنی برای زردی نوزاد

عرق کاسنی همانند عرق ترنجبین به دلیل طبع سرد می‌تواند برای زردی نوزاد مفید باشد اما همان‌طور که می‎‌دانید مجاز نیستیم که به نوزاد چیزی به جز شیر مادر بدهیم. بنابراین مادرانی که نوزادشان زردی دارد می‌توانند خود عرق کاسنی بخورند تا خاصیت این عرق از طریق شیر به کودک نیز منتقل شود. همچنین یک راه دیگر شستشوی بدن نوزاد با عرق کاسنی است که در کاهش زردی بدن تاثیر می‌گذارد.

فواید عرق کاسنی برای معده

مصرف کاسنی موجب افزایش تعداد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش می‌شود و به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند. اینولین موجود در کاسنی که یک فیبر محلول در آب است که رفلاکس و سوزش معده را می‌تواند کاهش دهد. برای اینکه علائم سوء هاضمه بهبود یابد می‌توانید از کاسنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

کاسنی برای تقویت سیستم ایمنی

کاسنی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و بدون شک در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند موثر باشد. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم کاسنی خاصیت ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ داشته و همچنین با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند عملکرد دستگاه ایمنی بدن را ارتقا بخشد. خاصیت ضد میکروبی کاسنی موجب می‌شود تا بدن انسان در مبارزه با عفونت عملکرد بهتری داشته باشد.

خواص عرق کاسنی برای قند خون

نتیجه برخی مطالعات نشان داده است که مصرف عرق کاسنی می‌تواند برای کنترل قند خون مفید باشد. اینولین موجود در عرق کاسنی به کند کردن جذب قند در جریان خون کمک کرده و مانع می‌شود تا بلافاصله بعد از غذا سطح قند خون در بدن بالا برود. همچنین مصرف کاسنی بر فعالیت برخی آنزیم‌های موجود در بدن تاثیر داشته و از این طریق نیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند.

کاسنی برای کاهش اضطراب و استرس

عرق یا ریشه کاسنی خاصیت ضد اضطراب دارد. کاسنی با طبع سرد خاصیت آرامش‌بخش دارد و حتی به گمان برخی می‌تواند اثرات خواب‌آور نیز داشته باشد. به همه افرادی که از استرس زیاد رنج می‌برند توصیه می‌شود که از خواص آرامش‌بخش کاسنی بهره گرفته و روزانه نصف فنجان عرق کاسنی میل کنند.

خواص عرق کاسنی برای مردان

مهم‌ترین خواص عرق کاسنی برای مردان به شرح زیر است:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به افزایش میل جنسی
  • تقویت سلامت پروستات
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • بهبود سلامت کبد
  • افزایش سلامت قلب و جلوگیری از سکته قلبی

خواص عرق کاسنی برای زنان

مهم‌ترین خواص عرق کاسنی برای زنان به شرح زیر است:

  • کمک به تنظیم قاعدگی
  • کاهش علائم یائسگی
  • تقویت سلامت رحم و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به رحم
  • بهبود سلامت تخمدان
  • لاغری سریع با عرق کاسنی
  • بهبود سلامت پوست و کاهش جوش
  • تقویت سلامت مو

عرق کاسنی به تنظیم هورمون‌های بدن در زنان کمک کرده و به همین دلیل موجب تنظیم دوره‌های قاعدگی می‌شود.

خواص کاسنی برای زنان

مصرف عرق کاسنی در بارداری

مانند بسیاری دیگر از فرآورده‌های گیاهی مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. کاسنی باعث افزایش انقباضات رحم شده و ممکن است مصرف زیاد آن در قالب عرق یا دمنوش موجب سقط جنین شود یا خطر خونریزی را به دنبال داشته باشد.

با خرید مکمل های گیاهی از داروخانه از مزایای بی‌نظیر عصاره گیاهان بهره‌مند شوید.

مضرات و عوارض عرق کاسنی چیست؟

فواید عرق کاسنی بسیار است اما در صورت مصرف زیاد می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. به نکات زیر دقت کنید:

  • از آنجایی که کاسنی موجب افت فشار خون می‌شود، مصرف آن به افراد با فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که مبتلا به دیابت بوده و قرص قند استفاده می‌کنند، حتما باید با مشورت پزشک به سراغ مصرف کاسنی بروند.
  • در دوران بارداری و شیردهی مصرف کاسنی توصیه نمی‌شود.
  • مصرف بیش از حد عرق کاسنی باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

در نهایت باید بگوییم که به منظور جلوگیری از تداخل دارویی باید لیست تمام داروهای خود را در اختیار پزشک بگذارید و از وی بپرسید که آنها با کاسنی تداخلی دارند یا خیر.

کلام پایانی در مورد خواص عرق کاسنی

چنانچه در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز شرح دادیم، از جمله مهم‌ترین خواص عرق کاسنی این است که به لاغری، درمان کبد چرب، کنترل قند خون، تنظیم قاعدگی، بهبود سلامت پوست و … کمک می‌کند. در پایان به سوالات متداولی می‌پردازیم که عموما در مورد کاسنی مطرح می‌شود.

source

توسط salamatikhabari