پولیپ کیسه صفرا یکی از مشکلات شایع در سیستم گوارشی است که معمولا به صورت غیرسرطانی است. در این حالت، پولیپ‌های کوچک یا بزرگی در دیواره کیسه صفرا شکل می‌گیرند. این مشکل ممکن است به صورت اتفاقی کشف شود و یا با اعلام علائم مختلفی نظیر درد شکمی، تورم یا اختلالات گوارشی مرتبط باشد. در این مقاله، به معرفی پولیپ کیسه صفرا، علائم و عوامل خطر مرتبط، روش‌های تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کیسه صفرا

کیسه صفرا بخشی از دستگاه گوارش است. این اندام کوچک و توخالی است که زیر کبد شما قرار دارد و شبیه انجیر می‌باشد. هنگامی که چربی‌ها وارد سیستم گوارشی می‌شوند، کیسه صفرا تحریک می‌شود تا صفرای غلیظ را در روده کوچک آزاد کند تا به تجزیه چربی‌ها کمک کند.

پولیپ کیسه صفرا چیست؟

پولیپ کیسه صفرا رشد غیر طبیعی بافتی است که از پوشش مخاطی داخلی کیسه صفرا بیرون زده است. چند نوع مختلف وجود دارد که از مواد مختلف ساخته شده‌اند. این پولیپ‌ها اغلب بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از بیماری دیگر کیسه صفرا باشند. این مشکل گوارشی به ندرت ممکن است عوارضی مانند التهاب ایجاد کنند و حدود ۵ درصد از آن‌ها سرطانی شوند.

پولیپ کیسه صفرا چقدر شایع است؟

مطالعات نشان می‌دهد که ۴ تا ۷ درصد از بزرگسالان ممکن است به پولیپ کیسه صفرا مبتلا شوند. اما تنها ۵ درصد از این موارد می‌توانند به طور بالقوه به سرطان تبدیل شوند. بین ۶۰ تا ۹۰ درصد، پولیپ‌های کاذب هستند، نه تومورهای واقعی بلکه رسوبات کلسترول هستند که به دیواره کیسه صفرا می‌چسبند. ۵ تا ۱۰ درصد دیگر پولیپ‌های التهابی (نوعی بافت اسکار ناشی از التهاب مزمن) هستند.

انواع پولیپ کیسه صفرا چیست؟

پولیپ کیسه صفرا انواع مختلفی دارد. برخی از انواع این مشکل گوارشی عبارتند از:

  • پولیپ‌های کاذب
  • پولیپ‌های التهابی
  • آدنومیوماتوز
  • آدنوم
  • پولیپ‌های بدخیم

پولیپ‌های کاذب که پولیپ‌های کلسترولی نیز نامیده می‌شوند، نتیجه یک بیماری خوش خیم به نام کلسترولوز هستند. این بدان معناست که شما دارای چربی‌های کلسترول اضافی هستید که جمع می‌شوند و به دیواره کیسه صفرا می‌چسبند و پولیپ را تشکیل می‌دهند. پولیپ‌های التهابی، نوعی بافت اسکار هستند که با التهاب مزمن دیواره کیسه صفرا (کوله سیستیت) همراه است.

رشد بیش از حد و غیر طبیعی ضایعات کیسه صفرا، در دیواره‌های آن، آدنومیوماتوز را ایجاد می‌کند. هنوز علت آدنومیوماتوز به طور دقیق مشخص نشده است. آدنوم، تومورهای خوش خیم متشکل از سلول‌هایی که شبیه پوشش مجرای صفراوی هستند، کانالی که کیسه صفرا را به سایر اندام‌ها متصل می‌کند. خطر سرطانی شدن این نوع پولیپ ۵٪ است. پولیپ‌های بدخیم معمولا آدنوکارسینوم هستند، این نوع شایع‌ترین نوع سرطان است که بر اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد.

انواع پولیپ کیسه صفرا

بیشتر بخوانید: کیسه صفرا چیست و چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟

پولیپ کیسه صفرا چه علائمی ایجاد می‌کند؟

پولیپ کیسه صفرا معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. این مشکل معمولا به طور تصادفی کشف می‌شوند. با این حال، تعداد کمی از پولیپ‌ها ممکن است علائمی را ایجاد کنند که یکی از مجاری منشعب از کیسه صفرا (مجرای کیستیک یا مجرای صفراوی) را مسدود کنند.

پولیپ‌هایی که در مجرای کیستیک ایجاد می‌شوند ممکن است مانع از جریان صفرا به کیسه صفرا شوند و باعث التهاب دیواره کیسه صفرا (کوله سیستیت) شوند.

علائم التهاب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • تب
  • تهوع و استفراغ
  • زردی

به ندرت، این علائم ممکن است نشان دهنده سرطان کیسه صفرا باشد.

علت پولیپ کیسه صفرا چیست؟

در حالت کلی تومورها به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌ها است. با این حال علت دقیق پولیپ کیسه صفرا هنوز مشخص نیست. در برخی از افراد که سطح بالا کلسترول (نمک در صفرا) را دارند ممکن است احتمال مواجه شدن با مشکل پولیپ کیسه صفرا افزایش پیدا کند.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به پولیپ کیسه صفرا بیشتر باشد:

  • سنگ کیسه صفرا
  • کوله سیستیت
  • کلانژیت
  • هپاتیت B
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)
  • سندرم پوتز جگرز
  • کلسترول بالا
  • داشتن بالای ۵۰ سال سن

پولیپ کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پولیپ‌های کیسه صفرا اغلب به طور تصادفی در معاینه رادیولوژی، مانند سونوگرافی از طریق شکم، کشف می‌شوند. اگر به دنبال شناسایی پولیپ کیسه صفرا هستید، می‌توانید ابتدا یک سونوگرافی انجام دهید. پزشک شما می‌تواند پولیپ‌های کیسه صفرا را از این طریق شناسایی کنند. با این حال ممکن است از طریق سونوگرافی نتوانند نوع آن‌ها را تشخیص دهند. آن‌ها ممکن است بخواهند با یک آزمایش تصویربرداری دقیق تر، مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی آندوسکوپی، پیگیری کنند تا نگاه بهتری داشته باشند.

تشخیص پولیپ کیسه صفرا

چگونه بفهمم که پولیپ کیسه صفرا سرطانی است؟

متأسفانه، پزشکان نمی‌توانند به طور قطعی بدون برداشتن پولیپ ها، سرطانی بودن آن‌ها را تشخیص دهند؛ همچنین آن‌ها نمی‌توانند پولیپ‌ها را بدون برداشتن کامل کیسه صفرا از بین ببرند. در حالی که می‌توانید بدون کیسه صفرا به خوبی زندگی کنید و برداشتن آن برای شما مشکل ساز نخواهد شد، پزشکان بدون دلیل موجه آن را حذف نمی‌کنند. بنابراین آن‌ها سعی می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان را بر اساس علائم و عوامل خطر شما محاسبه کنند.

پولیپ‌های بدخیم بزرگ‌تر از پولیپ‌های خوش‌خیم هستند. این پولیپ‌ها معمولا بیش از ۲ سانتی‌متر قطر دارند. برای ایمن بودن، پزشکان معمولا برداشتن پولیپ ۱ سانتی متری یا بیشتر را توصیه می‌کنند. آن‌ها همچنین برای علائم التهاب، مانند درد و تب، برداشتن پولیپ را پیشنهاد می‌دهند. آن‌ها با سونوگرافی سالانه به بررسی پولیپ‌های باقی مانده شما ادامه می‌دهند و وضعیت شما را چک می‌کنند.

پولیپ‌ها با چه سرعتی در کیسه صفرا رشد می‌کنند؟

یک پولیپ به طور معمول کمتر از ۲ میلی متر در سال رشد می‌کند، همچنین در صورتی که پولیپ بدخیم باشد ممکن است سریعتر رشد کند. اگر پزشک شما رشد سریع‌تری را در معاینه سالانه اندازه گیری کند، ممکن است برداشتن پولیپ را توصیه کند. پولیپ‌های خوش‌خیم بیشتر به تعداد زیاد ظاهر می‌شوند، در حالی که پولیپ‌های بدخیم معمولا تک هستند. اگر تعداد پولیپ‌های شما به سرعت رشد می‌کنند، احتمالا بدخیم نیستند. اما ممکن است نشان دهنده بیماری دیگری مانند کوله سیستیت مزمن باشد.

درمان پولیپ کیسه صفرا

بیشتر پولیپ‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند یا نیازی به درمان ندارند، اما پزشک وضعیت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مطمئن شود که خیلی بزرگ یا خیلی سریع رشد نمی‌کنند یا علائم جدیدی ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها این کار را با آزمایشات دوره‌ای اولتراسوند انجام خواهند داد. اگر روند نگران کننده‌ای ببینند، برداشتن کیسه صفرا را توصیه می‌کنند که باید از طریق جراحی انجام شود.

درمان پولیپ کیسه صفرا

درمان پولیپ کیسه صفرا با جراحی

برداشتن کیسه صفرا از طریق جراحی تنها درمان شناخته شده برای بیماری‌های کیسه صفرا است. اگر پولیپ شما با التهاب یا سنگ کیسه صفرا همراه باشد، پزشک شما برداشتن آن را برای جلوگیری از عوارض بیشتر توصیه می‌کند. آن‌ها همچنین جراحی را برای هر احتمال سرطان احتمالی توصیه می‌کنند. شما می‌توانید بدون کیسه صفرا به خوبی زندگی کنید. دو نوع جراحی برداشتن کیسه صفرا وجود دارد. این دو نوع عبارتند از:

  • کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک
  • کوله سیستکتومی باز

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک یک جراحی کم تهاجمی است که به جراح اجازه می‌دهد تا کیسه صفرا شما را از طریق چند برش کوچک خارج کند. جراح به جای اینکه شکم شما را باز کند، یک دوربین کوچک با نور به نام لاپاروسکوپ را از طریق یک برش کوچک وارد می‌کند و از آن برای تعیین مکان کیسه صفرا روی صفحه استفاده می‌کند. سپس از طریق یک برش کوچک دیگر کیسه صفرا را خارج می‌کنند. جراحان ترجیح می‌دهند در صورت امکان از روش لاپاراسکوپی استفاده کنند زیرا باعث عوارض کمتر و زمان بهبودی کمتر (حدود دو هفته) می‌شود.

کوله سیستکتومی باز

کوله سیستکتومی باز ممکن است زمانی که به سرطان مشکوک است لازم باشد. به این دلیل که جراح ممکن است مجبور شود سایر بافت‌ها و غدد لنفاوی آسیب دیده را خارج از کیسه صفرا بردارد. کوله سیستکتومی باز به یک برش بزرگتر در زیر قفسه سینه سمت راست نیاز دارد تا شکم شما باز شود. این یک روش طولانی‌تر با زمان بهبودی طولانی‌تر است (حدود شش تا هشت هفته).

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی پولیپ کیسه صفرا پرداختیم. پولیپ کیسه صفرا معمولا یک مشکل غیرسرطانی است، اما به دلیل امکان تبدیل شدن آن به یک تومور خطرناک، تشخیص و درمان زودهنگام آن بسیار اهمیت دارد. افرادی که علائمی مشکوک مانند درد شکمی یا تغییرات در رنگ مدفوع یا ادرار دارند، باید به پزشک خود مراجعه کنند تا مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند. شما می‌توانید سوالات خود را راجع به پولیپ کیسه صفرا در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط salamatikhabari