افزایش هورمون‌های مردانه در بدن زنان با یک سری علائم دیگر همچون رشد موهای صورت، آکنه و نازک شدن موهای سر همراه است. لازم به ذکر است که هنوز درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما شما می‌توانید با مراجعه به پزشک زنان و زایمان جهت کنترل علائم و عوارض آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه سعی می‌کنیم مطالب کامل‌تری در این رابطه برای شما بیان کنیم، دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

خانم‌هایی که به تنبلی تخمدان مبتلا می‌شوند، باید بدانند منظور از سندروم تخمدان پلی کیستیک یک نوع اختلال هورمونی است که معمولاً برای خانم‌ها در سن باروری به وجود می‌آید. معمولاً آن دسته خانم‌هایی که دچار تنبلی تخمدان هستند، علائمی همچون نامنظم بودن قاعدگی‌های ماهانه یا افزایش هورمون مردانه در آن‌ها به وجود می‌آید. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که تخمدان‌ها تعدادی تجمع از مایعات ایجاد کنند و در نهایت موفق به انجام تخمک گذاری به طور منظم نشوند.

ممکن است برای بسیاری این سوال به وجود آمده باشد که چه دلیلی باعث ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌شود؟ در این رابطه باید توضیح دهیم که علت بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک هنوز به طور دقیق شناخته نشده است، اما اگر موفق به تشخیص زود هنگام آن شوید و به پزشک مراجعه کنید، مراحل درمان شما به درستی طی می‌شود.

میان سندروم تخمدان پلی کیستیک و چاقی نیز ارتباط وجود دارد و پزشک یک سری رژیم‌های لازم جهت کاهش وزن برای شما در نظر می‌گیرد. تمام این موارد در نهایت باعث خواهد شد از عوارضی همچون ناباروری، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی جلوگیری شود. طبق مطالعات و آمارهای به دست آمده ۷۰ درصد از خانم‌هایی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند به هیچ عنوان از بیماری موجود خبر ندارند.

علائم تنبلی تخمدان

علائم و نشانه‌های مهمی که مربوط به تنبلی تخمدان است، معمولاً هنگام اولین چرخه قاعدگی، آن هم در دوران بلوغ خود را نشان می‌دهد. البته این امکان نیز وجود دارد که سندروم تخمدان پلی کیستیک بعدها نیز ظاهر شود و نمی‌توان گفت که بروز این مشکل صرفاً به دوران بلوغ ختم می‌شود.

علائم و نشانه‌هایی که در رابطه با سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد کاملاً متنوع و متفاوت است. معمولاً زمانی می‌توان تخمدان پلی کیستیک را تشخیص داد که حداقل دو سه مورد از موارد زیر در شما ظاهر شود.

تنبلی تخمدان

بروز قاعدگی‌های نامنظم: در بسیاری از مواقع کاهش  تعداد دوره‌های پریودی، نامنظم بودن آن یا حتی افزایش یافتن مدت زمان قاعدگی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات و نشانه‌های تنبلی تخمدان تلقی می‌شود. به طور مثال این امکان وجود دارد که یک خانم مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، در طول سال کمتر از ۹ سیکل قاعدگی داشته باشد و فاصله زمانی موجود بین هر قاعدگی نیز بیش از ۳۵ روز باشد یا حتی به صورت کاملاً غیر طبیعی پریود‌های سختی برای شخص به وجود آید.

آندروژن اضافی: در صورتی که هورمون جنسی مردانه در بدن خانم‌ها افزایش پیدا کند، با یک سری علائم همچون زیاد شدن موی صورت، بدن و یا آکنه شدید و تاسی مردانه مواجه می‌شوند.

تخمدان پلی کیستیک: معمولاً تخمدان‌ها این قابلیت را دارند که به دلیل احاطه شدن تخمک‌ها توسط کیست‌ها، بزرگتر شوند. در حالت کلی می‌توان گفت این کیست‌ها همان فولیکول‌های تخمدان هستند که هر یک نیز یک تخمک نابالغ را در اختیار گرفته‌اند. این سری از تخمک‌ها با توجه به اندازه‌ای که دارند مانع از قاعدگی منظم در خانم‌ها می‌شوند، به همین دلیل نیز در بسیاری از مواقع این امکان وجود دارد که تخمدان‌ها کارکرد درست و طبیعی خود را از دست بدهند.

توجه داشته باشید که علائم کیست تخمدان معمولاً در افرادی که وزن بالایی دارند، بسیار شدیدتر است.

در چه زمانی برای تنبلی تخمدان باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

در وهله اول باید این نکته را توضیح دهیم که تشخیص تنبلی تخمدان توسط خود فرد و به سادگی امکان‌پذیر نیست و در این زمینه باید به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید‌. اما فقط در صورتی که متوجه شدید شرایط شما به شرح زیر است، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

  • در صورتی که احساس کردید قاعدگی شما به شدت عقب افتاده و باردار نیستید.
  • در صورتی که علائم مهم سندروم تخمدان پلی کیستیک، همچون رویش بسیار زیاد مو روی صورت و بدن را احساس کردید.
  • چنانچه حداقل به مدت یک سال برای بارداری اقدام کردید، اما نتیجه حاصل نشد.
  • اگر علائم دیابت همچون تشنگی و گرسنگی شدید یا کاهش وزن بسیار زیاد مشاهده نموده‌اید.

درمان تنبلی تخمدان

خانم‌هایی که متوجه بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک در خود می‌شوند، قطعاً می‌خواهند برای درمان تنبلی تخمدان و منظم کردن قاعدگی خود اقدامات لازم را انجام دهند. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌دهیم که با مشورت پزشک مربوطه راه‌های زیر را در پیش بگیرید.

قرص‌های ضد بارداری ترکیبی

آن دسته قرص‌هایی که دارای استروژن و پروژستین هستند، این قابلیت را دارند تا تولید آندروژن را به میزان چشمگیری کاهش داده و استروژن بدن خانم‌ها را تنظیم کنند. تنظیم بودن هورمون‌های بدن نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در مانع شدن از به وجود آمدن سرطان مخاط رحم به همراه دارد و مواردی همچون خونریزی‌های غیر طبیعی و رویش بی‌رویه مو را از بین می‌برد. البته علاوه بر استفاده از قرص، امکان به کارگیری چسب هورمونی یا رینگ واژن نیز وجود دارد. ترکیب اصلی این چسب‌ها از استروژن و پروژستین است.

پروژستین

چنانچه در هر ماه یا حتی دو ماه یکبار به صورت دقیق و برنامه‌ریزی شده به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز پروژستین استفاده کنید، در نهایت مشاهده می‌کنید که قاعدگی و پریود شما به نحو درستی تنظیم شده است. علاوه بر این مورد، می‌تواند از سرطان مخاط رحم نیز جلوگیری کند. باید این نکته را بدانید که استفاده از پروژستین نقشی در بهبود بخشیدن آندروژن و جلوگیری از بارداری ندارد. چنانچه بیمار قصد باردار شدن نداشته باشد، استفاده از قرص‌های پروژستین یا حتی وسیله‌های داخل رحمی می‌تواند گزینه بسیار مناسب و بهتری باشد.

عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که سطح آندروژن بدن بالاتر از حد طبیعی خود قرار بگیرد، روی قدرت باروری و دیگر ابعاد سلامتی تاثیر مستقیم می‌گذارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ناباروری

اولین شرط برای باردار شدن داشتن تخمک گذاری است و زمانی که این عمل در خانم‌ها به صورت نامنظم انجام شود، تخمک گذاری به میزان لازم جهت باروری انجام نخواهد شد. به همین دلیل نیز تنبلی تخمدان به عنوان یکی از دلایل اصلی جهت ناباروری در خانم‌ها است. بانوانی که قصد بارداری دارند، بایستی تحت نظر پزشک، از داروهای تقویت باروری استفاده کنند.

کیست تخمدان

سندروم متابولیک

طبق آمار به دست آمده حدوداً ۸۰ درصد از خانم‌هایی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، دارای اضافه وزن بیش از حد می‌باشند. در چنین شرایطی، اگر فرد چاقی بیش از حد و سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد، خطر مبتلا شدن به بیماری‌هایی همچون قند خون، فشار خون بالا و بالا رفتن کلسترول افزایش پیدا می‌کند که به تمام این عوامل سندروم متابولیک می‌گویند و می‌تواند خطر بیماری قلبی دیابت و سکته را نیز به شدت افزایش دهد. رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و به‌کارگیری از قرص لاغری در این مواقع توصیه می‌شود.

آپنه خواب

درصورتی که به این وضعیت مبتلا شوید حین شب یک سری وقفه برای تنفس شما به صورت مکرر به وجود می‌آید که در نهایت باعث می‌شود که نتوانید خواب راحت و آرامی داشته باشید. معمولاً آپنه خواب بیشتر برای خانم‌هایی رخ می‌دهد که وزن آن‌ها بالاست و دارای تنبلی تخمدان هستند.

سرطان آندومتر

سرطان آندومتر شایع‌ترین نوع سرطان رحم است؛ زمانی که مراحل تخمک گذاری صورت می‌گیرد مخاط رحم به طور کامل از بین خواهد رفت؛ در صورتی که هر ماه این عمل به صورت صحیح انجام نشود، مخاط رحم ضخیم خواهد شد که این عمل می‌تواند با افزایش مبتلا شدن فرد به سرطان آندومتر برابر باشد.

سخن پایانی

سعی کردیم تمام مطالب لازم در رابطه با تنبلی تخمدان را در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک زنان و زایمان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. اگر عواملی همچون به هم خوردن طولانی مدت قاعدگی خود را مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست بتواند مراحل درمان و پیشگیری از مشکلات متعدد دیگر را در پیش بگیرد.

 

source

توسط salamatikhabari