محمدرضا دهقانی اشکذری در اولین جلسه با دانشجویان غیر ایرانی، تعداد دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در کشور را ۶۰ هزار نفر از ۲۰ کشور دانست و افزود: در استان یزد تنها از دو کشور افغانستان و عراق مشغول به تحصیل هستند.

دکتر دهقانی اشکذری، از برگزاری جلسه با علی سروی مجد، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به یزد خبر داد و گفت: دغدغه مسئولین دانشگاه مشکلات دانشجویان غیر ایرانی در پرداخت شهریه ارزی است که در این زمینه بحث و تبادل نظر شد و قول مساعد برای پیگیری اقدامات بعدی در سازمان داده شد.

در ادامه محمد حسین یوسف دانشجوی مهندس کامپیوتر، عبدالرحیم محمدی مهندس کارشناسی پیوسته معماری، ناصر یوسفی دانشجوی مدیریت مشکلات دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه آزاد یزد را شهریه ارزی، مدت زمان چهار ماهه اخذ مدرک با وجود تمام شدن اقامت با فارغ التحصیلی دانشجو و مدت زمان زیاد اخذ رویداد و در صورت امکان استفاده از کارت دانشجویی ذکر کردند و خواستار رسیدگی به این موارد شدند. 

زارعی رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان یزد، مدت زمان صدور روادید خروج و اقامت را سه روز ذکر کرد و گفت: با اعلام دانشگاه به اداره گذرنامه و اطلاع از وضعیت دانشجو در کم‌ترین زمان روادید در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان یزد، بیشترین مهاجر پذیری کشور ایران را از افغانستان دانست و گفت: قاچاق انسان، مواد مخدر و کالا سبب شده است بیشترین موارد جعل کارت ملی، گذرنامه را داشته باشیم و استفاده از کارت دانشجو عملاً غیر ممکن است. در آینده نزدیک ۱۷ مدرک موجود دانشگاهی در یک کارت هوشمند برای اتباع طراحی خواهد شد که نیاز به داشتن گذرنامه نیست.

وی از همکاری و مساعدت با دانشگاه در اقامت دانشجویان غیر ایرانی خبر داد و گفت: اتباع باید قبل از ثبت نام در دانشگاه، وضعیت خود را مشخص کرده و برای صدور روادید اقدام کنند، زیرا در مرحله فارغ التحصیلی صدور روادید زمان بر و غیر ممکن است.

سرهنگ موسوی اقامت را بدون محدودیت زمانی برشمرد و گفت: خروج دانشجوی فارغ التحصیل از کشور منوط به اعلام فارغ التجصیلی دانشگاه است و دانشگاه قادر است بازه زمانی را برای اخذ مدرک تحصیلی در نظر گرفته و بعد به فراجا اعلام کند.

پایان مراسم با مساعدت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، ۸ نفر از دانشجویان غیر ایرانی به قید قرعه، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس دریافت کردند.

source

توسط