بلک فرایدی چیست؟ حقایق خواندنی درباره بلک فرایدی!

سلب مسئولیت: ویجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به‌احتمال زیاد، در میان تبلیغات گسترده دنیای مجازی، نام بلک فرایدی به گوشتان خورده است. روزی است که بسیاری از فروشندگان با تخفیف‌های بی‌نظیر خریداران را به‌سمت خرید می‌کشانند. هرآنچه لازم است درباره بلک فرایدی/جمعه سیاه بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست

باید بگوییم که بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه، لقبی است که به آخرین جمعه ماه نوامبر تعلق گرفته است. جمعه سیاه روز بعد از جشن شکرگزاری و پرتخفیف‌ترین روز سال در آمریکاست. در این روز فروشنده‌ها تخفیف‌های چشمگیر و باورنکردنی روی بسیاری از جنس‌هایشان می‌گذارند و خریداران را به خرید بیشتر ترغیب می‌کنند. بلک فرایدی نوعی سنت قدیمی برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود که هرساله بیش از پیش به آن پایبندند.

تاریخچه بلک فرایدی

حتما برایتان سؤال شده که چرا این رویداد به «جمعه سیاه» معروف شده است. اصطلاح جمعه سیاه برای اولین بار در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ استفاده شد. پس از پایان جنگ داخلی و آغاز دوران بازسازی آمریکا، ۲ نفر از زمین‌خواران به‌واسطه کلاهبرداری‌های فراوان، توانستند انحصار موقت طلا را به دست بیاورند. دولت در این شرایط برای ثابت‌شدن قیمت‌ها، حجم طلای زیادی را وارد بازار کرد که این کار باعث ازدست‌رفتن سرمایه بسیاری از ثروتمندان شد. به همین دلیل این روز «جمعه سیاه» نام‌گذاری شد.

البته برخی هم معتقدند اطلاق این صفت به شلوغی و ترافیک بیش‌ازحد خیابان‌ها در آخرین جمعه نوامبر سال ۱۹۶۱ برمی‌گردد. در سال ۱۹۷۵ هم در روزنامه نیویورک تایمز از عبارت «جمعه سیاه» استفاده شد که منظورش سنگین‌ترین ترافیک و شلوغ‌ترین روز خرید بود.

تاریخچه بلک فرایدی در ایران

بلک فرایدی 1402 در ایران

یکی از وب‌سایت‌های مطرح ایرانی چندین سال پیش در یکی از جمعه‌های پاییزی روی بسیاری از اجناسش تخفیف‌های بی‌نظیر گذاشت و عنوان حراجمعه به آن داد. مردم در فضای مجازی به این اقدام واکنش نشان دادند و برخی معتقد بودند این تخفیف‌های شگفت‌انگیز در جمعه پاییزی، مصداق همان بلک فرایدی است. استقبال بی‌نظیر مردم از تخفیف‌های این وب‌سایت بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر را هم به انجام این کار ترغیب کرد و نتیجه اینکه هرساله شاهد برگزاری جمعه سیاه در ایران (حراجمعه) و ارائه تخفیف‌های بی‌نظیر از سمت بسیاری از فروشنده‌ها هستیم.

زمان بلک فرایدی در ایران

ایرانی‌های زیادی به‌واسطه آنلاین‌شاپ‌های متعدد، در جمعه آخر نوامبر از تخفیف بلک فرایدی وب‌سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و کالاهای موردنیازشان را می‌خرند. جمعه سیاه مصادف است با سوم آذرماه ماه (۲۴ نوامبر). معمولا فروشندگان از پنج‌شنبه‌شب شروع به فروش کالاهایشان می‌کنند و امکان بهره‌مندی از تخفیف‌های گسترده تا جمعه‌شب ادامه دارد.

۱۰ حقیقت جذاب درباره بلک فرایدی

۱. بلک فرایدی بیشتر از دیزنی‌لند مردم آمریکا را جذب می‌کند

دیزنی‌لند یکی از جاذبه‌های گردشگری آمریکاست که هرساله میلیون‌ها نفر را به سوی خود می‌کشاند. اگر بخواهیم با عدد و رقم بیان کنیم، باید بگوییم که هر ساله به‌طور متوسط ۱۸٫۵ میلیون نفر از دیزنی‌ورلد فلوریدا و ۱۶ میلیون نفر از دیزنی‌لند کالیفرنیا بازدید می‌کنند. نکته جالب اینجاست که مردم آمریکا از بلک فرایدی بیشتر از دیزنی‌لند استقبال می‌کنند. به گزارش والمارت (بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا)، در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۲ میلیون نفر فقط در بلک فرایدی وارد فروشگاه‌ها شده و اقدام به خرید کرده‌اند و این آمار هر سال افزایش چشمگیری دارد.

۲. تعداد فوتی‌های بلک فرایدی بیشتر از حملات کوسه‌ای است

بر اساس گزارش‌های خبری گردآوری‌شده درباره مرگ و میر جمعه سیاه در آمریکا، در سال ۲۰۰۶، ۷ نفر هنگام خرید در روز جمعه سیاه جان خود را از دست داده و ۹۸ نفر مجروح شده‌اند. معمولا سرکوب جمعیت و عجله خریداران دلیل این آسیب‌هاست.

۳. بلک فرایدی فقط روز جمعه نیست

گرچه این سنت آمریکایی مربوط به آخرین جمعه نوامبر است، بسیاری از فروشندگان از یک روز قبل، یعنی روز جشن شکرگزاری اقدام به فروش محصولات با تخفیف‌های بی‌نظیر می‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌ها فروش جمعه سیاه را در روزهای آخر هفته برگزار می‌کنند و برای آن دسته از خریدارانی که ترجیح می‌دهند وارد فروشگاه‌های شلوغ نشوند، امکان خرید آنلاین را فراهم می‌کنند.

۴. افراد می‌توانند در بلک فرایدی به‌صورت آنلاین هم خرید کنند

به لطف اینترنت، خریداران می‌توانند بدون خروج از خانه از تخفیف‌های جمعه سیاه استفاده کنند. طبق گزارش‌ها، آمریکایی‌ها در روز شکرگزاری و جمعه سیاه میلیاردها دلار به صورت آنلاین خرید می‌کنند و این استقبال بی‌نظیر از خرید آنلاین در بلک فرایدی هرسال بیشتر از قبل ادامه دارد.

۵. همه فروشگاه‌ها جمعه سیاه را دوست ندارند

همه فروشنده‌ها خواهان فروش فوق‌العاده در بلک فرایدی نیستند و برخی از افراد ترجیح می‌دهند این روز را استراحت کنند. بسیاری از کارگران آمریکایی به‌مدت ۴ سال در جمعه سیاه تظاهرات کردند و خواهان افزایش دستمزدها شدند. طی این اعتراض‌ها، گروه حمایت از اتحادیه کارگران از بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ درخواست کرد تا به کارکنان خود در روز شکرگزاری یک روز مرخصی بدهند.

۶. در جمعه سیاه همه‌چیز ارزان نیست

بر اساس برخی پژوهش‌ها و مقایسه‌های آماری، ۱۴ درصد از محصولات فروشگاه‌ها در جمعه سیاه با همان قیمت‌های معمول عرضه می‌شوند و ۱۷ درصد از کالاها در این بازه زمانی حتی به قیمت گران‌تر از حد معمول فروخته می‌شوند.

۷. جمعه سیاه به رویدادی جهانی تبدیل شده است

بسیاری از فروشندگان کشورهای دیگر پس از مشاهده سودهای فراوان و فروش‌های ویژه فروشگاه‌های آمریکایی، به فکر برگزاری بلک فرایدی افتاده‌اند و هرساله روز بعد از جشن شکرگزاری شروع به عرضه محصولاتشان با تخفیف‌های استثنایی می‌کنند. ایران، بریتانیا، روسیه، فرانسه و کانادا از جمله کشورهایی‌اند که بسیاری از فروشگاه‌هایشان جمعه سیاه را پرشور و پر از تخفیف‌های شگفت‌انگیز برگزار می‌کنند.

۸. اولین بار رژه بابانوئل آغازگر بلک فرایدی بود

سالهاست که رژه روز شکرگزاری میسیز (فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکایی) به بخشی از آیین‌های فصل تعطیلات در آمریکا تبدیل شده است. اولین رژه بابانوئل در دوم دسامبر ۱۹۰۵ در کانادا برگزار شد و ظاهرشدن بابانوئل در پایان رژه، علامتی برای شروع رسمی فصل تعطیلات بود. پس از این اتفاق، بسیاری از فروشنده‌های آمریکایی از این رسم تقلید کردند و رژه‌های مشابه آن را برگزار کردند.

۹. بلک فرایدی شلوغ‌ترین روز سال برای لوله‌کش‌هاست!

می‌دانیم از خواندن عنوان بالا تعجب کردید، اما حقیقت دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، شلوغی فروشگاه‌ها و مراکز خرید و پرشدن دست‌شویی‌های عمومی باعث می‌شود در این روز سر لوله‌کش‌ها بسیار شلوغ باشد.

۱۰. در مکزیک جمعه سیاه را با عنوان «آخر هفته خوب» می‌شناسند

برخی اوقات شکرگزاری آمریکایی‌ها مصادف می‌شود با سالگرد انقلاب مکزیکی‌ها؛ به همین خاطر بلک فرایدی لقب «آخر هفته خوب» را از آن خود کرده است که به‌جای یک روز، یک هفته ادامه دارد!

کلام پایانی

با خواندن این مقاله متوجه شدید که تاریخچه جمعه سیاه چیست و چه زمانی برگزار می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم از این سنت استقبال می‌کنند و در این روز بسیاری از کالاهایشان را با قیمتی شگفت‌انگیز می‌فروشند.

source

توسط