تیر 1402: داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد با توجه به ماده 9 و 10 قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، شهرداریها، دهیاریها، شهرداریهای کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی هستند. ما نباید به سمت استفاده بیشتر از خوروهای دیزلی برویم. در کلانشهرها منابع انتشار آلودگی بسیار زیاد و بیش از ظرفیت تهویه هواست. اگر بخواهیم از شرایط انتشار آلایندههای گازی و ذرات نجات یابیم و آلودگی هوا کمتر و کیفیت هوا بهتر شود، باید از حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنیم. در این راستا لازم است بیشتر مواقع با مترو تردد کنیم و خطوط مترو نیز توسعه یابند.
وی درباره واردات خودروهای کارکرده و دست دوم گفت بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو5 و یورو6 باشند. در تهران 2000 اتوبوس فعال وجود دارند که 88 درصد آنها سن بالایی دارند و فرسوده هستند. اتوبوسی که فرسوده است، از استاندارد خارج و میزان انتشار آلایندههای آن نیز بیشتر میشود. در راستای حل این مشکل علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی آنها نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه ساله که حداقل استاندارد یورو5 را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش یابد. بر اساس بند «ص» تبصره 7 قانون بودجه 1402 به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل برون شهری و از طریق شهرداریها و دهیاریها برای درون شهر ثبت سفارش و واردات انجام میشود.
رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت یک دستورالعمل در آییننامه کمیسیونهای اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیات وزیران نیاز دارد و مبنی بر این است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو 5 را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود. از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات 650 اتوبوس مطابق استاندارد یورو5 است که از این مسئله استقبال نیز میکنیم اما این اتوبوسها باید مجهز به فیلترهای جاذب دودی بهصورت کارخانهای باشند که درصورت جداسازی آنها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.
وی تاکید کرد در صورت واردات خودروی یورو4 و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها بهراحتی جدا میشوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه میدهد و هیچ اتفاقی نمیافتد و این نکته نیز قابل چشمپوشی نیست که نصب فیلتر بهصورت دستی کارایی لازم را ندارد. پیش از سال 84 خرید خودروهای دیزلی در کلانشهر تهران ممنوع بود. به جای خودروهای دیزلی، خودروها باید یا گازسوز و یا برقی تهیه میشدند. حمل و نقل عمومی طی سالهای گذشته توسعه نداشت. بسیاری از خودروهای دیزلی زمینگیر شدهاند و قطعات آنها را بازسازی میکنند. اگر حمل و نقل عمومی توسعه یابد و از محل زندگی و یا کار آنها حداکثر 500 متر فاصله داشته باشد، هم استفاده از خودروهای شخصی و هم انتشار آلایندهها کاهش مییابد.
آقای گلعلیزاده اظهار کرد همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی برندهای مطرح خارجی هستند اما به دلیل اینکه اتوبوسهای حمل و نقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارد بهطور طبیعی، عملکرد آنها مطابق استاندارد نیست. درصورتی که کارکرد اتوبوسهای وارداتی تا پنج سال نیز باشد، میتوانند در حد قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشند و این در صورتی است که فیلتر جاذب دودی کارخانهای داشته باشند.
وی افزود برای ترخیص خودروهای کارکرده از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را داشته باشند. خودروها اگر پنج سال ساخت نیز باشد مورد قبول است اما دولت میگوید که به خودروهای تا سهسال ساخت مجوز داده میشود و این شرایط نیز برای 650 اتوبوسی است که یورو 5 هستند اما مشکل اصلی آن 350 اتوبوسی است که یورو 4 هستند و ما با واردات آنها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه 1402 بوده است.
source