به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، سید علی‌اصغر رفاهی درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است، واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقی مراجعان اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته، همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای ۶۸۳۹ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است؛ میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

رفاهی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آن‌ها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه چهار در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در اردیبهشت ۱۲۹۲ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۴۱۹۵ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

رفاهی بیان کرد: در اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶۳۲۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده که در مقایسه با ماه پیشین ۷۲ درصد موارد ثبت شده در تارنما افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: تعداد درخواست‌ها بر اساس موضوعات قضائی در سامانه سامع، ۱۵۰۷ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۷۳۲ موردانتقاد از فرایند دادرسی، ۵۲۱ درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، ۳۴۰ مورد اطاله دادرسی، ۳۰۰ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۲۸۳ مورد دریافت گزارش، ۲۲۱ مورد انتقاد به نحوه اجرای آرا، ۱۸۵ مورد انتقاد به رفتار و عملکرد، ۱۷۱ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۴۱ مورد مباحث تولید بود و درباره درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری سه مورد، درخواست‌های ساده ۱۴۴۵ مورد و سایر موضوعات قضائی ۵۷۹ مورد بودند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در سامانه سامع گفت: ۳۲۱ مورد ثبت اولیه، ۲۲۵۳ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک، ۷۲ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۳۲۲ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۳۳۶۰ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.

رفاهی ادامه داد: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند، در همین زمینه مدیرکل ارتباطات مردمی از ساعت هفت صبح تا ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد، همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند؛ علاوه بر این، نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵۶۴ نفر، معاون مدیرکل ۹۹ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۸۴ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۹۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۱ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۱۷۵۴ نفر که در مجموع ۲۸۰۲ نفر ملاقات شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه ادامه داد: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲۴۴۷ درخواست‌های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند، همچنین توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز ۹۲۴ مورد ارشاد قضائی صورت پذیرفت.

source