به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ محسن روحی، در نشست یازدهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌ زیار» با تسلیت شهادت آیت‌ الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان، گفت: یکی از سیاست‌ هایی که در دولت سیزدهم پیگیری کردیم؛ ایجاد هویت برای برخی از روستاها بوده است؛ مانند نامگذاری روستاها و شهرها بر اساس محصولات تولیدی و یا مباحث فرهنگی که سبب هویت بخشی به روستاها می‌ شود. “ده‌ زیار” نیز از روستاهایی است؛ که هویت آن بر اساس تعزیه شناخته می‌ شود.

وی تصریح کرد: یازدهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌ زیار» از ۱۲ تا ۲۲ خرداد ماه امسال به‌ مدت ۱۱ شب به همت اهالی روستا برگزار می‌ شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به واسطه بُعد و پیشینه هنری این آیین در برگزاری سوگواره همکاری دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) و اهل‌ بیت(ع) در طول تاریخ عمدتاً به واسطه ارادت و علاقه قلبی به صورت مردمی برگزار شده، اظهار کرد: ده‌ زیار هویت جدیدی در حوزه تعزیه تجربه می‌ کند و سوگواره هر سال نسبت به قبل به صورت پیشرفته‌ تر و با استقبال بیشتر مردم روستا، شهرهای اطراف و گروه‌ های تعزیه برگزار می‌ شود.

روحی با بیان اینکه امیدواریم حرکت خوبی که در ده‌ زیار ایجاد شده و این هویتی که براساس ارادت به سیدالشهدا(ع) در روستا شکل گرفته تقویت شود، اظهار کرد: یکی از مواردی که در روزهای پایانی دولت سیزدهم پیگیری می‌ کنیم؛، تشکیل انجمن تعزیه استان است، که امیدواریم بتوانیم این انجمن را به سرعت با همکاری فعالان و گروه‌ های تعزیه استان تشکیل دهیم، که یک کار سازمانی نیست بلکه با همکاری گروه‌ های تعزیه باید انجام شود.

یازدهمین سوگواره ملی "ده زیار"؛ خرداد ماه برگزار می شود

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌ زیار» نیز با اشاره به اینکه جامعه تعزیه‌ ماندگاری خود را مرهون اقدامات امام راحل می‌ داند، گفت: تعزیه هنر شناختن شمر زمانه است و این هنر آیینی سعی دارد بصیرت‌ افزایی کرده و به ما یادآور شود؛ که باید شمر زمان خود را بشناسیم.

وی با بیان اینکه از سراسر کشور برای شرکت در این سوگواره در روستا حضور دارند که اسکان و پذیرایی از مهمانان کاملاً مردمی انجام می‌ شود، افزود: اهدای خون، آزادسازی یک زندانی جرائم غیرعمد، برگزاری جشن گلریزان، برپایی خیمه عزای امام حسین(ع) و… از جمله برنامه‌ های جانبی برگزاری سوگواره است.

دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌ زیار» با اشاره تلاش‌ های خالطانه مردم روستای ده‌ زیار برای برگزاری سوگواره، اظهار کرد: یازدهمین سوگواره ملی «تعزیه ده‌ زیار» با حضور ۳۰۰ تعزیه‌ خوان از قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، کرمان و قزوین برگزار می‌ شود، که هر گروه یک شب اجرا دارد و ادای احترام تعزیه‌ خوان‌ ها به شهید سلیمانی و بازدید آنها از بیت‌ الزهرا(س)، امامزاده محمد(ع) کرمان و دیگر بناهای تاریخی و مذهبی کرمان از دیگر برنامه‌ های جانبی این سوگواره است.

یادآور می‌ شود؛ سوگواره ملی «تعزیه ده‌زیار» هر سال به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل در روستای ده‌ زیار برگزار می‌ شود و در دهمین دوره آن (خرداد ماه ۱۴۰۲) تمبر این سوگواره رونمایی شد.

source