بانک مرکزی ایران، اقدام به معرفی ابزار جدید پیش فروش ارز و بازار معاملات امتیاز صادراتی کرده است. این ابزار جدید در راستای تشویق سرمایه گذاری برای تولید و تأمین مالی صادرات طراحی شده است. بازار معاملات امتیاز صادراتی نیز بستر مناسبی برای مدیریت عرضه و تقاضای نیازهای ارزی صادرکنندگان و وارد کنندگان خواهد بود.
در این راستا، روز چهارشنبه بیست و یکم خرداد، مراسمی با حضور متولیان این حوزه و رسانه ها برگزار خواهد شد تا این ابزارها رونمایی شود.
یکی از راه حلهای بالقوه برای تشویق صادرات، تأمین مالی صادراتی است. با توجه به اهمیت صادرات در اقتصادی، بسیاری از کشورها، سیستمهای خاصی را برای تأمین مالی صادراتی مطالعه و توسعه دادهاند. بنابراین، توجه به این موضوع و طراحی سیستمهایی مانند بازار معاملات امتیاز صادراتی میتواند نقش مهمی در تشویق صادرات داشته باشد.
اما سوال این است که چطور میتوانیم با استفاده از این ابزارها، فرآیند صادرات را بهبود بخشیم؟ شاید بتوان با ملایمت بیشتر در سیاستهای تجاری و اقتصادی، به تشویق سرمایهگذاری برای تولید و صادرات کمک کرد.
چرا برنامه ریزی صادرات باید مهم باشد؟ آیا برنامه ریزی صادرات بدون توجه به سیاست های تجاری و اقتصادی می تواند کارآمد باشد؟ مسائلی که باعث می شود این سوالها برای خوانندگان در ذهنشان تداعی شود.
تلخيص مطلب: دولت ایران از طریق بانک مرکزی، از طریق مرکز مبادله ارز و طلا، یکی از راه حل های بالقوه برای تشویق صادرات را با عنوان ابزار پیش فروش ارز و بازار معاملات امتیاز صادراتی معرفی کرده است. این ابزارها می تواند کمک کننده باشد اما دسترنج بیشتر برای آنها لازم است. همچنین انتظار می رود با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد کشورهای رو به رشد، ابزارهای مناسب دیگری هم در دست می باشد که در عمل اثربخش بودن آنها مشخص می شود.