در یک گزارش اخیر، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به موضوع ساماندهی مسافربرهای اینترنتی در تهران پرداخته و با بیان چالشهای موجود در این حوزه، راه حلهای بالقوه را برای موفقیت در نظارت بر این شرکتها предлож کرد.
مالکی با اشاره به دستور وزیر کشور در مورد بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی، خاطرنشان کرد که بر اساس این دستورالعملها، شرکتهای مسافربری اینترنتی موظف هستند که خودروهای آنها را با آرم و علایم ممیزه تجهیز کنند. با این وجود، مشاهده میشود که همه خودروهای فعال در این صنعت به آرم و علایم ممیزه مجهیز نشدهاند و همچنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است.
مالکی تصریح کرد که شهرداری تهران امکان یا ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات رانندگان که در شرکتهای حمل و نقل مسافر هوشمند و فعالیت میکنند را ندارد. او خاطرنشان کرد که به منظور ساماندهی در مورد مسافربرهای اینترنتی، حتماً باید فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهایی که در این شرکتها خدمات ارائه میدهند توسط سازمانهای تاکسیرانی در کشور صورت بگیرد.
مالکی تأکید کرد که برای اینکه پروانه تاکسیرانی برای یک متقاضی صادر شود، ضوابط سختگیرانهای وجود دارد و مدت زمان صدور پروانه تاکسیرانی دارای یک اعتبار محدودی است. این به جهت حفظ امنیت مسافران در زمان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی است.
او همچنین در مورد نظارت سازمان تاکسیرانی بر فعالیت مسافربرهای اینترنتی به عدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه سماس (سامانه مشترک اطاعات سفر) اشاره کرد. مالکی خاطرنشان کرد که سماس سامانه نظارتی بر عملکرد شرکتهای اینترنتی است، اما عملاً سازمان تاکسیرانی دسترسی به این سامانه را ندارد و اگر درخواست اطلاعات را داشته باشند، اطلاعات به صورت تدریجی و آفلاین در اختیار گذاشته میشود.
مالکی تأکید کرد که اگر همه این دستورالعملها اجرایی شود، قطعاً ساماندهی مد نظر قانونگذار و مسئولان صورت خواهد گرفت. او به شهروندان از ادامه استفاده از خودروهای دارای علائم ممیزه و دارای کیو-آر کد تاکسیرانی خواست و اگر در یک تاکسی سوار شوند و اسکن آن قابل استفاده نبود، این مورد را به سامانه ۱۳۷ اطلاع رسانی کنند.
در نهایت، مالکی به شرایط سختگیرانهای برای صدور پروانه تاکسیرانی اشاره کرد که توسط قانون گذار و سازمان تاکسیرانی مدنظر است.