آموزش توسعهای بهداشت و تربیت دانشجویان پزشکی در مركز جامع سلامت شبانهروزی “سورک” با رویکرد آموزشی بهداشتی، تجربه موفق در اجرای جدید طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر محمدصادق رضایی، در هفتمین نشست ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و مراسم امضای تفاهمنامه توسعه مراکز جامع خدمات جامع سلامت آموزشی که با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت و روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور به صورت وبیناری برگزار شد، از پیروزی در تجربه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در مرکز جامع سلامت شبانهروزی عاشوری “میاندورود” خبر داد و اظهار کرد که ادغام آموزش و بهداشت جامعه یک طرح پایلوت موفق در ارائه خدمات سلامت و تربیت دانشجویان پزشکی در این حوزه بوده است.
اصلی که به عهده من گذاشته شده بود، بهرهگیری از تجربه مراکز آموزشی-بهداشتی ادغام شده در سطح جامعه سلامت بود و مرکز میاندورود یکی از موفقترین نمونههای ما در این زمینه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سوال ما یادآور شد: اگر ببینیم که مردم فهمیده و پشتیبان طرح هاییمان هستند، آن وقت می توانم در زمینه آموزش و تربیت دانشجویان فعالیت را گسترش دهیم. به عنوان مثال، مرکز جامع سلامت شبانهروزی “سورک” پس از تشریح جزئیات و دستاوردهای طرح آموزشی بهداشتی در این مرکز، ساختار جامع و شبانهروزی بودن فعالیت این مرکز را یادآور شد و افزود که در کنار آن، یک کلینیک ویژه سطح دو نیز مستقر شده است و این مجموعه جامع، در شهری با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر را در این شهرستان تحت پوشش قرار میدهد.
وی با تاکید بر رویکرد نوین آموزشی در این مرکز ، به راهاندازی آموزش سرپایی و بالینی (Clinical Teaching) در این مرکز اشاره کرد و بیان کرد که برای این طرح، در یک بازه زمانی مقدماتی یک ماهه، ۱۳ هزار خانواده توسط دانشجویان با همراهی دو متخصص مستقر در مرکز و نیز متخصص کلینیک ارزیابی شدند. وی اضافه کرد که سیستم آموزشی ما بر اساس مدل مدیر مکمل (مدل منتورینگ) بنا شده است تا دانشجویان بتوانند با آموزش بالینی بیشتر آشنا شوند و رابطه خوبی بین دانشجو و بیمار برقرار شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که علاوه بر تمامی امکانات مرکز جامع سلامت از جمله آزمایشگاه، سایر امکانات لازم آموزشی و پژوهشی برای ارتباط مستقیم دانشجویان با بیماران و حضور اساتید راهنما جهت نظارت بر آموزش به همراه کلاسهای تئوری و کارگاهی و کتابخانه در این مرکز مستقر شده است. همچنین، متخصصین طب سنتی و پزشکان عمومی در کنار اساتید دانشگاه در رشتههای مختلف با برنامههای آموزشی متنوع در این مرکز فعالیت میکنند.
دکتر رضایی اذعان کرد که آموزشها در مرکز میاندورود بر اساس مدلهای شبیهسازی، مدلینگ، و آنلاین (E-Sim و E-Lesson) انجام میشود. به علاوه، آموزشی که جایگزین سیستم “سیب” در مازندران شده است، برای سیستم ارجاع بیماران نیز به دانشجویان ارائه میشود. به علاوه، ارتباط با پزشکان خانواده در سایر نقاط دنیا نیز برقرار شده است تا دانشجویان با رویکردهای درمانی بینالمللی آشنا شوند. همچنین، سناریوهای بالینی و گایدلاینهای مشخص شده در ۶۰ عنوان در نرمافزار “کولیک” بر اساس دستورالعملها و گایدلاینهای کشوری پیادهسازی شدهاند تا دانشجویان با استانداردهای نظام ارجاع در این منطقه آشنا شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص نتایج و بازخوردهای مثبت اجرای این طرح اذعان کرد که تاکنون ۷۳۳ اینترن در این مرکز آموزش دیدهاند که در هر دوره، ۱۲ اینترن حضور داشتهاند و ارزیابیها نشان میدهد که دانشجویان در مهارتهایی مانند نسخهنویسی، آموزش به بیمار، و استفاده از بستههای سلامت پیشرفت قابل توجهی داشتهاند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن اشاره به رضایت دانشجویان از آموزش و پیشرفت های آموزشی اظهار امیدواری کرد که این دستاورد، گام مهمی در راستای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی و ارتقای خدمات حوزه سلامت در مراکز جامع سلامت در استان مازندران باشد.
در این معرفی مرکز جامع سلامت شبانهروزی “سورک” نمیتوان نادیده گرفت که این مرکز بهمراه برنامههای بسیار متنوعای از جمله Thanh بین در پیشگیری از نوع ۴ عواملی چون سل، سرطان، مالاریا، هپاتیت، فلج اطفال، مالتوزیاسی که در فعالیتهای مداوم، با تمام افرادی که دچار این بیماریها هستند میتواند دخالت کند.