**وزیر بهداشت: آموزش پزشکی باید جامع، با کیفیت و الناسیم؛ کیفیت در آموزش، خط قرمز آموزش پزشکی است**
به گزارش ایسنا، در آیین امضای تفاهمنامه همکاری وزارت بهداشت و فرهنگستان علومپزشکی کشور با موضوع ساماندهی و گسترش مراکز جامع خدمات سلامت آموزشی در شبکه بهداشت که امروز برگزار شد، دکتر محمدرضا ظفرقندی اظهار کرد: ما بر این باور هستیم که معلمی، شغل انبیا است و بنابراین معلمی ارزش فراوانی دارد. معلمی، یک خیر عمری و یک خیر ساری و جاری است و هرچه آموزش داده میشود در جهان هستی، ساری و جاری است.
وی افزود: حوزه سلامت ابعاد مختلفی دارد و شامل ابعاد فنی و اخلاقی است. مسائل اخلاقی میبایست در کنار مسائل حرفهای در کانون توجه قرار گیرد. مسائل اخلاقی و رفتاری میبایست در کانون توجه قرار گیرد اما مسائل اخلاقی را نمیتوان چندان در کلاسهای درس آموزش داد. مسائل اخلاقی میبایست در عمل و در کنار مسائل تخصصی با رفتار به دانشجویان آموزش داده شود.
دکتر ظفرقندی در ادامهabout موضوع آموزش جامع محور توضیح داد: یکی از مسائل مهم مرتبط با آموزش جامع محور این است که نیازهای مردم به ویژه نیازهای مردم نیازمند و فقرا را برطرف کنیم. اگر بتوانیم نیازهای مردم را از طریق آموزش جامع محور برطرف کنیم، ماندگاری این روش آموزشی بیشتر میشود.
**ضرورت اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع**
وی در مورد ضرورت اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع خاطرنشان کرد: پیشرفتهای خوبی در حوزه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع به دست آمده است و اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی چند ماه گذشته بیشتر از حد انتظار است. برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در راستای تکمیل برنامه نظام مراقبتهای اولیه میبایست اجرا شود و پیشرفتهای خوبی در این زمینه به دست آمده است.
دکتر ظفرقندی از اقدامات خوبی در راستای ارتباط الکترونیک میان سطوح مراقبتهای اولیه سطح ۱ و سطوح ۲ و ۳ و همچنین نظام پرداخت در راستای اجرای برنامه پزشکی خانواده خبر داد. امیدواریم بتوانیم برنامه پزشکی خانواده که بر زمین مانده به سرانجام برسانیم.
**مولفه آموزش باید جامع، با کیفیت و الناسیم**
وی در مورد مولفه آموزش توضیح داد: آموزش میبایست جامع، با کیفیت و الناسیم باشد. کیفیت در آموزش، خط قرمز آموزش پزشکی است. هنگامی که سخن از آموزش پزشکی به میان میآید فقط رشته پزشکی نباید در کانون توجه قرار گیرد بلکه تمام رشتهها مانند پرستاری، داروسازی نیز مدنظر هستند. این جلسه در راستای ایجاد تحول در آموزش برگزار شده است.
دکتر ظفرقندی با بیان اینکه آموزش رشتههای علوم پزشکی میبایست برای مردم تقویت شود، ادامه داد: ارتقا سواد سلامت یک موضوع مهم است و اگر نتوانیم از گوشیهای همراه برای ارتقاء سواد سلامت بهره گیریم، فرصت مناسبی را از دست دادهایم.
**کاهش سختیهای آموزش پزشکی**
وزیر بهداشت با بیان اینکه سختیهای آموزش پزشکی میبایست کاهش یابد، خاطرنشان کرد: همانطور که برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تلاش میکنیم، کاهش سختی این رشته را نیز میبایست در دستور کار قرار دهیم. آموزش پزشکی و سختیهای ذاتی همراه است و برخی بزرگان رشته پزشکی در برههای از زمان برای ترک این رشته تصمیم گرفته بودند. روسای دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارند که سختی رشته پزشکی را آسان کنند. حمایت از دستیاران و پزشکان جوان میبایست در کانون توجه قرار گیرد. طرحهای حمایتی از پزشکان و دستیاران جوان میبایست تقویت شود و برنامههایی برای اینکه جوانان دوره پزشکی را با رضایت طی کنند، طراحی کردهایم.
**نقش متدهای سنتی در آموزش پزشکی**
دکتر ظفرقندی با بیان اینکه نقش متدهای سنتی در آموزش پزشکی کمرنگ شده، گفت: اگرچه همچنان کلاس درس در آموزش نقش دارد اما باید از روشهای جدید استفاده کنیم. همچنین آموزشهای گلخانهای میبایست تغییر کند و آموزشهای جامعه محور و مسالهمحور در کانون توجه قرارگیرد. شرایط باید به نحوی باشد که آموزش پزشکی باکیفیت، اخلاق محور و مسئله محور باشد.
انتهای پیام