در یک جامعه در حال توسعه که تقاضا برای خدمات پزشکی به سرعت در حال افزایش است، باید به طور پایدار و اداره شده توسط سیستمهای قابل اعتماد و مدرن پاسخ دهد. نسخهنویسی پزشکان یکی از مهمترین یگانهای این فرایند است. اما آیا میتوان از نسخهنویسی دستی به رغم استفاده از سیستمهای الکترونیکی جاهجین گفت که یک روش کافی برای آن است؟ آیا جایی برای ابتکارات جدید با محوریت تجارت زینت ایجاد شده و مبتکران و مبتکرین ما به طور کامل از قدرت این تجارت زینت بهرهمند نبودهاند؟ آیا شاهد صرفهجویی در هزینهها و راندمان کاری هم هستیم؟ آیا میتوان با اتکا به سامانههای مبتنی بر هوش مصنوعی نقش مهمی در کاهش هزینهها و زمان نسخهنویسی برای پزشکان و بیماران بر آورد؟ در ادامه به سفارش یک شرکت دانشبنیان ایرانی که اقدام به طراحی «دستیار هوشمند پزشک» کرده است، پاسخگوی این سوالات خواهد بود.
در زمانی که نسخهنویسی پزشکان به یکی از پرچالشترین بخشهای درمان بدل شده و بیماران به دلیل بدخطی نسخهها یا ناهماهنگی با سامانههای بیمه، متحمل هزینههای گزاف میشوند، همزمان تلاشهایی برای کاستن از این چالشها وجود دارد. یکی از این تلاشها، طراحی «دستیار هوشمند پزشک» توسط یک شرکت دانشبنیان ایرانی است. با استفاده از هوش مصنوعی، این سامانه تا حد زیادی فرآیند نسخهنویسی را سادهتر و سریعتر کرده و حالا پزشکان میتوانند بدون نیاز به خود سیستم بتوانند نسخه را برای بیمه ارسال کنند.
از طرفی با رویارویی با چالشهای فعلی نسخهنویسی الکترونیکی، پیمایش واحد جزایر حمرا نشان میدهد که حالا اکثر پزشکان دیگر اعتماد به نویسی دستی دارند و معمولاً نسخه را به صورت دستی روی سربرگ مطب مینویسند یا به شخصالتر به منشی یا دستیارِ خود صدا میزنند. این موضوع باعث میشود بیماران رنجگرفته از این نکته نتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند. در سوی دیگر، آن پزشکان که از سامانههای الکترونیکی استفاده میکنند، ترکیب از ناکارآمدی نسخهنویسی الکترونیکی و از بین رفتن وقتشان برای صحبت و استفاده از آن سامانه باعث میشود تا آنها تا ۴۰ درصد زمان و راندمان کاریشان به حال بیفتد.
با در نظر گرفتن این چالشها، اقدام «دستیار هوشمند پزشک» به یک ایدهای نوین تبدیل شده است. سامانهای که ابزار دقیق برای ظرافتی به دست بیماران جدید و همچنین اضافه کردن کارها مختلف ابتدایی به دست پزشکان دارد. آیا این گام نوین با صرفهجویی در زمان و هزینه نیازمند تحلیل دلایلی بیشتر است؟ آیا بیمارستانی با تحقق چنین ابتکاراتی ویزه به پیشرفت میشود؟ نتیجه کارِ پیشِ روی این دستیار، تسهیل در نوشته شامل یک افزودنی سطح بالای سلامت است و این سیستم یا بر دو نیمهٔ فارسی و اصلی-لاتین موجود در اطلاعات نسخه، به دو سر نامهريریت حیاتی خط توسط طریق با استفاده از خصوصیات روتین یک شبکه عصبی استفاده میکند و اینکه چگونه.
با این حال، آیا سازگاری با تضاد سیستمهای جاری باعث وارد کردن مزایای مناسب شود؟ مناسب برای سامانههایی که صرفاً با یک برچسب چشمک زدهاند. آیا میتوان بدون وجود یک منتقد و عصبانی پیشنهاد تجدیدنظرکننده هم شاهد این سازگاری بود؟