در راستای اجرای مفاد قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، شبکه بانکی عملکرد قابل توجهی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری نشان داده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۲، شبکه بانکی تعداد ۷۷۲،۶۹۳ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج معادل با مبلغ ۱،۵۷۹،۳۹۸ میلیارد ریال را به متقاضیان پرداخت کرده است که نسبت به سهمیه مصوب در قانون بودجه این سال، عملکرد ۱۰۹ درصدی را به نمایش گذاشته است. در سال ۱۴۰۳، تعداد ۶۱۵،۶۹۳ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۲،۰۵۸،۰۶۶ میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به سهمیه مصوب در قانون بودجه این سال، عملکرد ۱۴۳ درصدی را نشان داده است.

این‌گونه به نظر می‌رسد که شبکه بانکی در راستای پشتیبانی از خانوارها و تشویق به ازدواج و فرزندآوری، عملکردی قابل قبول را داشته است. اما این امر مهم‌تر از آن است که ما به طورمنظم در مورد چگونگی奏آورندگی این قوانین، اثرات اقتصادی و اجتماعی آن و چگونگی پیش‌بینی و مدیریت منابع در صنعت بانکداری صحبت کنیم.

درچهارمحیایسالعید بزرگ، آنگاه که بسیاری از خانوارها برای چیدمانخانواده‌های خود در حال برنامه‌ریزی هستند، نکته‌ای اساسی مبنی بر تسهیلات قرض‌الحسنه خاریط آن است که توانایی خرید مسکن و زندگی را از متقاضیان保障 نمیکند. آیا با تسهیلات اعطایی به خانوارها می‌توان بهینه کردن در هزینه‌ها را دریغ کرد؟ در چه سطحی از تسهیلات اعطایی با وجود برخی مشکلات برای حضورآسوده و امنیت بیشتر در خانوار کار می‌شود؟ سوال‌های دیگری هم می‌تواند به این موضوع اضافه بشود.

ضمنا، محسوس است که سود مالیات وکیفیت زندگی برای پایین‌تر بردن هزینه‌های زندگی خانوار باری دیگر از واجبات مرحومی است که از ابتدای انقلاب باید در برنامه کلان بنویسد.