برنامه ملی شیر مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در راه اجرا است. این برنامه به استمداد رئیسجمهور و سازمان برنامه و بودجه کشور با حمایت های ویژه در این زمینه، اجرا خواهد شد و اعتبارات مورد نیاز برای این برنامه نیز پیشبینی و تامین شده است. این برنامه یکی از مهمترین پروژههای سلامت در کشور است که هدف آن فراهم کردن شرایطی برای تحقق سلامت و امنیت غذایی دانشآموزان در مکتبخانهها است.
برنامه شیر مدرسه با حمایتهای ویژه رئیسجمهور و سازمان برنامه و بودجه کشور اجرا میشود.
دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از سال ۱۴۰۲ به منظور استمرار این برنامه حیاتی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف، کمیته علمی و سیاستگذاری شیر مدرسه را تحت بهنام کارگروه تخصصی امنیت غذا و تغذیه فعال کرده است. این کمیته در نشستهای متعددی برگزار شده و کارایی برنامه شیر مدرسه را بررسی کرده است.
در این جلسات، موضوعاتی از جمله کیفیت شیر توزیعی، پایدارسازی منابع مالی، فرهنگسازی در بین دانشآموزان و والدین و لزوم تامین بهموقع شیر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این نشستها شدهاند تا زمینههای لازم برای کاهش هزینههای این برنامه را شناسایی کنند و از این طریق برنامه را معقولتر و اثربخشتر کرده و همچنین عمل به فرامین مسئولان در این زمینه باعث تحقق هدف اصلی شود.
برنامه شیر مدرسه هم از اهمیت و استراتژیک بودن آن در سند ملی دانشبنیان امنیت غذا و تغذیه و مورد تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور تصویب شده است. این برنامه به استوارسازی و گسترش قویتر و گستردهتر طرحی باهدف سلامتی و آینده دانشآموزان در کشور، قدمهای بعدی است.
کمیته علمی و سیاستگذاری شیر مدرسه به منظور استمرار و هماهنگی فعالیتها در این زمینه، یکی از کارگروههای تخصصی امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.
برنامه شیر مدرسه اهمیت دارد زیرا هدف آن فراهم کردن شرایطی برای تحقق سلامت و امنیت غذایی دانشآموزان در مکتبخانهها است. این برنامه به دلیل اینکه یک برنامهای با استراتژیک بودن آن در سند ملی دانشبنیان امنیت غذا و تغذیه است و همچنین ازاینرو به منظور استمرار و هماهنگی فعالیتها در این زمینه، کمیته علمی و سیاستگذاری شیر مدرسه را یکی از کارگروههای تخصصی امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل داده است.
همچنین اجرای این برنامه با استوارسازی و گسترش قویتر و گستردهتر طرحی باهدف سلامتی و آینده دانشآموزان در کشور، از اهمیت و استراتژیک بودن برنامه شیر مدرسه در سند ملی دانشبنیان امنیت غذا و تغذیه و مورد تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
اما سوال اینجاست که آیا ما باید در هر شرایطی، از لحاظ قانونی، برنامهها و سیاستها را با روشهای اثربخش منطبق کرد؟ آیا سنجش شدت نیاز از نظر کارشناسان، برنامههایی را که علاوه بر صرفهجویی اقتصادی دراین برنامه که باید در هر شرایطی، و مصوب هفتم پیشرفت کشور و سند ملی دانشبنیان امنیت غذا و تغذیه از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
ولی آیا در مورد کارشناسی رتبهبندی سطح رفاه اقتصادی دانشآموزان، روشهای مناسب دیگری جز برآورد نیاز دانشآموزان با روشهای سنتی و مبتنی بر پیشبینی قابل اعتماد وجود ندارد؟