برنامه نماد، یک الگویی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس
برنامه نماد، در سال ۹۴ به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس و بین دانش آموزان اجرا شده است. این برنامه در برداخلی در برنامه تلویزیونی پرسشگر، سامیة سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، آورده است.
در این برنامه، که یک برنامه ملی است، ۱۴ نهاد عضو ائتلاف هستند و آموزش و پرورش یکی از اعضای این ائتلاف است. ابراهیمی بیان کرده است که در برنامه نماد، ۵ بخش وجود دارد که عبارتند از: بخش اول که یک برنامه ملی است و آموزش مهارتهای ارتقایی را آموزش میدهد، بخش دوم که به پایش سلامت روان دانش آموزان میپردازد، بخش سوم که مشکلات دانش آموزان در مراکز مشاوره و روانشناختی حل میشود، بخش چهارم که دانش آموزانی که نیاز به خدمات بیشتر دارند به یکی از نهادهای عضو ائتلاف ارجاع داده میشوند و بخش پنجم که مسائل مختلفی را حل میکند.
ابراهیمی همچنین اظهار کرده است که حوزه آسیبها یک موضوع چند مؤلفه ای است که آموزش و پرورش محل بروز این آسیبها است و در این زمینه، برنامه نماد، اکنون احیا شده و با تاکید وزیر آموزش و پرورش با شدت بیشتری در حال اجراست.
در ادامه، ابراهیمی بر این موضوعات تأکید کرده است که بیشترین آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان، تعارضات خانوادگی است و از طریق مجریان نماد، چالشهای این برنامه را احصا کردهاند. یکی از این چالشها، نیروی انسانی است، و به همین دلیل، ۳۰۰ سفیر نماد آموزش دیدهاند. همچنین، گفتمان سازی نماد، در این برنامه، یک چالش دیگر است، و یکی از کارکردهای صدا و سیما میتواند در این زمینه کمک کرده و به یک فهم مشترک برسیم.
در نهایت، ابراهیمی بیان کرده است که ما همچنین وضعیت سلامت روان و سلامت اجتماعی دانش آموزان را پایش میکنیم. طبق این برنامه، ۹۹.۸ درصد مدارس جز این پایش هستند و ۵۰ درصد دانش آموزان نیز پایش سلامت روان شدهاند.
در نظر داشته باشید که تغییر و تحولات عمیق در مسایل جامعه و یا یک پدیده نیازمند فیلسوفی برای سپس تحلیل و ارائه رهنمودهای عملی برای تصمیم گیرندگان می باشد که در این متن كوشیده ایم با بیان محتویات موجود روی این پهنه به تفصیل بپردازیم.