بررسی وضعیتآموزش پرستاران برای مقابله با تحولات آینده فناوری
در عصر دگرگونیهای فناوری و رونق هوش مصنوعی، صنعت سلامت در حال تغییر اساسی است. اما آیا پرستاران در حال حاضر آمادهاند تا با این تحولات همگام شوند؟ این سوال برای ما اهمیت داشت، بنابراین به عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کردیم تا بیشتر در مورد این موضوع آگاه شویم.
حمیدیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گفتوگو با ایسنا تأکید کرد که آموزش مهارتهای نوین به پرستاران ضروری است. وی افزود که آشنایی پرستاران با مهارتهای جدید، از جمله پرستاری انفورماتیک و دیجیتال، هوش مصنوعی و بیماریهای نوظهور به شدت مهم است. پرستاران باید از آخرین پژوهشها، مقالات و نوآوریها در حوزه سلامت آگاه باشند و با روشهای نوین آموزشی، از جمله رویکرد دانشجومحور آشنا شوند.
در این گفتوگو، حمیدیزاده همچنین بر نقش پرستاران در مدیریت بحرانهای بهداشتی، مانند پاندمی کرونا، تاکید کرد و بر اهمیت آموزشهای پیشگیرانه و ارتقای سطح سلامت جامعه تأکید کرد. وی پیشنهاد کرد که پرستاران میتوانند با آموزش بهداشت، تغذیه سالم و ورزش، نقش مؤثری در پیشگیری از بیماریها و کاهش هزینههای درمانی ایفا کنند.
حمیدیزاده همچنین بر لزوم تغییر رویکرد آموزشی از معلممحوری به دانشجومحوری تأکید کرد و پیشنهاد کرد که روشهای نوین آموزشی، مانند حل مسئله و آموزش گروهی، به ارتقای مهارتهای عملی پرستاران کمک کند. وی همچنین انتقاد کرد که برنامههای آموزشی دانشگاهی بیشتر بر ترجمه مقالات دیگر کشورها تمرکز دارد و پیشنهاد کرد که برنامههای آموزشی باید به سمت روشهای نوین آموزشی مثل حل مسئله و آموزش گروهی برود و نیازهای عملی پرستاران در محیطهای درمانی را پوشش دهد.
در نهایت، حمیدیزاده بر لزوم افزایش انگیزه پژوهشی در پرستاران تأکید کرد و پیشنهاد کرد که تخصیص اعتبارات بیشتر به پژوهشهای پرستاری، ارائه مشوقهای مالی، معنوی و توجه به حوزههای نوآورانه مانند پرستاری دیجیتال میتواند به افزایش انگیزه پژوهشی در پرستاران کمک کند.
همچنین حمیدیزاده خواستار توجه بیشتر مسئولان به پرستاران و مهمتر از همه سفیران سلامت جامعه شد و خاطرنشان کرد که امیدواریم با تلاش و توجه مسئولان به جامعه بزرگ پرستاری، بسیاری از مشکلات در این حوزه حل شود.
در این مقال، مهمترین نتیجه اینکه اگرچه پرستاران در تشکیل هسته اصلی نظام سلامت نقش فعالی دارند، اما تاکنون در بسیاری از زمینهها به حالتی از ناابادی افتادهاند. به همین دلیل ضروری است که نسبت به بهبود وضعیت پرستاران پیش رود و در این میان، اعتبارات مورد نیاز برای آموزش مجدد و افزایش مهارتهای پرستاران بهطور قابل توجهی افزایش یابد. در راس این موارد، آموزش پرستاران را تا سطحptoms رکود همراه حضور حداقلی از متخصصین برای طرح پوشش کشور بر طبق استانداردهای بینالمللی آموزش قرار دادیم.
علاوه بر این، مهمتری وجود دارد که وجود پرستاران همچون “خیر” یا “محمد” در زمان شیوع بیماریهای جدید چگونه است. در دوران شیوع کرونا، بدلیل جابجایی مضاعف پرستاران در مناطقی که این بیماری به سادگی در آن منتشر شده است، توفانی از فوریتهای اتفاقی را بر فراز درمانگاهها به دنبال داشته است؛ پرسنل پرستاری بدون انجام دادن عواقب وخیم خود به حضور پرردیف در مراکز درمانی متوسل شدهاند. در این شرایط حضور پرستار در بیمارستان به سادگی مثل حضور مامور رسمی مأموریت در اردیبهشت دلیل ایران روی نیز با آسیب شدید همراه است که اگرچه اخباری از حوادث پر تحرک و تیرهای چروکیده ای کمتر بروز نکند، علیرغم جان براین جایگاه پرستاری در جامعه گف通り که اگر در تیمی تعلیمگیری مقداد باشید، هر یک از همراهان برای حفظ فرد خارج همان منتسرنه بازتعریفتنده عروسکا جنس بیشتره حالت تعدیلی نامرئی تلاش گرداندید آیا الان توقع داشتهایم با صحبت کنیم؟