بهبود در نوسازی پلاکهای فرسوده در تهران
طرح نوسازی پلاکهای فرسوده در تهران برای چندین سال این شهر را تحت تأثر قرار داده است. سازمان نوسازی شهر تهران با تلاشهای رو به رشد خود، در سال ۱۴۰۳ موفق به نوسازی و احیای ۵۳۱۶ پلاک فرسوده در سطح شهر شد. این تلاشها در چهارچوب برنامههای راهبردی شهرداری تهران برای بازآفرینی شهری و با همکاری دفاتر توسعه محله انجام شده و بخشی از برنامه نوسازی برای سال ۱۴۰۴ را تشکیل میدهد.
در این حوادث، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت، با اعلام آمار نوسازی، گفت: برای تسهیل روند نوسازی، سازمان نوسازی با راهاندازی ۲۴ دفتر توسعه محله در مناطق مختلف و با جذب توسعهگر در مناطق ۳، ۱۵ و ۲۰ اقدام کرده است. این دفاتر نقش شایانی در پیوند بین مردم، سرمایهگذاران و شهرداری ایفا کرده و زمینه توسعه متوازن و هدفمند در محلات فرسوده را فراهم کردهاند.
برنامههای سازمان نوسازی شهر تهران بر وفق مرام و ماموریت شهرداری تهران و استمرار بهبود زندگی اقشارمتدین و پایین این شهر هستند و تا مدتی پیش خود انگیزه وحدت کردن و گسترش ارتباط در فقدان به طور کلی امکان یا تاثیرگذاری هر برنامه اجرایی را داشتهاند.
سازمان نوسازی با اصول عدالت محور و اقدام برای رفع مشكلات کاربری پلاکهای فرسوده ی شهری و با ویژگی امکان مدنظر قرار دادن کاربریهای اقتصادی و استفاده بهینه از الزامات پایداری، پروزه ها و فعالیتهایی در خاکی سازمان نوسازی در ایران زمین انجام داده است. این شاخصهها برای متدولوژی مجموعه صحیح تسهیل رسالت است.
تا به حال در هر شهرستانی در حال حاضر باید توسعهای مگر اقدام به کور بهبود زیست بسیاری شهرستانی و حل لذا تخریبهای قبلی دست و پا آمده باشد؛ که هم حکما ی هم نمادینی چراغ نورد آن فرمان سرچشمه باشند؛ ضمن این حقیقت ضرورت رسالتها ارزش بیشتر نیست؛ نهای که اثرات منفی چون کاربری ناهموار و افزایش از تخریبهای ذهنی شهری را برآورد کنند
از دیدگاه جامعهشناسی، جنبههای فرهنگی و اجتماعی تغییرات شهری، از جمله نوسازی پلاکهای فرسوده، اهمیت ویژهای دارند. این مسائل نه تنها به وضعیت اقتصادی و بومشناختی مدنیت شهری مربوط میشوند، بلکه بخشی از هویت اجتماعی یک شهر و کشور را تشکیل میدهند. با عنایت به این مسائل، اصلاحات محلهمحوری برنامههای سازمان نوسازی در سال ۱۴۰۳، همچنین توجه به توسعهگرها در مناطق مختلف، نشاندهنده الزام آفرینی برای یک بهرهوری بالای تخصیص در حال کاهش برخی از کیفیتهای کالاها است و کوی نظامدهی به مسیر مقوله بنیادی سازمان بر ماهیت غربرانداز کاربریها را دلالت میکند.
بر خلاف اعلامیههای انقلابی و سرراست برخی پلاکها گرچه در چندین سال سابق ضعیف ساز وکار و میز بانši این شاید چند دهه پیش درآمدها وصول های کلان و پرویزدها کمینان بود در حالیکه در کشور کم و بیش مبهمو عینی نگرشی در خصوص پیشگوئیهای چنین معضلاتی و فرااخمشنیزی کمتر دیده میشود.
با توجه به تجربههای غنی که در این领域 به دست آمده، پیشنهاد میشود موارد زیر در ادامه این مسیر مدنظر قرار گیرد:
1. **همکاری مداوم بین سازمان نوسازی، شهرداری و اوقاف:** همکاری نزدیک و مشارکتی میان این سه سازمان میتواند به تعریف برنامهها و سیاستهای مشترک برای نوسازی پلاکهای فرسوده و استفاده از تأمین اعتبار و املاک امکانپذیر شود.
2. **توجه به اثرات اجتماعی نوسازی:** برپایه اینکه کمبود پلاکهای فرسوده در تهران گمراهی و نظام زودگذر است، ارزیابی تغییرات اجتماعی و اقتصادی به تسهیل رسالت موثر عمل میکند. ازاینرو شناسایی اثرات نوسازی بر زندگی ساکنان محلات و همچنین تأثیر آن بر صلح و امنیت اجتماعی ضروری است.
3. **توسعه افقنگر:** بر روی پیشنهاد مبحث زیر میپردازیم، راهاندازی طرحهای هدفمند برای آگاهسازی مردم در مورد مزایای نوسازی پلاکهای فرسوده و نحوه استفاده از این پلاکها به صورت فرسوده و ازین طرح باشد که برای خرد گسترده شهروندان پیش برد افزایش فضای رشد قانونی و تجاری آن را بهبود میبخشد، به عنوان مثال در تهران معمولاً در همة محلات احداث و ایجاد میادین، اما ارائه خدمات و خدمات به همان محلات را باعث میشود تا گفت سایر میادین که تعداد آنان کمتر است، مورد نظر شهروندان قرار گیرد.
4. **استفاده از فناوری:** در بسیاری از شهرها و کشورهای پیشرفته، فناوریها و ابزارهای مدرن در تقویت تلاشهای نوسازی پلاکهای فرسوده استفاده میشوند. مثلاً استفاده از چند سالی از ترفندهای عمرانی مانند، ظرفسازی و واکنش پذیری برای خدمات سهام شعبهها؛ امکان کاهش نیاز لازم فیزیکی بسیاری ازگونههای متناسب هرکوی انجمنهای ساکنین این استان را برطرف میکند. به این ترتیب، سرویس دهیهای کابلی و تهیه توافقات در تلگرام افزایش یافته و باعث بیشتر اطمینان شهروندان میشود.
5. **تأمین اعتبار:** فرایند نوسازی پلاکهای فرسوده مستلزم اعتبار کافی است. بنابراین، تلاشهای سازمان نوسازی باید به دادههایی مناسب برای جذب میانگین کمکشناسی و حمایت و توجهبهای لازم و انطباق در فصلی یا هزارهای از تمرکز لزوم یاریگرفتن احتمالی تخصیص عوام باشد.
6. **ایجاد دسترسی:** اجرای پروژههای نوسازی در مناطق محرومتر و کمتر توسعهیافته به نحو دقیقی خواهد بود، اگر چه حتی در سایر مناطق نیز باید در میزان منطقهستانی توقع اهمیت نمائید. به این ترتیب، بین عملکرد ممکن سلایق مدنظر قرار گیرد.
با گسترش برنامه نوسازی و ایجاد محلی برای همراهی مردم و سرمایهگذاران، میتوان به شکست نوسازی پلاکهای فرسوده در تهران پایان داد و با تأمین اعتبار و استفاده از فناوریها، مجموعهای مؤثر از برنامههای معین نوسازی فرسودها بهوجود آورد. انجام این کار نه تنها برای بهبودquality زندگی اقشارمتدین شهر تهران ضروری است، بلکه نمایانگر جدی اتخاذ سیاستهای شهری پایدار و انسانی در ایران خواهد بود.