روندهای جدید در تقابل سریالهای تلویزیونی و اینترنتی در ایران
در آخرین پیمایش مرکز تحلیل اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق، آشکار شد که سریالهای قدیمی بسیاری جزو پربینندهترینها در تلویزیون هستند. طبق این پیمایش، دهها سریال اینترنتی تا ۱۵ درصد تماشاگر را جذب نکردهاند، درحالیکه تلویزیون پنج سریال با تماشاگر بیش از ۲۳ درصد روی آنتن برد. حتی در میان برنامههای غیرنمایشی هم، تنها “جوکر” توانست با ۲۶ درصد مخاطب، به رقابت با محصولات پربیننده تلویزیونی بپردازد.
در نگاهی به نتایج پنج موج پیمایشهای متا درباره سریالهای خانگی، به نظر میرسد که از شهریورماه تا بهمنماه، تنها سریال خانگی که بیش از ۱۴ درصد تماشاگر جذب کرده، مجموعه “زخم کاری” در فصول سوم و چهارم آن بوده. دلیل این امر نیز در این است که این سریال به مدت ۴ فصل تمدید شده است. احتمالاً دلیل این تمدید، در پی جذب تماشاگر گسترده توسط این سریال و همچنین موفقیت آن در بهتر کردن نسبت خود به مخاطب است.
اما چرا سریالهای قدیمی به راحتی در cạnhORTر جمع سریالهای اینترنتی قرار میگیرند؟ به نظر میرسد که دلیل این امر نیز در رقابت نمایشهای اینترنتی در رقابت با پربینندهترین سریالهای تلویزیونی است. دو سریال تازه “فراری” از شبکه یک و “چرخ گردون ۲” از شبکه دو در بهمنماه نشر داده شده، اما هیچ یک از آنها در میان پربینندهترین سریالهای سیما قرار نگرفتهاند.
این موضوع علتش را در رقابت نمایشهای اینترنتی در راستای جذب تماشاگر کنونی میتوان جستجو کرد. که چرا پربینندهترین سریالهای تلویزیون به جز سریالهای نهایی مجلس، سرنوشت یک مبارز و سرزمین مادری از شبکههای قدیمی تلویزیونی هستند؟ حتی این دو سریال نیز سابقهای ۱۰ ساله را در نشر سریالهای تلویزیونی دارند. و امسال نیز برای بهعنوان پربینندهترین سریالها انتخاب شدهاند.
چه چیزی موجب میشود که سریالهای جدید در تلویزیون بسیار کم تماشاگر جذب کنند؟ و چرا پلتفرمهای اینترنتی هم با وجود رقابت پذیری بالا هنوز تا جمع آوری و جذب تماشاگر به بستهای موثر نرسیدهاند؟ توانایی دیگر سریالها، چه باشد متداول و چه باشد خلاق، ماندگاری بیشتر سریالها یا خروج بعد از یک یا دو فصل به روی آنتن نمیرود. و سریالهایی هم که یک یا دو فصل را به خود مینگیرند، میبایست کارنامه positive خود را به نمایش بگذارند. در نتیجه این روندها، از سایر سریالها انتظار تماشاگردهی بسیار کم میرود.
در حال حاضر پلتفرمهای اینترنتی در تلاش برای افزایش نسبت تماشاگر خود هستند. محققان معتقدند برای بهبود آوری، باید پلتفرمهای اینترنتی آن را پیگیری کنند. همچنان، مشتریان پلتفرمها نیز در تلاش هستند تا از محتوا های متنوعی که در بین آنها منتشر میشود، استفاده کنند.