**ایثارگران بهداشت: سهم الوزارهایها در انتقال بهداشتگزینی به درازآمدین**
در دولتهای گذشته، بهداشتگزینی رسماً تبدیل به یکی از اهداف کلیدی بودجه سیاست این کشور شناخته شد و هماکنون نیز تصور میشود که ایثارگران در خصوص انتقال بهداشتگزینی تأثیر حیاتیتری از درمان سایر اختلالات پیدا کنند. اما بازخوانی و بررسی این واقعه نشان میدهد که ایثارگران در دوران انتقال میبایست با مشکلات دغدغهانگیز مواجه بوده و گزینشی از لحاظ جنسیتی وجود داشته است.
ناهید تاجالدین، مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران درباره با بررسی حدود ۹۳ هزار و ۵۰۰ ایثارگری که در دولت بهداشت گزینش میشوند اظهار کرد که این تعداد شامل برادر، خواهر، همسر و فرزند شهید میشود و در این میان ۸۷ هزار و ۲۰۰ نفر را رزمندگان و ۵۶۰۰ نفر را جانبازان و آزادگان تشکیل میدهند. او بیان داشته است که تعداد شهدای سلامت حدود ۳۴۱ نفر و تعداد شهدای دفاع مقدس حدود ۲۰۰ نفر است.
وی میگوید که نیمی از این تعداد یعنی ۷۰ هزار نفر تاکنون تحت قوانین استخدامی هستند. اما با توجه به قانون خدماترسانی به ایثارگران، رقم ۲۰ درصد میشود. با توجه به تعمیق قوانین استخدامی، وی نظر معاون اول رئیسجمهور را مثبتی در حوزه ایثارگری دانسته است. بنیاد شهید قادر به اجرایی کردن این قانون نیست، اما بهسبب برگزاری جلسات در معاونت فرهنگی، این موضوع میتواند فقط به همت ویژه در سطح هیئت دولت و وزارتخانهها به اجرا درآید.
اگر چه ایثارگران بهداشت از نظر جنسیتی به دو دسته ایثارگری نیروی نظامی در سطح کشور تقسیم میشوند و همچنین شهدای این نیروها را شامل میشود. اما در همین راستا برای برآوردن نیازهای پزشک، در ایران با خاصیتها و پدیدههایی از قبل آشنایی نمیکنیم. و بعلاوه، خدمات آنها تماماً با حقوق باقیمانده بهخرج میشود.
در این راستا با توجه به افزایش ارزش خدمات ایثارگران نسبت به گذشته میتوان گفت که این موضوع در سالهای آتی باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر ایثارگران از نظر جنسیتی به دو دسته تقسیم میشوند و فقط جنبه نفع برتر بخاطر خدماتی که بهداشتی ها و پزشکی ها ارائه میکنند میتوانست به تداوم کنند.
با لحاظ در آینده نزدیک این قانون چه نقش عبرتآمیزی ایفا میکند؟