به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا ظفرقندی ظهر امروز_ پنجشنبه نهم اسفند_ در سومین کنگره بین‌المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومان و مدیریت درمان مصدومان سوانح ترافیکی که در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: طبق داده‌ها و آمارها ۹۷ درصد شهروندان موتورسوار از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش‌ها، فرهنگ‌سازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد.

وی افزود: در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکارهایی مؤثر، حداقل نیمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیب‌ها در این زمینه کاهش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف» گفت: جان آدمی ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر تمام افراد با استفاده از تمام امکانات، ظرفیت‌ها و روش‌های مؤثر، حتی شده از آمار مرگ‌و میر یک نفر در این حوادث جاده‌ای را کم کنیم، گویی تمام انسان‌ها را نجات دادیم.

وی در خصوص اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ‌و میر تصادفات تصریح کرد: در کشوری همچون سوئد با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمام سازمان‌ها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم.

ظفرقندی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جاده‌ای به دلیل خطای انسانی است، اضافه کرد: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل برطرف شدن است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومان به بیمارستان‌هاست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی خودروها، جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز یک برنامه بلندمدت است که باید برای به تحقق آن برنامه‌ ریزی و تلاش کرد، افزود: با توجه به زمان کم پویش «نه به تصادف» می‌توان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه‌بخش باشند، از جمله می‌توان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمه‌ها و ایست بازرسی‌های بیشتر جاده‌ای اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر ایمن‌سازی جاده‌ها زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ای بلندمدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه‌خیز، می‌تواند ۳۰ درصد این حوادث را کاهش دهد.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها ایستگاه‌هایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب‌آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه می‌شوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نقش مؤثر کادر درمان و اورژانس در مراقبت‌های حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و اظهار کرد: انتقال سریع مصدومان به بیمارستان‌ها به شدت مهم است و نیازمند توانمندسازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است، همان‌طور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحان نجات پیدا می‌کرد.

وی در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات گفت: استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌تواند تا بیش از ۴۹ درصد مؤثر باشد، همچنین ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷ درصد، پویش‌های ایمنی جاده‌ها ۹ درصد و اصلاح نقاط حادثه‌خیز می‌توانند تا ۳۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد.

ظفرقندی با اشاره به پای کار آمدن آموزش و پرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ‌سازی دانش‌آموزان، تصریح کرد: انتظار این است که دست به دست هم دهیم تا با هم‌دلی و همکاری، قدمی در راستای کاهش تلفات جاده‌ای، سلامت مردم و پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر این حوادث برداریم.

source