فشار خون چیست؟

فشار خون اندازه‌گیری فشار یا نیروی خون در داخل شریان‌ها است. هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به شریان‌هایی پمپ می‌کند که خون را در سراسر بدن شما حمل می‌کنند. این عمل 60 تا 100 بار در دقیقه و در 24 ساعت شبانه روز اتفاق می‌افتد. شریان‌ها اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن شما می‌رسانند تا بتواند کار کند.

فشار خون  و ضربان قلب

هر دوی این موارد به قلب شما مربوط است، اما آنها دو چیز متفاوت هستند. فشار خون میزان قدرتی است که خون در رگ‌ها حرکت می‌کند. ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. افزایش ضربان قلب به این معنی نیست که فشار خون شما نیز بالا می‌رود. تنها راه تشخیص فشار خون اندازه گیری آن با کاف و فشارسنج است. حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا فشارخون در نوسان است؟

  • فشار خون شما همیشه ثابت نمی‌ماند و بر اساس کاری که انجام می‌دهید، تغییر می‌کند. وقتی در حال ورزش یا هیجان هستید، فشار خون شما بالا می‌رود و وقتی در حال استراحت هستید، فشار خون پایین‌تر است. همچنین فشار خون می‌تواند به دلیل سن، داروهایی که مصرف می‌کنید و تغییر حالت نیز تغییر کند.

بیشتر بخوانید: فشار خون نرمال چقدر است؟

blood-pressure-and-heart-rate

چرا فشار خون مهم است؟

زیرا فشار خون بالا قاتل خاموش، معمولا هیچ علامتی ندارد. قبل از اینکه متوجه شوید مشکلی وجود دارد، می‌تواند به قلب، کلیه‌ها و مغز شما آسیب برساند. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی است و بدون درمان می‌تواند باعث حمله قلبی، سکته، بیماری کلیوی و… شود.

بیشتر بخوانید: علائم فشار خون بالا چیست؟

چگونه فشار خون اندازه گیری می شود؟

برای اندازه گیری فشار خون به صورت دستی، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • یک کاف مخصوص که به یک گیج یا فشارسنج متصل است را به دور بازوی خود، بالای آرنج بپیچید.
  • کاف را باد کنید تا دور بازویتان محکم شود. این کار برای مدت کوتاهی جریان خون را در شریان بازویی شما با فشردن آن متوقف می‌کند. گیج باید در این زمان 200 میلی‌متر جیوه باشد.
  • در حالی که از گوشی پزشکی برای گوش دادن به جریان خون خود در شریان بازویی استفاده می‌کنید، کاف را با دریچه‌ای که به کاف متصل است خالی کنید. باد کردن کاف باعث می‌شود سوزن گیج شروع به پایین آمدن کند.
  • به زمان شروع نبض گوش دهید و در آن زمان به عدد روی گیج نگاه کنید. این عدد سیستولیک است.
  • دریچه را باز کنید تا کاف فشار خون شل شود و فشار شریان بازویی شما متوقف شود.
  • هنگامی که کاف باز می‌شود و صدای جریان مجدد خون را می‌شنوید، به گیج نگاه کنید. این عدد فشارخون دیاستولیک است.

شما می‌توانید از دستگاه سنجش فشار خون برای بررسی خودکار فشارخون خود نیز استفاده کنید.

Blood-pressure-measurement

چگونه برای اندازه گیری فشار خون آماده شویم؟

اگر سیگار می‌کشید، ورزش می‌کردید یا یک فنجان قهوه می‌نوشید، 30 دقیقه صبر کنید و سپس فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

  • به دستشویی بروید و ادرار کنید تا مثانه شما خالی شود.
  • حداقل پنج دقیقه بدون صحبت بنشینید.
  • صاف بنشینید و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید. پاهای خود را روی هم قرار ندهید.
  • بازوی خود را روی میز جلوی خود قرار دهید تا بازو در سطح قلب باشد.

در اندازه‌گیری فشارخون چه چیزی را اندازه می‌گیریم؟

اندازه‌گیری فشار خون شما دارای دو معیار است:

  • فشار خون سیستولیک (بالا، نخستین عدد): این فشار در شریان‌های شما زمانی است که قلب شما می‌تپد و خون را به شریان‌های شما می‌فرستد.
  • فشار خون دیاستولیک (عدد پایین، دوم): این فشار در شریان‌های شما زمانی است که قلب شما بین ضربان‌های قلب استراحت می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم فشار خون پایین چیست؟ بررسی فشار خون پایین در زنان و مردان

pressure

پزشک می‌تواند از شماره بالا یا پایین برای تشخیص فشار خون بالا استفاده کند. با این حال، اگر شما بالای 50 سال سن دارید، معمولا بیشتر بر روی شماره بالایی به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی تمرکز می‌کنند. با بالا رفتن سن، فشار خون بالا افزایش می‌یابد زیرا شریان‌های شما سفت می‌شوند و به مرور زمان پلاک چربی و کلسترول در آن‌ها جمع می‌‌شود.

سخن پایانی

حتی اگر هیچ علامتی احساس نکنید، ممکن است فشار خون شما بالا باشد. مهم است که فشار خون خود را به طور منظم چک کنید تا بدانید که آیا در محدوده طبیعی هست یا خیر. اگر فشار خون بالا دارید، به مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک خود مصرف آنها را متوقف نکنید یا شروع نکنید.

source