به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ کانون داوران حرفه‌ ای دادگستری کل استان کرمان با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور افتتاح شد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین هادی صادقی در آیین افتتاح کانون داوران حرفه‌ ای دادگستری کل استان کرمان گفت: در راستای اجرای طرح داوری، بررسی و آسیب شناسی اقدامات گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: یکی از آسیب‌های داوری در گذشته این بوده که هر فردی می‌ توانست وارد این عرصه شود و نظارت نیز انجام نمی‌ شده است و این امر موجب بی اعتمادی شده بود.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به این مطلب که به منظور مدیریت و ساماندهی موضوع داوری، سیاست گذاری و تدوین دستورالعمل‌ ها انجام شد، گفت: گزینش داوران حرفه‌ای از داوران غیرحرفه‌ ای نیز انجام شد؛ تا افراد شخیص از جمله قضات بازنشسته و افراد با تجربه کار قضایی در این کانون‌ ها فعالیت داشته باشند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین هادی صادقی ضمن اشاره به این مطلب که ۱۰ نقش برای کانون‌ های داوری پیش بینی شده است، گفت: اقدامات خدماتی برای صنف خود، اقدامات قابل واگذاری از دولت به کانون‌ های داوری، آموزش و بررسی صلاحیت داوران از جمله این موارد است.

وی؛ دقت نظر و صدور آرای قوی در کانون‌ های داوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش شود که تا حد امکان از صدور آرا در کانون‌ های داوری جلوگیری شود و بیشتر به توسعه صلح و سازش پرداخته شود.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور، تفکیک مداخلات دولتی، صنفی و شخصی و خصوصی در حوزه داوری حرفه‌ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این رابطه سه دسته مسئولیت‌ ها بازشناسایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، همچنین اظهار داشت: کارکنان شوراهای حل اختلاف حق بزرگی به گردن دستگاه قضایی دارند و خدمات زیادی به شکل افتخاری ارائه داده اند و بعضی از آن‌ ها حدود ۲۰ الی ۲۲ سال سابقه کار دارند.

وی ادامه داد: بنابراین دستگاه قضایی وظیفه دارد نسبت به تعیین تکلیف آن‌ ها اقدام کند و یکی از کارهای خوبی که در قانون جدید پیش بینی شده است؛ استخدام ۱۰ هزار نفر از این کارکنان است.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور بیان کرد: تلاش بر این است؛ که با همکاری معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تا انتهای سال ۱۴۰۳ و یا اوایل سال آینده، آزمون استخدامی این افراد برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی بیان داشت: برای کارکنانی که از این طریق نیز استخدام نشوند، جای نگرانی وجود ندارند و آن‌ ها به همان سبک سابق به کارشان ادامه می‌ دهند و در شوراها فعال خواهند بود؛ پاداش آن‌ ها افزایش پیدا کرده است و به حد حقوق قانون کار رسیده است و بیمه آن‌ها تداوم خواهد داشت، تا سابقه آن‌ ها کامل شود و بازنشستگی نائل شوند.

وی با بیان اینکه تعداد کارکنان شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور ۲۷ هزار نفر است، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف در شوراهای حل اختلاف روستایی مشغول به کار هستند که شاغل به حساب نمی‌ آیند.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور خاطرنشان ساخت: از حدود ۱۹ هزار نفر دیگری که داریم؛ تعدادی از بازنشستگان نیز هستند، که آن‌ ها نیاز به استخدام و ساماندهی ندارند؛ حدود ۱۴ هزار نفر داریم، که نیازمند ساماندهی هستند، که ۱۰ هزار نفر استخدام می‌ شوند و بقیه هم مانند سابق ادامه کار می‌ دهند.

دادگستری استان کرمان

source