علت خارش گوش

خارش گوش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. نحوه درمان خارش گوش بستگی به علت آن دارد. بنابراین قبل از امتحان روش‌های درمان این مشکل ابتدا علت خارش گوش را پیدا کرده و بعد از آن نسبت به رفع آن اقدام کنید.

عفونت گوش

عفونت گوش یکی از بیماری‌هایی است که با علائمی همچون خارش گوش همراه است. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث عفونت گوش شوند. همچنین در صورتی که آب وارد گوش شود و آن را خالی نکنید دچار عفونت گوش می‌شوید. عفونت گوش شما در صورتی که تبدیل به عفونت مزمن شود نیاز است تا به مراجعه به دکتر نسبت به درمان خود اقدام کنید.

خشکی گوش

در حالت معمول پوست گوش مقداری روغن و چربی روی سطح خود دارد تا از خشکی پوست جلوگیری کند. برخی افراد بیش از حد گوش خود را تمیز می‌کنند و به همین علت این روغن روی سطح پوستشان از بین می‌رود و پوست دچار خشکی می‌شود. خشکی گوش یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد خارش‌های شدید شود.

آلرژی غذایی

بسیاری از افراد به انواع غذاها حساسیت و یا آلرژی دارند. این آلرژی باعث می‌شود تا دچار علائمی مانند خارش گلو، خارش گوش و یا تورم در دهان و زبان خود شوند. آلرژی‌های غذایی رایج عبارتند از:

  • آجیل
  • شیر
  • ماهی و صدف
  • گندم
  • سویا

همچنین به غیر از نواحی گفته شده، در صورتی که به این مواد غذایی حساسیت داشته باشید، ممکن است در باقی قسمت‌های بدن خود احساس خارش کنید و یا روی پوست شما کهیر بزند.

علت خارش گوش

سندرم آلرژی دهانی

سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک مربوط به گرده گل است که معمولا باعث خارش اطراف دهان می‌شود. این نوع حساسیت به غیر از خارش اطراف دهان ممکن است به گوش نیز سرایت کند و باعث خارش گوش شود. غذاهای رایجی که باعث ایجاد سندرم آلرژی دهان می‌شوند عبارتند از:

  • میوه‌هایی مانند سیب، خربزه، گیلاس، کیوی و موز
  • تخمه آفتابگردان
  • بادام
  • فندق

تجمع موم گوش

گوش به صورت خودکار موم  یا جرم‌هایی تولید می‌کند. این موم ها در حد کم می‌توانند از خشکی گوش جلوگیری کنند، اما با این حال تجمع بیش از حد جرم گوش می‌تواند باعث خارش گوش شده و بر شنوایی فرد تأثیر بگذارد. تجمع جرم گوش ممکن است باعث شود باکتری‌ها در گوش جمع شوند و در نتیجه دچار عفونت گوش شوید.

سمعک

سمعک یکی از ابزارهای پرکاربرد برای افرادی است که در شنوایی خود دچار مشکل هستند. این ابزار به این افراد به داشتن وضوح شنیداری بهتر کمک می‌کند. گاهی اوقات سمعک به دلیل پوشش پلاستیکی خود می‌تواند باعث احساس خارش در گوش شود. برخی از افراد ممکن است پوست حساس یا واکنش آلرژیک خفیف به مواد بدنه سمعک داشته باشند و درنتیجه موقع انداختن سمعک دچار خارش در گوش‌ها شوند. در صورتی که خارش گوش شما به دلیل سمعک باشد می‌توانید با مراجعه به پزشک، سمعک خود را تعویض کنید.

گیر کردن آب در گوش

زمانی که شما حمام می‌کنید و یا وارد استخر می‌شوید ممکن است در صورت خشک نکردن صحیح گوش مقداری آب در گوش باقی بماند. گیر کردن آب در گوش می‌تواند باعث خارش گوش‌های شما شود. به غیر از احساس خارش در گوش، سایر علائمی که می‌تواند به دلیل گیر کردن آب در گوش رخ دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در گوش
  • درد در گردن، صورت یا سر
  • التهاب اطراف گوش
  • کاهش شنوایی

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که افراد نسبت به ذرات معمولی موجود در هوا مانند گرده، کنه‌های گرد و غبار یا موی حیوانات واکنش آلرژیک نشان دهند. این واکنش آلرژی می‌تواند باعث ایجاد خارش چشم، گوش و گلو شود. سایر علائمی که به همراه خارش در تب یونجه رخ می‌دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • آبریزش از چشم
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • عطسه کردن

خارش گوش نشانه چیست

سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که در فصل سرما رخ می‌دهد و بیشتر بینی و گلو را تحریک می‌کند. در برخی افراد سرماخوردگی می‌تواند موجب احساس خارش در گوش نیز شود. در این شرایط کافیست صبر کنید تا دوره بیماری سرماخوردگی شما بگذرد و درمان شوید. با درمان سرماخوردگی، مشکل خارش گوش نیز بهبود پیدا می‌کند.

پسوریازیس

بیماری پسوریازیس، یکی از بیماری‌های پوستی است که می‌تواند باعث بروز علائم مختلف و شدیدی شود. این بیماری علائم مختلفی دارد که مهمترین نشانه آن ایجاد زخم‌های شدید در نواحی مختلف پوست است. تغییر رنگ پوست، پوسته‌پوسته شدن پوست، خارش پوست و درد مفاصل از علائم این بیماری هستند. در صورتی که زخم‌های بیماری پسوریازیس نزدیک به گوش باشد می‌تواند باعث خارش گوش شود.

درماتیت گوش

درماتیت یکی دیگر از بیماری‌هایی پوستی است. زمانی که این بیماری اطراف گوش رخ دهد به آن درماتیت گوش می‌گویند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پوست داخل و اطراف کانال گوش شما ملتهب می‌شود.

اگزمای لاله گوش

اگزمای لاله گوش از دیگر بیماری‌های پوستی است که باعث خارش گوش می‌شود. این بیماری به دلایل مختلفی مانند خشکی بیش از حد پوست گوش رخ می‌دهد و می‌تواند باعث خارش‌های شدید شود.

درمان خانگی خارش گوش

همانطور که گفته شد برای انتخاب بهترین و موثرترین راه درمان ابتدا باید علت خارش گوش را پیدا کنید. به عنوان مثال در صورتی که خارش گوش به دلیل خشکی پوست گوش باشد می‌توانید با مالیدن روغن زیتون و یا روغن بچه و ماساژ گوش خود مشکل خارش را رفع کنید. همچنین استفاده از روغن بچه یا زیتون برای خارش ناشی از سمعک می‌تواند مفید باشد. در صورتی که خارش ناشی از سمعک با روغن رفع نشود باید سمعک خود را تعویض کنید و سمعکی تهیه کنید که به آن حساسیت نداشته باشید و مناسب گوش شما باشد.

تمیز کردن گوش به صورت مرتب یکی دیگر از راه‌های مناسب برای از بین بردن خارش‌های شدید است. گاهی خارش گوش به دلیل آلودگی‌های محیط است که در این شرایط می‌توانید بخش بیرونی گوش خود را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید، اما نباید چیزی را در مجرای گوش فرو کنید. اگر این کار موثر نباشد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با سرنگ، محلول نمکی را به داخل گوش تزریق کند و گوش شما را تمیز کند. اگر یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و یا درماتیت باعث خارش گوش شده است ابتدا باید با داروهای مناسب بیماری پوستی خود را رفع کنید تا خارش گوش به صورت خودکار درمان شود.

درمان خانگی خارش گوش

بهترین قطره برای خارش گوش

استفاده از قطره، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید برای درمان خارش گوش استفاده کنید. یکی از قطره‌های موثر، قطره روغن‌های طبیعی است. این نوع قطره‌ها معمولا برای افرادی که دچار خشکی یا تجمع بیش از حد جرم گوش هستند، توصیه می‌شوند. روغن زیتون یا روغن بادام برخی از روغن‌هایی هستند که می‌توانید برای درمان خارش گوش خود استفاده کنید.

قطره گوشی الکل بوریکه نیز یکی از قطره‌هایی است که برای درمان عفونت گوش کاربرد دارد. در شرایطی که خارش گوش شما به دلیل عفونت باشد می‌توانید با استفاده از این قطره خارش گوش خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی دلایل خارش گوش و بهترین روش‌های درمان آن پرداختیم. خارش گوش ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌ها، بیماری‌های پوستی و عوامل محیطی ایجاد شود. اگرچه بیشتر موارد خارش گوش با روش‌های ساده و خانگی قابل درمان هستند، اما در صورت ادامه دار بودن علائم یا شدت یافتن آن‌ها، مراجعه به پزشک ضروری است.

source