نعنا و نعنا فلفلی

نعنا و نعنا فلفلی، دو گیاه از خانواده گیاهان نعنا هستند که می‌توانند به طور مستقیم بر تستوسترون تأثیر بگذارند.

یک مطالعه 30 روزه در سال 2010 روی 42 زن نشان داد که نوشیدن روزانه چای نعنا باعث کاهش قابل توجه سطح تستوسترون می‌شود. علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی قدیمی ‌نشان داد که نوشیدن چای نعنا باعث تغییر سطح هورمون در موش‌ها شده که منجر به کاهش تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل می‌شود.

با این حال، مطالعات انسانی بیشتری در مورد تاثیر نعنا روی کاهش تستوسترون مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: راه حل کاهش هورمون مردانه در زنان چیست؟

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ماده‌ای است که معمولا برای شیرین کردن آب نبات‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. همچنین از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی محبوب در طب سنتی برای کمک به درمان همه چیز، از سرماخوردگی گرفته تا درد مزمن مورد استفاده بوده است.

در سال‌های اخیر، چندین مطالعه نشان داده‌اند که ریشه شیرین بیان ممکن است بر سطح هورمون‌ها نیز تأثیر بگذارد و منجر به کاهش تستوسترون در طول زمان شود. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ریشه شیرین بیان می‌تواند سطح تستوسترون را در زنان سالم در طول دوره‌های قاعدگی کاهش دهد. مطالعات حیوانی نیز این نتایج را تایید کرده‌اند.

تحقیقات جدیدتر در انسان برای حمایت از این نتایج در رابطه با اثرات ریشه شیرین بیان بر تستوسترون در زنان مورد نیاز است.

ریشه شیرین بیان

تخم کتان

تخم کتان مملو از چربی‌های مفید برای قلب، فیبر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون در جمعیت‌های خاص شود. دلیل این اثر، وجود لیگنان‌ها در بذر کتان است. این ترکیبات گیاهی به تستوسترون متصل می‌شوند و آن را مجبور می‌کنند از بدن دفع شود. علاوه بر این، بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است با کاهش تستوسترون مرتبط باشد.

تخم کتان ممکن است برای افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مفید باشد؛ زیرا این دانه‌ها از غنی‌ترین منابع غذایی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند. تخم کتان سرشار از یک نوع اسید چرب به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) است.

نتایج یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که 30 گرم پودر بذر کتان در روز باعث بهبود سطح کلسترول و کاهش قابل توجه انسولین در زنان مبتلا به PCOS می‌شود که احتمالا هر دو تحت تاثیر کاهش سطح تستوسترون ناشی از ALA هستند. مصرف مکمل بذر کتان همچنین با تنظیم قاعدگی همراه بود.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب آب سرد مانند سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که تصور می‌شود برای قلب مفید است.

یک مطالعه در سال 2013 منتشر شده در مجله پزشکی تولید مثل ایران نشان داد که امگا 3 می‌تواند تستوسترون را در افراد مبتلا به PCOS کاهش داده و به منظم شدن دوره‌های قاعدگی کمک کند.

ماهی‌های چرب

مغزها

یک مطالعه کوچک روی 31 زن مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک نشان داد که گردو و بادام، سطح گلوبولین اتصال دهنده به هورمون جنسی (SHBG) را به ترتیب 12.5 و 16 درصد افزایش دادند. SHBG نوعی پروتئین است که به تستوسترون متصل می‌شود و از این طریق می‌تواند سطح تستوسترون آزاد در بدن را کاهش دهد.

علیرغم این یافته‌ها، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات انواع خاصی از آجیل بر سطح تستوسترون مورد نیاز است.

قارچ گانودرما

برخی از قارچ‌ها اثرات ضد آندروژنی دارند. یکی از این قارچ‌ها، قارچ گانودرما است که در طب سنتی چینی به نام lingzhi شناخته می‌شود.

به نظر می‌رسد قارچ گانودرما از فعالیت 5-آلفا ردوکتاز در جریان خون جلوگیری می‌کند. این آنزیم، تستوسترون را به شکل قوی‌تری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند که بر روی کبد، مغز، پوست و مو اثر می‌گذارد. سطوح بالای DHT می‌تواند خطر علائم مرتبط با سندروم تخمدان پلی کیستیک مانند آکنه، هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو) و آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) را افزایش دهد.

سخن پایانی

سطوح بالای تستوسترون در زنان، می‌تواند منجر به علائمی ‌مانند افزایش رشد موهای زائد، آکنه، افزایش وزن و… شود که ظاهر فیزیکی و سلامت باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان این بیماری می‌تواند با شناسایی علت زمینه‌ای آن آغاز شود. شایع‌ترین علل افزایش سطح تستوسترون در زنان، PCOS و هیپرپلازی مادرزادی آدرنال است. در این بین، یکی از راه‌های کمک درمانی، مصرف غذاهایی است که به تعادل سطح هورمون مردانه کمک می‌کنند.

source