مسعود فیروزی در مراسم تودیع معارفه ریاست بهزیستی کشور، گفت: توجه به معیشت کارکنان موضوعی است که کلیه کارکنان کشور انتظار دارند. پایین بودن سطح حقوق و مزایای کارکنان سازمان بهزیستی نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی، تفاوت فاحش حقوق دریافتی بین سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌ها و افزایش ناچیز حقوق کارمندان در برابر افزایش نرخ تورم منجر به ایجاد مشکلات معیشتی کارکنان خدوم این سازمان گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به حجم بالای کار، سختی کار و فشار روانی که متوجه نیروهای بهزیستی است، انتظار می‌رود در راستای افزایش انگیزه کاری آنان نسبت به پیگیری موضوع همترازی حقوق و مزایای کارکنان خدوم و زحمتکش این سازمان با سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه بی‌عدالتی در گزینش افراد دارای معلولیت در اولین آزمون استخدامی، موضوع اعتراض اصلی توانخواهان گردیده است، گفت: اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت به‌منظور رفع بی‌عدالتی‌ها در آزمون‌های قبلی و عدم رعایت استخدام 3 درصدی، برگزار گردید. در مرحله بعد سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه شدند اما به دلایلی غیرموجه افراد دارای معلولیت در مرحله گزینش قبول نمی‌شوند. خصوصا دستگاه‌ها از استخدام افراد دارای معلولیت بینایی و شنوایی امتناع می‌نمایند که این منصفانه نیست و اگر قرار بود مثلا برای شغلی خاص نابینایان پذیرش نشوند باید از قبل در دفترچه‌ها اعلام می‌گردید.

فیروزی با بیان اینکه ماده 27 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت موضوع اصلی اعتراض و اجتماع معلولین گردیده است و جهت حل این مشکل که ادارات بهزیستی را درگیر نموده باید یک تصمیم و تدبیر اساسی در سطح ملی گرفته شود، گفت: طبق ماده 27 قانون حمایت از  افراد دارای معلولیت دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حدالاقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید ولیکن در حال حاضر اجرائی نگردیده است.

وی همچنین افزود: مطابق فصل سوم ماده 6 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به‌گونه‌ای تامین نماید که علاوه بر خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد ولیکن در اجرا کامل نبوده است. احقاق این امر و همچنین بیمه تکمیلی این افراد تاحد زیادی باعث رفع بسیاری از مشکلات توانپزشکی افراد دارای معلولیت، استقلال و توانمندی این گروه می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در رابطه با مراکز مثبت زندگی محله محوری و دسترسی ساده به خدمات بهزیستی موضوع اصلی و فلسفه وجود مراکز مثبت زندگی به عنوان یک شبکه مویرگی بود. اما همچنان چالش‌هایی در ارتباط با مراکز وجود دارد که نیازمند تجدید نظر در برخی سیاست‌ها و بهره‌گیری از دستورالعمل‌های جدید است. پرونده‌های بسیاری در ادارات رسوب کرده و هنوز به لحاظ شرایط مالی امکان واگذاری آن‌ها به مراکز مثبت زندگی وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه عود مجدد اعتیاد و بازگشت مجدد معتادان به اعتیاد یکی از مشکلاتی است که پس از درمان و ترخیص از مراکز ماده 16 با آن مواجه هستیم، گفت: از طریق اجرای مدل مدیریت مورد، 600 معتاد در سال گذشته در مسیر درمان موفق قرار گرفتند. طرح مددیریت مورد برای 60 درصد معتادان پاک شده از مواد مخدر زیر پوشش این نهاد در استان موفقیت‌آمیز و موثر واقع شده است. در صورت تامین اعتبار لازم و کافی استان خراسان رضوی قادر خواهد بود این طرح را در سطوح گسترده اجرا نماید. 

وی در انتها خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع ساختار و تشکیلات جدید در کشور و به دنبال آن در استان به‌زودی تعیین تکلیف شود. از همان ابتدا تاکنون یکی از اهداف اصلی تاسیس سازمان بهزیستی، پیشگیری بوده است. حذف معاونت امور پیشگیری یا ادغام این معاونت با معاونت سلامت اجتماعی با این حجم بالای کار، مشغله‌های فراوانی را به وجود خواهد آورد. 

source