شیر

شیر به عنوان منبع اصلی پروتئین وی، به طور طبیعی حاوی درصد کمی ‌(تقریبا 20٪) پروتئین وی در ترکیب پروتئینی خود است و به طور کلی در هر فنجان تقریبا 8 گرم پروتئین دارد.

اگر کمی ‌پروتئین به همراه مقداری چربی سالم می‌خواهید، شیر معمولی گزینه مناسبی برای شما است؛ اما اگر گزینه‌ای با کالری کمتر را ترجیح می‌دهید، شیر بدون چربی را انتخاب کنید. مصرف شیر، پروتئین وی و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، ویتامین‌های A و D و چربی سالم را برای بدن تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پروتئین وی: فواید، عوارض و انواع آن

ماست یونانی

ماست که از شیر تخمیر شده تهیه می‌شود، یکی دیگر از منابع عالی پروتئین وی است. به ویژه، ماست یونانی به دلیل قوام غلیظ‌تر و روش پردازش سخت‌تر، حاوی پروتئین بالاتری است که آن را به انتخابی محبوب برای یک میان وعده غنی از پروتئین تبدیل می‌کند.

ماست یونانی در هر ¾ فنجان، حدود 17 گرم پروتئین وی طبیعی دارد. سعی کنید ماست یونانی ساده را مصرف کنید و از شکر و افزودنی‌های مضر و مصنوعی دوری کنید. برای بهبود طعم، می‌توانید میوه، آجیل یا یک قاشق عسل در کنار ماست مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید: استفاده از پروتئین وی بدون ورزش

پنیر

پنیر عمدتا از کازئین ساخته می‌شود که پروتئین غالب شیر است. در طی فرآیند پنیرسازی، شیر منعقد شده و باعث لخته شدن پروتئین‌های کازئین می‌شود. مایعی که از این لخته‌ها جدا می‌شود، آب پنیر نام دارد. اگرچه بیشتر آب پنیر در طول فرآیند تولید پنیر حذف می‌شود، اما مقدار کمی ‌از پروتئین آب پنیر ممکن است همچنان در محصول نهایی پنیر وجود داشته باشد. با این حال، بعضی از پنیرها استثنا هستند.

پروتئین وی در چه مواد غذایی وجود دارد؟

پنیر ریکوتا

برخلاف اکثر پنیرها، ریکوتا از انعقاد آب پنیر باقیمانده از تولید پنیرهای دیگر ساخته می‌شود. در نتیجه‌ی این روش، پنیری خامه‌ای و کمی‌ شیرین تولید می‌شود‌ که عمدتا از آب پنیر تشکیل شده است و سرشار از پروتئین وی و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و فسفر است.

پنیر کاتیج

این پنیر نرم و تازه، محصول جانبی فرآیند پنیرسازی است و مقدار قابل توجهی پروتئین وی را در خود حفظ می‌کند. پنیر کاتیج در هر فنجان حاوی 28 گرم پروتئین است. این پنیر علاوه بر محتوای پروتئین بالا، چربی و کالری کمی ‌دارد که آن را به گزینه ای مغذی برای کسانی که به دنبال افزایش پروتئین دریافتی خود هستند، تبدیل می‌کند. شما می‌توانید پنیر کاتیج را در ترکیب با میوه‌ها یا برای افزایش محتوای پروتئین سالادها مصرف کنید.

پنیر را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا حاوی سطوح قابل توجهی چربی و کالری است. تکه‌های کوچک پنیر را در ساندویچ‌ها، سالادها یا املت‌ها بگنجانید تا مصرف پروتئین روزانه خود را افزایش دهید.

کفیر

این نوشیدنی تخمیر شده بر پایه شیر، سرشار از پروتئین‌های وی و کازئین است و در هر فنجان 10 گرم پروتئین دارد. همچنین حاوی پروبیوتیک‌هایی است که از سلامت روده حمایت می‌کنند.

پروتئین بار

بسیاری از پروتئین بارهای موجود در بازار، از پروتئین وی به عنوان منبع اصلی پروتئین استفاده می‌کنند. این بارها گزینه‌ای مناسب و قابل حمل برای افزایش مصرف پروتئین روزانه هستند.

شکلات پروتئین بار کارن

شکلات پروتئین بار کارن

محصولات غنی شده با پروتئین وی

برخی از شرکت‌های مواد غذایی از پروتئین وی در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. این کار به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد که علاوه بر لذت بردن از خوراکی‌های مورد علاقه خود، دوز بیشتری از پروتئین با کیفیت بالا را دریافت کنند.

پاستا پنه پروتئینه پروفیتو سمولینا

پاستا پنه پروتئینه پروفیتو سمولینا زر ماکارون

سخن پایانی

پروتئین وی محصول جانبی فرآیند پنیرسازی است و از شیر به دست می‌آید. بنابراین تنها منبع طبیعی پروتئین وی، شیر و مشتقات آن است. اگرچه بسیاری از علاقه‌مندان به تناسب اندام، مصرف مکمل‌های پروتئین وی را ترجیح می‌دهند، گنجاندن مواد غذایی حاوی پروتئین وی در رژیم غذایی به همان اندازه برای سلامتی و تندرستی ضروری است. همچنین، غذاها دارای طعم و بافت‌های متنوعی هستند که مصرف آن‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

source