درمان پوکی استخوان با ورزش

ورزش منظم می‌تواند استخوان‌های شما و تمام بافت‌های متصل به آن‌ها مانند ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها را تقویت کند. پزشک شما ممکن است ورزش‌های بر پایه وزن بدن را برای تقویت عضلات و تمرین تعادل پیشنهاد دهد. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا، پیلاتس و تای چی می‌توانند قدرت و تعادل شما را بدون وارد کردن فشار زیاد به استخوان‌ها بهبود بخشند. شاید لازم باشد با یک فیزیوتراپیست کار کنید تا تمرینات و حرکات مناسب شما را تشخیص دهد.

درمان پوکی استخوان با ورزش

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

ممکن است به مکمل‌های کلسیم یا ویتامین D نیاز داشته باشید. کلسیم ماده معدنی اصلی موجود در استخوان است و داشتن کلسیم کافی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ استخوان‌های سالم مهم است. برای اکثر بزرگسالان سالم، مقدار توصیه شده کلسیم 700 میلی‌گرم کلسیم در روز است که اکثر افراد باید بتوانند از یک رژیم غذایی متنوع که حاوی منابع خوب کلسیم است، آن را دریافت کنند. با این حال، اگر پوکی استخوان دارید، ممکن است به کلسیم بیشتری نیاز داشته باشید، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های کلسیم راهنمایی بخواهید. خرید قرص کلسیم را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها انجام دهید.

  • ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. اکثر افراد باید بتوانند تمام ویتامین D مورد نیاز خود را از تابش نور خورشید روی پوست دریافت کنند. اما از آنجایی که دریافت این ویتامین از طریق غذا دشوار است، همه افراد از جمله زنان باردار و شیرده باید خرید قرص ویتامین D و مصرف آن را در طول پاییز و زمستان در نظر بگیرند.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

داروها برای درمان پوکی استخوان

برخی از رایج ترین داروهایی که پزشکان برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌کنند شامل داروهای هورمونی مانند جایگزینی استروژن یا تستوسترون و بیس فسفونات‌ها هستند. افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید یا خطر بالای شکستگی ممکن است به داروهایی از جمله آنالوگ‌های هورمون پاراتیروئید (PTH)، دنوزوماب و روموسوزوماب نیاز داشته باشند. این داروها معمولا به صورت تزریقی تجویز می‌شوند.

  • توصیه‌های درمانی اغلب بر اساس تخمین خطر شکستگی استخوان در 10 سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان است. در موارد خفیف درمان ممکن است شامل دارو نباشد و در عوض بر اصلاح عوامل خطر برای از دست دادن استخوان و زمین خوردن فرد تمرکز شود.

بیشتر بخوانید: پوکی استخوان در جوانی ممکن است اتفاق بیفتد؟

بیس فسفونات‌ها

هم برای مردان و هم برای زنانی که در معرض افزایش خطر شکستگی استخوان هستند، داروهایی که به طور گسترده برای پوکی استخوان تجویز می‌شوند، بیس فسفونات‌ها مانند آلندرونات و زولدرونیک اسید هستند. عوارض جانبی این داروها شامل حالت تهوع، درد شکم و علائمی شبیه سوزش سر دل است. در صورت مصرف صحیح دارو، احتمال وقوع این موارد کمتر است. اشکال داخل وریدی بیس فسفونات‌ها باعث ناراحتی معده نمی‌شود اما می‌تواند باعث تب، سردرد و درد عضلانی شود.

دنوزوماب

در مقایسه با بیس فسفونات‌ها، دنوزوماب نتایج مشابه یا بهتری برای تراکم استخوان ایجاد می‌کند و احتمال شکستگی‌های مختلف را کاهش می‌دهد. دنوزوماب از طریق تزریق زیر پوستی هر شش ماه یکبار تزریق می‌شود. اگر دنوزوماب مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد این کار را به طور نامحدود ادامه دهید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خطر شکستگی ستون فقرات پس از قطع دارو ممکن است بالا باشد.

درمان پوکی استخوان با هورمون

مصرف استروژن، به ویژه زمانی که بلافاصله پس از یائسگی شروع شود، می‌تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. با این حال، استروژن درمانی می‌تواند خطر سرطان سینه و لخته شدن خون را افزایش دهد. بنابراین، استروژن به طور معمول برای سلامت استخوان در زنان جوان یا در زنانی که علائم یائسگی آن‌ها نیز نیاز به درمان دارد، استفاده می‌شود.

درمان مرتبط با هورمون

  • قرص رالوکسیفن اثرات مفید استروژن بر تراکم استخوان در زنان یائسه را دارد، بدون اینکه برخی از خطرات مرتبط با استروژن را داشته باشد. مصرف این دارو می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه را کاهش دهد. گرگرفتگی یک عارضه جانبی احتمالی است. رالوکسیفن همچنین ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
  • در مردان، پوکی استخوان ممکن است با کاهش تدریجی سطح تستوسترون با افزایش سن مرتبط باشد. درمان جایگزینی تستوسترون می‌تواند به بهبود علائم تستوسترون پایین کمک کند.

بعد از اینکه مصرف هر یک از این داروهای استخوان ساز را متوقف کردید، به طور کلی باید برای حفظ رشد استخوان جدید، داروی دیگری برای پوکی استخوان مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: برای پوکی استخوان چی بخوریم؟

پوکی استخوان درمان دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، درست است که درمان کامل و قطعی پوکی استخوان وجود ندارد. اما می‌توان با روش‌های مختلفی از وقوع آن پیشگیری کرد یا آن را مدیریت کرد. این بیماری معمولا به عنوان یک شرایط مزمن شناخته می‌شود که نیاز به مدیریت طولانی مدت دارد. با این حال، درمان‌های موجود می‌توانند به کاهش خطر شکستگی‌ها و بهبود تراکم استخوان کمک کنند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، بهترین راه‌های درمان پوکی استخوان را بررسی کردیم. این بیماری استخوان‌های شما را نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌کند که این امر احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم حتی نمی دانند که پوکی استخوان دارند تا زمانی که باعث شکستگی استخوان شود. برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید و بپرسید که چه زمانی به آزمایش‌های تراکم استخوان نیاز دارید.

source