انواع پرده بکارت کدامند؟

انواع مختلفی از پرده بکارت وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. این انواع عبارتند از:

پرده بکارت بدون سوراخ یا مسدود

این پرده یکی از انواع پرده بکارت نادر است و زمانی رخ می‌دهد که پرده بکارت باز نمی‌شود و در عوض دهانه واژن را به طور کامل می‌پوشاند. این اختلال باعث انسداد خروج خون و ترشحات قاعدگی می‌شود. در حالی که این نوع پرده بکارت را می‌توان در بدو تولد تشخیص داد، اما معمولا در دوران بلوغ تشخیص داده می‌شود و علائم خود را در یک نوجوان نشان داده و از دوره‌های قاعدگی جلوگیری می‌کند. معمولا در این اختلال شکم و لگن هم درگیر هستند و دچار درد خواهند شد. اغلب اوقات، ممکن است بیمار مشکلات ادراری مانند ادرار مکرر و فوری و احساس پر ماندن مثانه حتی پس از ادرار را نیز تجربه کند.

پرده بکارت با یک سوراخ کوچک، از انواع پرده بکارت

این نوع پرده بکارت زمانی تشخیص داده می‌شود که دهانه پرده بکارت کوچکتر از حد متوسط ​​باشد. در حالی که قاعدگی ممکن است علیرغم وجود پرده بکارت ریز رخ دهد، ممکن است بیمار نتواند تامپون را وارد کند یا رابطه جنسی داشته باشد. در برخی موارد، نوجوانانی که نمی‌دانند پرده بکارت با یک سوراخ ریز دارند، ممکن است نتوانند تامپون وارد شده را خارج کنند.

پرده بکارت با یک سوراخ کوچک

پرده بکارت کربی شکل یا تیغه ای

در این حالت پرده بکارت دارای سوراخ‌های کوچک زیادی است و قاعدگی می‌تواند به طور طبیعی رخ دهد، اما بیمار نمی‌تواند تامپون را وارد کند یا از طریق واژینال مقاربت داشته باشد.

انواع پرده بکارت، پرده بکارت سپتوم دار

این نوع پرده بکارت زمانی اتفاق می‌افتد که یک نوار بافت اضافی در اطراف پرده بکارت تشکیل شود که منجر به ایجاد دو دهانه کوچک واژن بر خلاف یکی می‌شود. فرد می‌تواند به طور طبیعی قاعدگی داشته باشد اما ممکن است نتواند از تامپون استفاده کند یا از طریق واژینال مقاربت داشته باشد. مشابه پرده بکارت با سوراخ کوچک، اگر نوجوانی متوجه نشود که پرده بکارت سپتوم دار دارد، ممکن است نتواند تامپون وارد شده را خارج کند. پرده بکارت سپتوم‌دار در صورتی که نازک باشد با برقراری رابطه جنسی یا پاره شده و یا به کناری رانده می‌شود و برای دخول مشکلی وجود نخواهد داشت. اما در صورت ضخیم بودن لازم است جراحی انجام شود.

  • درمان این مشکل به صورت سرپایی انجام می‌شود و به عنوان هیمنکتومی نامیده می‌شود. در این روش متخصص زنان یک دهانه واژن با اندازه مناسب ایجاد می‌کند. پس از برداشتن بافت، خطری برای رشد مجدد آن وجود ندارد. این روش را می توان در مطب یا در اتاق عمل انجام داد.

انواع پرده بکارت

پرده بکارت حلقوی یا هلالی شکل از انواع پرده بکارت

این نوع رایج‌ترین نوع پرده بکارت است، پوست به شکل دونات یا هلالی در اطراف دهانه واژن است.

وقتی پرده بکارت پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی پرده بکارت شما آسیب می‌بیند، ممکن است حتی متوجه نباشید که این اتفاق افتاده است. برخی افراد بلافاصله متوجه می‌شوند و برخی دیگر متوجه نمی‌شوند. مانند بسیاری از بافت‌های دیگر، پرده بکارت شما حالت ارتجاعی دارد و می‌تواند کشیده شود. این پرده معمولا در اولین ضربه پاره نمی‌شود یا آسیب نمی‌بیند. در عوض ممکن است پرده بکارت با فرسوده شدن آسیب ببیند-.

  • وقتی این اتفاق می‌افتد، بعید است که درد ناگهانی را احساس کنید. در واقع، بیشتر زنان وقتی پرده بکارت‌شان پاره می‌شود، چیزی احساس نمی‌کنند، اگرچه برخی ممکن است درد خفیفی را احساس کنند و خونریزی خفیفی داشته باشند. با این حال، به طور کلی آسیب پرده بکارت فرآیند دردناکی نیست. کسانی که پرده بکارت آن‌ها در نهایت به مرور زمان آسیب می‌بیند و خونریزی را تجربه می‌کنند حتی ممکن است فکر کنند که خونریزی صرفا مربوط به دوره قاعدگی آن‌ها است. هنگامی که پرده بکارت شما شکسته شود، دیگر رشد نخواهد کرد.

پرده بکارت چگونه پاره می‌شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، قرار دادن تامپون می‌تواند باعث پارگی یا شکستن پرده بکارت شود. رابطه جنسی هم همینطور. با این حال، بسیاری از فعالیت‌های روزانه دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند باعث شکسته شدن پرده بکارت شوند. این موارد عبارتند از:

  • ژیمناستیک
  • دوچرخه سواری
  • اسب سواری
  • بالا رفتن از وسایل زمین بازی مانند ورزشگاه‌های جنگلی
  • ورزش کردن
  • خودارضایی
  • معاینه لگن یا آزمایش پاپ اسمیر

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر برای دختران انجام می شود؟

پرده بکارت چگونه پاره می‌شود

مراقبت از پرده بکارت

اگر به این فکر می‌کنید که آیا پرده بکارت شما سالم است یا خیر، این مسائل احتمالا در دوران بلوغ خود را نشان خواهند داد. اگر مشکلی در پرده بکارت وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید تامپون را وارد کنید یا رابطه جنسی داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است شما اصلا پریود خود را مشاهده نکنید، اگرچه این اتفاق نادر است.

  • همچنین ممکن است از خود بپرسید که آیا پرده بکارت شما هنوز سالم است یا خیر. تنها راه برای تشخیص اینکه آیا هنوز پرده بکارت دارید یا نه این است که از آینه برای معاینه خود استفاده کنید. پرده بکارت شما به صورت یک تکه بافت در انتهای دهانه واژن ظاهر می‌شود. اگر متوجه لکه‌های خفیف یا پوست اضافی در اطراف دهانه واژن خود شدید، یا اگر احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است پرده بکارت دیگر آنجا نباشد. اگر این اتفاق بیفتد، نیازی به وحشت نیست، زیرا این یک اتفاق عادی است و هیچ خطری از آسیب پرده بکارت وجود ندارد. گاهی اوقات، وقتی پرده بکارت آسیب می‌بیند، دوباره به داخل واژن عقب می‌نشیند یا به صورت یک فلپ کوچک پوستی باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: بررسی واژن در سنین مختلف

سخن پایانی

پرده بکارت شما حلقه بافتی است که دهانه واژن شما را احاطه کرده است و می‌تواند اشکال و اندازه‌های متفاوتی داشته باشد اما هرگز نباید باعث درد شما شود و در واقع کارکرد یا هدف مشخصی ندارد. پرده بکارت ممکن است قبل از اینکه برای اولین بار رابطه جنسی داشته باشید در اثر عواملی مانند استفاده از تامپون، دوچرخه سواری طولانی با دوستانتان یا حتی اولین آزمایش پاپ اسمیر پاره شده باشد. پرده بکارت مانند بقیه فرج شما منحصر به فرد است. این پرده هرگز نشان‌دهنده باکره بودن یا نبودن شما نیست و مهم‌ترین چیز این است که در درک بدن خود احساس اطمینان کنید.

source