ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها و مکمل‌ها به دست می‌آید و کمبود آن نیز شایع است، به عملکرد کلسیم، پتاسیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری کمک می‌کند و از این راه در کاهش خطر گرفتگی عضلات موثر است.

ویتامین D یک اصطلاح کلی برای دو شکل مختلف ویتامین D2 و D3 است. این ویتامین‌ها جذب کلسیم را در روده تقویت می‌کنند و از سیستم عصبی، ایمنی و عضلانی حمایت می‌کنند. جذب ناکافی کلسیم و فسفر که با کمبود ویتامین D رخ می‌دهد می‌تواند منجر به شکنندگی استخوان‌ها و ضعف عضلانی شود.

درد، ضعف و اسپاسم عضلانی، به ویژه در نوزادانی که به راشیتیسم مبتلا می‌شوند، در نتیجه سطوح پایین کلسیم به دلیل کمبود ویتامین D دیده می‌شود.

ویتامین K2

مکمل ویتامین K2 می‌تواند به کاهش تعداد دفعات، مدت و شدت گرفتگی عضلات به خصوص در افراد مسن کمک کند.

ویتامین B کمپلکس

ویتامین B1 با کمک به بهبود سیگنال‌های عصبی و عملکرد عضلات، خطر گرفتگی عضلات پا را کاهش می‌دهد.

ویتامین B12 نیز از طریق بهبود جریان خون و افزایش فعالیت گلبول‌های قرمز، به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کند. شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین B12 شامل گزگز و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پاها، گرفتگی عضلات، سرگیجه و اختلالات شناختی است.

در یک مطالعه، درمان با قرص ب کمپلکس به طور قابل توجهی دفعات، شدت و مدت گرفتگی عضلات پا را کاهش داد. از آنجایی که این درمان پتانسیل عوارض جانبی ندارد، جایگزین نسبتا ایمن و مؤثری برای درمان گرفتگی عضلات به نظر می‌رسد.

کسانی که از گرفتگی عضلات رنج می‌برند، این ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف کنند.

پتاسیم

مصرف مکمل پتاسیم یک روش غیر دارویی ایده آل برای جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم عضلانی است. بسیاری از دوندگان و ورزشکاران قبل، حین یا بعد از تمرین و ورزش برای کمک به کاهش احتمال درگیری با گرفتگی یا اسپاسم‌های دردناک، موز می‌خورند. موز سرشار از پتاسیم است.

منیزیم

منیزیم نوعی ماده معدنی است که شبیه ویتامین B1 عمل می‌کند و با کمک به بهبود عملکرد اعصاب و عضلات، می‌تواند احتمال اسپاسم و گرفتگی را کاهش دهد. تقریبا همه اندام‌های بدن ما برای تنظیم عملکردهای طبیعی مانند کنترل گلوکز خون، تنظیم فشار خون، سلامت استخوان‌ها و عملکرد عضلات و اعصاب به آن نیاز دارند. کمبود منیزیم که هیپومنیزیمی ‌نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که سطح منیزیم شما کمتر از مقدار مورد نیاز برای پشتیبانی از این عملکردها باشد. یکی از علائم کمبود منیزیم، گرفتگی، اسپاسم و ضعف عضلانی است.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز گفتیم، اگرچه گرفتگی و اسپاسم عضلانی دردناک و ناخوشایند، اما تا حدودی قابل اجتناب است. انجام اقدامات احتیاطی مناسب و افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید از طریق مکمل‌های خوراکی یا تغییرات رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم عضلانی کمک کند.

source