به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت برعهده دارد و به‌راحتی از طریق منابع طبیعی در دسترس است، با این وجود برخی افراد ممکن است دچار کمبود ویتامین C شوند، زیرا نمی‌توانند آن را در بدن خود ذخیره کنند، بنابراین لازم است مواد غذایی حاوی این ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانند، در ادامه به بررسی علائم رایج کمبود ویتامین C در بدن می‌پردازیم:

ضعیف شدن سیستم ایمنی

ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و به سیستم ایمنی بدن در زمینه مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند، این ویتامین موجب‬ بهبود زخم و تشکیل کلاژن می‌‏شود و احتمال بروز عفونت‌ها را کاهش می‌دهد، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از این نوع ویتامین هستند.

درمان آهسته زخم‌ها

اگر فرایند بهبود ناشی از جراحی، بریدگی یا سایر زخم‌ها طولانی است، لازم است میزان مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید، این نوع ویتامین موجب‬ می‏‌شود پوست سالم و صاف باشد، میوه‌هایی همچون‬ کیوی و پرتقال سرشار از ویتامین C هستند و می‌توانند به بهبود زخم‌ها و داشتن پوستی سالم کمک کنند.

خستگی مداوم

خستگی مداوم یکی از نشانه‌های رایج کمبود ویتامین C است، بنابراین در صورتی که احساس خستگی بی‌دلیل دارید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم میزان مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

مشکلات پوستی

در صورتی که ویتامین C کافی دریافت نکنید، پوست دچار قرمزی و تغییر رنگ می‏‌شود، حتی ممکن است افراد مبتلا به کمبود ویتامین C کبودی بی‌دلیل را نیز تجربه کنند، خشکی و ترک گوشه‌های دهان نیز از جمله علائم کمبود ویتامین C است.

خونریزی لثه

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان مؤثر است که می‌تواند به پیشگیری از خونریزی لثه کمک کند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال خونریزی لثه در میان بیمارانی که دچار کمبود ویتامین C هستند، بیشتر است.

درد مفاصل

درد مفاصل نیز یکی از رایج‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین C است که به‌طور معمول زانوها و لگن را درگیر می‌کند، زیرا این ویتامین کلاژن سالم تولید می‌کند و موجب تقویت مفاصل می‎‌شود.

source