قاتل تری گلیسرید، رژیم غذایی مناسب

لاته خامه‌ای، ساندویچ پنیر کبابی یا خوردن بستنی قبل از خواب همگی می‌توانند منجر به افزایش تری‌گلیسیرید شوند. اگر اغلب بیشتر از کالری که می‌سوزانید غذا می‌خورید، ممکن است تری گلیسیرید شما شروع به افزایش کند. بدترین موارد غذاهای شیرین و غذاهای سرشار از چربی اشباع شده مانند پنیر، شیر کامل و گوشت قرمز هستند.

شکر و قند

اگر تری گلیسیرید بالایی دارید، مصرف شیرینی خود را کنترل کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز، قندی که اغلب در میوه‌ها یافت می‌شود، تری گلیسیرید را افزایش می‌دهد. مراقب غذاهایی باشید که با شکر افزوده تهیه می‌شوند از جمله نوشابه، شیرینی‌های پخته شده، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار و بستنی. حتما برچسب روی مواد غذایی را بخوانید. کلماتی که باید جستجو کنید عبارتند از شکر قهوه‌ای، شربت ذرت، دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، عسل و…

بیشتر بخوانید: تری گلیسیرید چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

شکر و قند

فیبر

غذاهای تهیه شده با آرد سفید تصفیه شده را جایگزین کنید و غلات کامل را روی آن بیاورید. شما فیبر بیشتری می خورید که به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه جو دو سر استیل با انواع توت ها به جای نان شیرینی یا غلات شیرین میل کنید. هنگام ناهار، سالاد پر از سبزیجات و لوبیا گاربانزو را امتحان کنید. در وعده شام ​​به جای سیب زمینی یا پاستا، برنج قهوه ای یا کینوآ را انتخاب کنید.

چربی های مفید

کمی چربی برای شما مفید است، در صورتی که از نوع سالم باشد. غذاهایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی حاوی چربی‌های تک و چند غیراشباع هستند مانند آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی‌های ترانس که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ شده، کراکر، کیک، چیپس و مارگارین یافت می‌شود، اجتناب کنید. چربی‌های اشباع شده زیادی که در گوشت قرمز، بستنی، پنیر و محصولات پخته شده کره‌ای یافت می‌شود، نخورید.

ماهی، قاتل تری گلیسرید

همان چربی‌های امگا 3 که برای قلب شما مفید هستند می‌توانند به کاهش تری گلیسیرید شما نیز کمک کنند. دفعه بعد که بیرون غذا می‌خورید، به جای همبرگر یا استیک، ماهی بگیرید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه‌ای، ماهی تن و ساردین سرشار از امگا 3 هستند. اگر پزشکتان می‌گوید مشکلی نیست، به دنبال خرید قرص امگا 3 با ترکیب EPA و DHA، دو نوع قدرتمند آن باشید.

ماهی

کاهش وزن

وزن اضافی، به ویژه در اطراف کمر، تری گلیسیرید را افزایش می‌دهد. یکی از بزرگترین کارهایی که می‌توانید برای پایین آوردن سطح آن انجام دهید این است که وزن خود را پایین بیاورید.

فعالیت بدنی

اگر چند گیلوگرم اضافه وزن دارید، شروع تمرینات منظم می‌تواند شما را خوش فرم کند و همزمان تری گلیسیرید را کاهش دهد. پنج روز در هفته 30 دقیقه ورزش کنید و حتما عرق کنید و قلب خود را به تپش برسانید. با این عمل می‌توانید تری گلیسیرید خود را بین 20 تا 30 درصد کاهش دهید. اگر تازه ورزش می‌کنید، به شنا بروید یا هر روز پیاده روی سریع داشته باشید.

سخن پایانی

تری گلیسریدها نه تنها یک عامل خطر سلامتی هستند، بلکه می‌توانند به راحتی با تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغذیه کنترل شوند. با آگاهی از قاتل تری گلیسرید می‌توانید به بهبود سلامت قلب و عروق خود و در نهایت به افزایش کیفیت زندگی‌تان کمک کنید. با انتخاب‌های هوشمندانه و سبک زندگی سالم، می‌توانید به این قاتل خاموش غلبه کرده و به یک زندگی شاداب و سالم دست یابید.

source