خواص گل بابونه برای پوست

گل بابونه به دلیل داشتن 3 ویژگی مهم، یک ماده بسیار مناسب و کاربردی برای مشکلات متفاوت پوستی به حساب می‌آید:

  • آنتی باکتریال
  • ضد التهاب
  • ضد حساسیت

اما این ویژگی‌ها چه تاثیری بر روی پوست دارند و به رفع چه مشکلاتی کمک می‌کنند؟

  • بالا بردن قدرت ترمیم در پوست‌های حساس
  • کمک به درمان آکنه و پیشگیری از ایجاد آن
  • رفع خشکی پوست و آبرسانی

به خاطر وجود همین ویژگی‌ها در گل بابونه، بسیاری از آزمایشگاه‌هایی که محصولات مراقبت پوستی در آن فرموله می‌شوند، از این ماده در میان ترکیبات و فرمولاسیون خود استفاده می‌کنند.

خواص گل بابونه برای معده

همه ما حداقل یک بار از دمنوش بابونه، زمانی که دردهای شکمی همراه با اسهال را تجربه می‌کردیم، استفاده کرده‌ایم و کم و بیش هم شاهد نتایج آن بوده‌ایم. برخی تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه، نشان داده است که ترکیبات موجود در آن می‌تواند به شدت در بهبود ناراحتی‌ها و دردهای مرتبط با معده، موثر باشد.

خواص گل بابونه برای عفونت

یکی از نشانه‌هایی که بدن در حال مقابله با عفونت از خود بروز می‌دهد، التهاب است. گل بابونه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در کاهش این التهابات بسیار کمک کننده و اثر گذار باشد.

توجه داشته باشید که التهابات باید در اسرع وقت، برطرف شوند؛ در صورتی که برای طولانی مدت باقی بمانند، می‌توانند مشکلات سلامتی مختلفی را به وجود بیاوند؛ مشکلاتی از قبیل:

  • هموروئید
  • دردهای گوارشی
  • چاقی
  • افسردگی
  • اختلالات خود ایمنی

خواص گل بابونه

خواص گل بابونه برای پریودی

ضمن مطالعاتی که در سال 2019 بر روی این گیاه انجام شد، مشخص شد که گل بابونه دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند در کاهش دردها و گرفتگی‌های پیش از قاعدگی بسیار موثر باشد؛ ویژگی‌هایی از قبیل:

  • خواص ضد التهابی
  • آرام بخش بودن
  • خواص ضد اسپاسم
  • خواص ضد اضطراب

خواص گل بابونه برای دیابت و قند خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که دمنوش گل بابونه می‌تواند در کاهش قند خون در افراد دیابتی بسیار موثر باشد. همچنین تحقیقات معتبر مشخص کرده‌اند که این گیاه می‌تواند شاخص گلیسمی و چربی را بهبود داده و با کاهش سطح استرس اکسیداتیو، از عوارض مرتبط با دیابت، جلوگیری کند. همه این‌ها به این معنی نیست که داروها و درمان پزشکی خود را رها کرده و تنها از دمنوش بابونه استفاده کنید؛ بلکه می‌توان چنین تعبیر کرد که این گیاه می‌تواند به عنوان یک مکمل جهت کنترل قند خون به کار برده شود.

فواید گل بابونه برای پوکی استخوان

زمانی که تراکم استخوان‌ها به صورت تدریجی کاهش می‌یابند، اصطلاحا می‌گوییم که فرد دچار پوکی استخوان شده است. یکی از بزرگ‌ترین و شایع‌ترین خطرات پوکی استخوان این است که ریسک شکستگی استخوان را به شدت بالا می‌برد. مطالعه‌ای در سال 2022 انجام شد که نشان داد بابونه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی مانند فلانوئیدها، می‌تواند در کاهش سطح استرس اکسیداتیو موثر بوده و در نهایت با پوکی استخوان به خوبی مقابله کند.

خواص گل بابونه برای سرطان

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، گل بابونه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خواص ضد التهابی است؛ به همین علت، می‌تواند ماده بسیار خوبی برای مبارزه با سرطان و از بین بردن سلول‌های سرطانی باشد. برخی تحقیقات آزمایشگاهی نیز اثرات مثبت آن بر روی برخی از انواع سرطان مانند سرطان خون، سرطان دهانه رحم، تومور مغزی و سرطان ریه مورد بررسی قرار داده‌ و صحت آن را تایید کرده‌اند.

خواص گل بابونه

خواص دمنوش گل بابونه برای خواب راحت

اگر با اختلالات خواب درگیر هستید و خواب عمیق و آرامی ندارید، پیشنهاد ما به شما نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه پیش از خواب است. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که بعد از 2 تا 4 هفته استفاده از این دمنوش، سطح استرس و اضطراب افراد کاهش یافت و در نتیجه توانستند خواب آرام‌تری را تجربه کنند؛ البته باید در نظر داشته باشید که دمنوش بابونه تنها یک راهکار کمکی است و نمی‌تواند بی خوابی را برطرف کند.

جمع بندی

در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی خواص گل بابونه پرداختیم و 8 مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کردیم. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هیچ ترکیبی با توجیه طبیعی و گیاهی بودن آن، کار درستی نیست؛ چرا که می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را به همراه داشته باشد. آیا شما تا کنون از دمنوش بابونه استفاده کرده‌اید؟ بیشتر به چه منظوری از آن استفاده می‌کنید؟

source