به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، حمزه آقا پور در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته‌ی دامپزشکی انجام شد اظهار کرد: از ابتدای سال در بحث واکسیناسیون، در 6 ماه اول سال ۷۰ درصد تحقق واکسیناسیون انجام شد که نسبت به سال گذشته که تا پایان سال پیشرفت ۹۰ درصدی تحقق عملیات را داشتیم اقدام خوبی بوده است.

وی افزود: ایجاد اردوهای جهادی از دیگر اقدامات بوده و با توجه به اینکه از لحاظ نیروها و لوجستیکی شرایط خوبی را در سازمان دامپزشکی نداریم، نیازمند حمایت ویژه هستیم وبا نیروهای جهادی این کاستی را پوشش داده ایم.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: دستگاهی که متولی امنیت غذایی است باید با تمام توان کار را پیش ببرد و با تشکیل اردوهای جهادی در مناطق دوردست، بالا دست و محروم که نیازمند خدمات هستند واکسیناسیون دام انجام شد.

آقاپور تصریح کرد: دام‌های عشایری مانند بمب بیولوژیکی هستند واگر مدیریت بیماری در گله‌های کوچ‌رو اتفاق نیافتد شاهد خسارت خواهیم بود که با ایجاد اردوگاه جهادی و واکسیناسیون پیشگیری نموده‌ایم.

وی از کاهش ۶۸ درصدی بیماری‌های دامی در استان خبر داد و گفت: این میزان فارغ از بیماری هاری است و در بخش بیماری هاری نیازمندهمکاری ارگان ها هستیم؛
وچندین بار آمادگی خود را برای مدیریت بیماری هاری به مراکز مدیریت شهری و دستگاه‌های مرتبط اعلام کردیم و در بخش عقیم سازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب با توجه به ظرفیت بخش خصوصی می‌توان این اقدام را مدیریت کرد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: در بحث مباحث آموزشی درباره حیوانات در مدارس “طرح دوری و دوستی” اجرا شد.

اقا پور گفت: در بحث نهاده‌ها، تشدید نظارت‌ها در سه بندر اصلی استان انجام و از ورود نهاده‌هایی که فاقد شرایط مناسب بودند جلوگیری و به مبدا بازگشت داده شد و دستور تخلیه داده نشد.

وی ادامه داد: در راستای کنترل بیماری طیور نیز با انجام واکسیناسیون طیور در سطح استان، پایش انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران درباره
نظارت بر عملکرد حوزه آبزیان گفت: در حادثه محور هراز تمام محموله های فاقد شرایط با دستور مقام قضایی از سچرخه غذایی حذف و پاکسازی منطقه انجام و به دلیل احتمال الودگی مناطق پایین دست، رصد و پایش انجام و از خسارات ناشی از آن جلوگیری شد.

آقا پور افزود: با حمایت استاندار صادرات کنسرو، نهاده‌ها حوزه ابریان ماهی خاویار، خاویار، محصولات لبنی به کشورهای منطقه اوراسیا و کشور روسیه انجام شد و ۱۰۲ درصد رشد داشتیم و ۲۳ درصد افزایش داشته وکه موجب ارزآوری می‌شود.

وی افزود: در بحث صادرات مرغ منجمد بیش از ۳ میلیون کیلوگرم صادرشد؛
طامسال بیش از ۶ میلیون صادرات لبنی، خاویار ۸۳۰ کیلو، ماهیان خوراکی منجمد نزدیک به ۹۰ کیلو و ۴۹۳ کیلوماهی تازه نیز صادر شد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: مازندران به عنوان استان معین تامین کننده مرغ تهران بوده ودر این راستا با
تشدید نظارت در کشتارگاه ها موجب اصلاح زیر ساخت‌ها شدیم و افزایش سطح بهداشت وتولید انجام شد.

آقا پور گفت: دغدغه ای بابت تامین گوشت نداریم و به دنبال حذف واحدهای کشتارگاهی سنتی ‌و تبدیل آن به واحد صنعتی هستیم.

source