تنظیم دمای بدن، از فواید عرق کردن

اصلی‌ترین هدف و فایده عرق کردن، کمک به خنک شدن بدن است. غدد عرق، عرق را روی پوست آزاد می‌کنند که سپس تبخیر می‌شود و به کاهش دمای داخلی بدن کمک می‌کند. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و زیاد عرق می‌کنید، از مصرف آب فراوان و جایگزینی مایعات از دست رفته اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید عرق سرد در خواب نشانه چیست؟

فواید عرق برای پوست

عرق به معنای واقعی کلمه پوست را مرطوب و درخشان می‌کند. ورزش باعث بهبود جریان خون در سراسر بدن شده که به پوست شما درخشندگی سالمی ‌از درون به بیرون می‌بخشد. گردش خون مناسب اجازه می‌دهد تا اکسیژن و مواد مغذی به خوبی سلول‌های پوست را تغذیه کنند.

تمرین بهتر و سخت‌تر

به طور کلی، هر چه تمرینات قلبی عروقی شدیدتری انجام دهید، تعریق بیشتری خواهید داشت. عرق کردن به اندازه کافی در طی تمرین در چند روز هفته، نشان دهنده چالش برانگیر بودن سطح آمادگی بدنی و تناسب اندام شماست.

خلاصی از سموم

آیا دفع سموم بدن از خواص عرق کردن است؟

یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها در مورد تعریق این است که به بدن کمک می‌کند تا از شر سموم خلاص شود. اما حقیقت این است که کبد، کلیه‌ها و دستگاه گوارش بخش اعظم فیلتر کردن و حذف مواد زائد از بدن را از طریق ادرار و حرکات روده بر عهده دارند. بنابراین، اگرچه عرق کردن فواید بسیاری برای سلامتی دارد، کمک چندانی در سم زدایی نمی‌کند. بهترین راه برای از بین بردن ناخالصی‌ها، خوردن غذاهای سالم با فیبر فراوان، هیدراته ماندن و ورزش زیاد است.

سم زدایی فلزات سنگین، از فواید عرق کردن

اگرچه نظرات متفاوتی در مورد سم‌زدایی از طریق عرق وجود دارد، اما یک مطالعه در سال 2016 در چین نشان داد که سطوح بیشتر فلزات سنگین در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند، کمتر بود. همچنین، فلزات سنگین در ادرار و عرق (با غلظت بالاتر) یافت شد. در نتیجه، تعریق در کنار ادرار، یک روش بالقوه برای از بین بردن فلزات سنگین است.

تاثیر عرق بر پوست صورت

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که گلیکوپروتئین‌های موجود در عرق به باکتری‌ها متصل می‌شود و به حذف آن‌ها از پوست کمک می‌کند.

فواید عرق کردن

عرق کردن یک عملکرد مهم در بدن است. عرق کردن بدن را از طریق تبخیر و فرآیند خشک شدن روی پوست خنک می‌کند که از مهم‌ترین فواید عرق کردن است. اما تعریق باعث از دست دادن آب می‌شود. از آنجایی که بدن بیشتر از آب ساخته شده است، باید پس از دوره‌های تعریق شدید، آب از دست رفته را جایگزین کنید.

کم آبی (دهیدراته شدن) بدن ممکن است پس از ورزش شدید یا گذراندن زمان زیاد در هوای گرم و آفتابی رخ دهد. این نوع کم‌ آبی می‌تواند هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که آب کافی برای جایگزینی مایعاتی که از دست می‌دهند، مصرف نمی‌کنند، اتفاق بیفتد. این اتفاق می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا ممکن است تا زمانی که آب بسیار زیادی از دست نداده‌اید، احساس تشنگی نکنید. پس به خاطر داشته باشید که هنگامی ‌که در هوای گرم ورزش می‌کنید یا بیرون از خانه هستید، حتی اگر هم احساس تشنگی نمی‌کنید، آب کافی بنوشید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، به شرح فواید عرق کردن برای بدن پرداختیم. تعریق، پوست را مرطوب و خنک کرده و حتی به کشتن باکتری‌های مضر بر روی سطح پوست شما کمک می‌کند. با این حال، یک نکته وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. پس از ورزش، عرق نباید برای مدت طولانی روی پوست بماند. شستن صورت پس از تمرین ضروری است. در غیر این صورت، بدن شما در معرض اثرات نامطلوب عرق کردن قرار می‌گیرد.

source