مهم‌ترین علت سیاهی دور چشم: افزایش سن

مهم‌ترین و شایع‌ترین علت سیاهی دور چشم افزایش سن است؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که سن فرد بالا می‌رود، خود به خود و به تدریج کلاژن پوست کاهش می‌یابد. همگام با کم شدن کلاژن پوست، چربی‌های پوست نیز تحلیل رفته، پوست به مرور حالت افتادگی پیدا کرده و نازک می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که رگ‌های تیره زیر پوست نمایان‌تر شوند و پوست ناحیه زیر چشم تیره‌تر به نظر برسد. با بالاتر رفتن سن، حفره‌های اشکی نیز به مرور خالی می‌شوند و ظاهری بسیار خسته برای فرد ایجاد می‌کنند.

خستگی یکی دیگر از دلایل سیاهی دور چشم

خیره شدن به تلوزیون و لپ تاپ برای مدت طولانی می‌تواند دلیلی برای سیاهی دور چشم باشد؛ به این ترتیب که نگاه کردن به مانیتور، می‌تواند موجب افزایش فشار روی چشم‌های شما شود. افزایش فشار بر روی چشم، رگ‌های خونی اطراف چشم را به صورت بالقوه بزرگ می‌کند و همین موجب می‌شود تا وجود تیرگی‌هایی در اطراف چشم احساس شود.

سیاهی دور چشم می‌تواند به دلیل حساسیت باشد

واکنش‌های آلرژیک معمولا به دنبال آزاد شدن هیستامین به وجود می‌آیند. این واکنش‌ها، اغلب به صورت خارش، قرمزی و التهاب هستند. این شرایط ممکن است موجب آسیب عروق خونی شود و در نهایت رنگدانه‌های پس از التهاب را ایجاد کند. این رنگدانه‌ها همان دلیل به وجود آمدن تیرگی دور چشم است.

دیگر علت سیاهی دور چشم: افت فشار چشم

برای درمان بیماری‌هایی مانند گلوکوم، معمولا داروهایی مانند بیماتوپروست تجویز می‌شوند. یکی از عوارض جانبی شایع که در اثر مصرف این ماده ایجاد می‌شود، تیره‌تر شدن پوست اطراف چشم است که حدود 3 تا 6 ماه پس از شروع مصرف بیماتوپروست ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود که به محض مشاهده اولین تغییرات رنگ در پوست اطراف چشم، مصرف دارو را قطع کرده و پزشک مربوطه را مطلع سازید.

علت سیاهی دور چشم

کم خوابی یا پرخوابی

کم خوابی و پرخوابی دو عاملی هستند که مستقیما و به سرعت اثر خود را روی احوالات پوست صورت و به ویژه پوست دور چشم نشان می‌دهند. این عدم تعادل در خواب، می‌تواند موجب شود تا پوست اطراف چشم در اثر تجمع مایعات در این نواحی، پف کند. تیرگی‌هایی که به دنبال پف اطراف چشم دیده می‌شوند، معمولا سایه‌هایی هستند که در اثر پف‌ها ایجاد شده‌اند و به صورت تیرگی به نظر می‌آیند.

کم آبی، علت سیاهی دور چشم است

می‌خواهید بدانید در صورتی که به میزان کافی آب ننوشید، چه بر سر پوست شما می‌آید؟ به ویژه پوست ناحیه دور چشم که بسیار نازک‌تر و حساس‌تر از پوست سایر نواحی است.

  • پوست شما کدر به نظر می‌آید؛ انگار که همیشه خسته و آشفته‌اید.
  • چشم‌های شما گود رفته به نظر می‌رسند و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

این کدری و گودی پوست زیر چشم موجب می‌شود تا این نواحی به مراتب تیره‌تر به نظر بیایند.

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مخرب نور خورشید

اگر بدون استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست اطراف چشم، در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ممکن است به تدریج متوجه تغییر رنگ پوست این نواحی شوید. این موضوع به این دلیل است که اشعه خورشید سبب تولید ملانین اضافی در پوست می‌شود و نتیجه آن هایپرپیگمنتاسیون است. استفاده از کرم‌ ضد تیرگی دور چشم تا حدودی می‌تواند اثر این عوامل را کاهش دهد.

ژنتیک در سیاهی دورچشم موثر است

ضمن یک مطالعه ثابت شد که ارتباط قوی و مستقیمی بین سیاهی دور چشم و سابقه ژنتیکی فرد وجود دارد. این موضوع، احتمالا در دوران کودکی خود را نشان می‌‌دهد و به تدریج و با افزایش سن، این حلقه‌های سیاه اطراف چشم گسترده‌‎تر می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند.

کم خونی یک علت سیاهی دور چشم

کم خونی چه زمانی رخ می‌دهد؟ زمانی که سطح گلبول‌های قرمز خون کمتر از میزان طبیعی و نرمال باشد. کم خونی می‌تواند همراه با نشانه‌های زیر باشد:

  • سرگیجه
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • خستگی مفرط

ضمن یک تحقیق که در سال 2014 بر روی افراد درگیر با سیاهی دور چشم انجام شد، مشخص شد که 50 درصد آن‌ها مبتلا به کم خونی بودند و پس از رفع این مشکل، سیاهی اطراف چشم آن‌ها نیز برطرف شد.

علت سیاهی دور چشم

علت سیاهی دور چشم: سبک زندگی نادرست

تغییر سبک زندگی و داشتن عادت‌های سالم، همیشه بهترین راه حل ممکن برای رفع مسکلات و اختلالات پوستی است. در این میان چند اصل بسیار مهم وجود دارد که از باقی اصول یک سبک زندگی مناسب، مهم‌تر هستند و رعایت آن‌ها بسیار ضروری است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش میزان مصرف قندهای مصنوعی
  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • خودداری از نوشیدن الکل
  • داشتن تحرک به صورت روزانه
  • مصرف سبزیجات مختلف به صورت منظم
  • مصرف میوه تازه
  • مصرف حداقلی غذاهای فراوری شده

جمع بندی

در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی دلایل مرتبط با سیاهی دور چشم پرداختیم و به 10 مورد اصلی ایجاد کننده آن اشاره کردیم. به طور کلی در هر مورد، اقدامات بسیار کوچکی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید اثر عامل مربوطه را تا حد امکان کاهش داده و در نتیجه ظاهر شاداب‌تری را تجربه کنید. مهم‌رین و ساده‌ترین آن‌ها داشتن خواب کافی، نوشیدن آب به میزان مناسب، رعایت نکات تغذیه‌ای، نکشیدن سیگار و داشتن تحرک روزانه است. آیا شما هم با این مشکل مواجهید؟ چه کارهایی در جهت رفع آن انجام داده‌اید؟

source