آیا می‌دانستید که قهوه ترک فراتر از یک نوشیدنی ساده، یک فرهنگ و سنت است که آن را از سایر انواع قهوه‌ها متمایز می‌کند؟ در این مطلب شما را با ویژگی‌های این نوشیدنی بی‌نظیر و تفاوت‌های آن با سایر انواع قهوه‌ها آشنا می‌کنیم.

تفاوت درجه آسیاب قهوه ترک

درجه آسیاب پودر قهوه ترک ریزتر از تمامی انواع قهوه‌های دیگر بوده و قطر ذرات آن حدود 0.1 میلی‌متر است. در حالیکه پودر قهوه مورد استفاده برای قهوه‌های دیگر درشت‌تر است. به طور مثال قطر ذرات قهوه برای اسپرسو، دستگاه فرانسه ساز و فرنچ پرس به ترتیب 0.3، 0.6 و 1 میلی‌متر است. پور قهوه ترک بافتی کاملا نرم داشته و مانند آرد است که این ویژگی تاثیر زیادی بر عطر و طعم نهایی قهوه ترک دارد.

تفاوت قهوه ترک با انواع قهوه‌ها از نظر ابزار دم

برای دم قهوه ترک از ابزاری به نام جذوه استفاده می‌شود که با نام ایبریک نیز شناخته می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های دم محسوب می‌شود. دم قهوه‌های دیگر نیز مانند اسپرسو و فرنچ پرس هر کدام در ابزار مختص خود انجام گرفته و پروسه‌ای کاملا متفاوت را شامل می‌شود. این تفاوت در نحوه دم باعث اختلاف چشمگیری در طعم نهایی قهوه‌ها می‌شود. به طور کلی قهوه ترک یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه را داشته و نیاز به ابزارهای زیاد یا پیچیده‌ای ندارد.

تفاوت‌های روش تهیه قهوه ترک

برای تهیه انواع قهوه‌ها از روش‌های دم و عصاره‌گیری متفاوتی استفاده می‌شود که هرکدام دارای مراحل و شرایط خاصی هستند. دم قهوه ترک نسبت به سایر قهوه‌ها بسیار ساده بوده و تنها کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین و بارزترین تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

میزان حرارت یا شعله

دم قهوه ترک باید روی شعله مستقیم و با حرارت بسیار کم انجام می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که قهوه ترک به آرامی دم کشیده و تمامی عصاره‌های عمیق موجود در پودر قهوه ترک به خوبی استخراج شوند. برای دم اکثر قهوه‌های دیگر (به جز روش‌هایی مانند سایفون) از شعله مستقیم استفاده نمی‌شود.

مدت زمان دم:

مدت زمانی که طول می‌کشد تا قهوه ترک به طور کامل دم کشیده و آماده سرو شود 3 الی 4 دقیقه است. در روش‌های دیگر دم قهوه مانند اسپرسو این مدت زمان معادل 30 الی 45 ثانیه است. به طور کل زمان دم در روش‌های مختلف متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد.

دمای آب:

معمولا برای دم قهوه ترک از آب سرد استفاده می‌شود، چرا که باعث می‌شود میزان فوم قهوه ترک تا حد زیادی افزایش یابد. در بسیار از روش‌های دیگر مانند اسپرسو، V60، فرنچ پرس و… از آب داغ با دمای حدود 96 درجه سانتی گراد استفاده می‌شود.

تفاوت قهوه ترک با انواع قهوه‌ها در طعم و غلظت

دم قهوه ترک در جذوه و با روش جوشاندن روی شعله باعث تفاوت چشمگیر طعم فوم و غلظت آن با انواع قهوه‌های دیگر می‌شود که در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام ارائه می‌شود.

آروما و فوم: قهوه ترک طعم و آرومایی بسیار شدید و عمیقی داشته و فوم ضخیم در سطح آن تشکیل می‌شود که لذت نوشیدن آن را دوچندان می‌کند. درحالیکه شدت و عمق طعم و نیز میزان فوم موجود در سطح قهوه‌های دیگر نسبت به قهوه ترک کمتر احساس می‌شود.

غلظت قهوه: همچنین به دلیل روش دم خاصی که برای قهوه ترک استفاده می‌شود چربی‌های موجود در قهوه کاملا استخراج شده و باعث بافت بسیار چرب‌تر و غلیظ‌تر قهوه ترک نسبت به انواع دیگر قهوه می‌شود.

آداب و رسوم سرو و قهوه نوشی

 

تفاوت قهوه ترک با سایر انواع قهوه‌ها

نحوه سرو و نوشیدن قهوه ترک آداب و رسوم به خصوصی دارد. این رسومات از زمان‌های قدیم و از دوران عثمانی‌ها تا به الان به جای مانده و قهوه ترک را به یک نوشیدنی خاص و متفاوت تبدیل کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرو یک لیوان آب در کنار قهوه ترک

در فرهنگ سرو قهوه ترک، همواره یک لیوان آب در کنار آن سرو می‌شود. دلیل سرو آب این است که در ابتدا با نوشیدن آب مزه دهانتان خنثی شده و بهتر متوجه طعم اصیل قهوه می‌شوید. همچنین بهتر است بعد از نوشین قهوه نیز آب بنوشید تا از خراب و زرد شدن دندان‌هایتان به واسطه ترکیبات موجود در قهوه ترک جلوگیری کنید.

سرو شیرینی در کنار قهوه ترک

در فرهنگ قهوه نوش قهوه ترک، اکثر اوقات در کنار قهوه ترک شیرین به خصوصی به نام لوکوم سرو می‌شود. طعم لوکوم ترکیب بی‌نظیری با طعم قهوه ترک ایجاد می‌کند که این فرهنگ نیز به جای مانده از دوران عثمانی‌ها است.

تفاوت قهوه ترک با انواع قهوه‌ها از نظر میزان کافئین

عوامل متعددی در میزان کافئین موجود در یک لیوان یا فنجان از قهوه تاثیر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع دانه‌های مورد استفاده و نیز روش دم‌آوری اشاره کرد. اما به طور کلی می‌توان با توجه به استانداردهای موجود برای هر نوع قهوه میزان کافئین مشخصی را در نظر گرفت که چند مورد از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

اسپرسو: 158 تا 253 میلی‌گرم

فرنچ پرس: 39 تا 45 میلی‌گرم

پور اور: 74 میلی‌گرم

قهوه ترک: 84 میلی‌گرم

همانطور که مشاهده می‌کنید، قهوه ترک به خودی خود دارای میزان قابل توجهی از کافئین در هر 100 گرم است و نیز مقدار کافئین موجود در آن نسبت به حجم برابری از قهوه‌های دیگر می‌تواند بیش‌تر نیز باشد. در نتیجه شما به راحتی می‌توانید با نوشیدن قهوه ترک، میزان کافئین روزانه مورد نیاز خود را دریافت کنید.

خرید آنلاین قهوه ترک

 

تفاوت قهوه ترک با سایر انواع قهوه‌ها

با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی که قهوه ترک دارد، این نوشیدنی به یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در جهان و به خصوص در ایران تبدیل شده، چرا که نسبت به سایر انواع قهوه‌ها تطابق بالایی با ذائقه ایرانی دارد. در خرید اینترنتی قهوه ترک به چند نکته مهم باید توجه کنید که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

 

اطمینان از تازگی قهوه ترک

در خرید آنلاین قهوه ترک حتما گزینه‌ای را انتخاب کنید که از کیفیت دان استفاده شده و تازه بودن آسیاب آن‌ها مطمئن باشید. این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که قهوه ترکی که زمان زیادی از آسیاب آن سپری شده طعم مطلوبی نخواهد داشت.

 

بسته‌بندی مناسب

از جمله مهم‌ترین مسائل دیگر در خرید اینترنتی قهوه ترک این است قهوه شما در بسته‌بندی‌های درست و استاندارد ارسال شوند تا در مسیر ارسال خراب نشود.

 

خرید اینترنتی قهوه ترک از فروشگاه معتبر

در آخر مهم‌ترین نکته در خرید اینترنتی قهوه ترک انتخاب فروشگاهی معتبر است تا بتوان از کیفیت دانه‌های قهوه استفاده شده در آن، تازگی، کیفیت رست و آسیاب قهوه و نیز ارسال به موقع آن اطمینان حاصل کرد. در نتیجه توصیه می‌کنیم که حتما برای خرید قهوه ترک در انتخاب فروشگاه توجه و وسواس کافی داشته باشید.

 

برچسب ها : قهوه ترک,خرید قهوه,قهوه

source