به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس:

محمد رضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس در خصوص طرح خانواده میزبان اظهار داشت:

این طرح که به دنبال اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست مؤثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید، پس‌از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.به‌طور خلاصه می‌توان گفت؛ این طرح تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده‌محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است. در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه‌روزی نگهداری نمی‌شد. جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود. اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه‌اندازی شد و گسترش یافت.

 او در ادامه افزود:اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه‌روزی جلوگیری می‌نماید.

هوشیار با تقدیر از دغدغه مندی قاضی مرتضوی  رئیس مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی شیراز در تسریع پروسه فرزندخواندگی و خانواده میزبان تعداد فرزندان با نیاز ویژه که تا کنون به فرزند خواندگی واگذار شده اند را ۳۸ فرزند و تعداد فرزندان نیازمند درمان که در قالب طرح میزبان وارد خانواده شده اند را ۱۶ فرزند عنوان کرد که ۱۴ کودک بصورت همزمان و طی مراسمی  با حضور مسئولین به آغوش گرم  ۱۴ خانواده متقاضی سپرده شدند.

مدیر کل بهزیستی فارس  در جمع خانواده هایی  که پذیرای فزندان نیازمند درمان بهزیستی فارس شده اند این اقدام ایشان را مصداق عرفان عملی عنوان کرد و گفت هدف اصلی از اجرای این طرح موسسه زدایی و خانواده محوری است لیکن خانواده ها نیز باید در اجرای این طرح تعادل عاطفی را رعایت نمایند.

هوشیار در پایان با تشکر از هیات مدیره شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج),معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس و دست اندرکاران اجرای این برنامه  با بیان این که این ۱۴ خانواده پس از بررسی و بازدید های مکرر از میان ۵۰ خانواده متقاضی فرزند با نیاز ویژه انتخاب شده اند  گفت:خانواده‌های متقاضی شرکت در این طرح می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه نمایند.

ابراهیم ابراهیمی معاون دادستان عمومی و انقلاب در حوزه نظارت و پیگیری حقوق عامه نیز ضمن حضور در این مراسم و تقدیر از خانواده ها و همه دست اندرکاران اجرایی شدن این طرح مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی را بازوی اجرایی بهزیستی برشمرد و اظهار امیدواری کرد به میمنت بزرگواری خانواده های میزبان فرزندان نیازمند درمان بهزیستی فارس این برکت شامل سایر استان ها گردد. 

source