ویتامین K

این ویتامین باعث افزایش انعقاد خون و بهبود گردش خون می‌شود. با بهبود گردش خون در اطراف چشم، سیاهی زیر چشم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر کمک به گردش خون اطراف چشم، ویتامین K برای سلامت استخوان‌ها نیز ضروری است. از غذاهای غنی از ویتامین K می‌توان به گوجه فرنگی، گل کلم، شلغم و انار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سیاهی زیر چشم نشانه چیست؟

ویتامین B12

ویتامین B12 با آهن و تولید گلبول‌های قرمز خون مرتبط است. پایین بودن سطح ویتامین B12 خون، باعث کمبود آهن و کم خونی مگالوبلاستیک می‌شود. ویتامین B12 همچنین به ساخت مغز استخوان کمک می‌کند. به طور کلی، ویتامین‌های B برای متابولیسم و ​​تولید انرژی بسیار مهم هستند. یکی از علائم کم خونی، حلقه‌های سیاه دور چشم است.

علاوه بر این، اگر از این ویتامین به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشد، ممکن است الگوی خواب مختل شود که می‌تواند سیاهی دور چشم را تشدید و پوست را کدر کند. ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی مانند گوشت، جگر و تخم مرغ و آجیل و غذاهای دریایی یافت می‌شود.

دریافت کافی ویتامین B12 از طریق مکمل به خصوص برای گیاهخواران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما این نیروی کمکی ممکن است حتی برای کسانی که گوشت می‌خورند، نیز مفید باشد.

بیشتر بخوانید: برای همیشه از تیرگی دور چشم خلاص شوید

حلقه‌های سیاه دور چشم

ویتامین C

این ویتامین علاوه بر مکمل خوراکی به صورت موضعی نیز استفاده می‌شود و عملکرد مشابهی دارد. ویتامین C مسئول تقویت تولید کلاژن در بدن است. همچنین تاثیر مخرب رادیکال های آزاد را کاهش داده و از آسیب ناشی از نور محافظت می‌کند. در نتیجه، مصرف آن می‌تواند به پیشگیری از ایجاد سیاهی زیر چشم و کاهش پیشرفت آن کمک کند.

ویتامین D

اگرچه شواهد علمی ‌مبنی بر اینکه کمبود ویتامین D تأثیر مستقیمی ‌بر ناحیه زیر چشم دارد یا خیر وجود ندارد، اما باید گفت که چشم‌های پف کرده و حلقه‌های تیره زیر چشم در افراد مبتلا کمبود ویتامین D، به خصوص زنان بالای 40 سال، دیده می‌شود. در واقع، ممکن است به همین دلیل یک فرد پیرتر از سن واقعی خود به نظر برسد.

ویتامین D یک ماده مغذی اصلی است که بدن به تنهایی قادر به ساخت آن نیست و  به غیر از عملکرد به عنوان یک ویتامین، به عنوان یک پیش‌ساز هورمون نیز عمل می‌کند و مسئول فرآیندهای متعددی است.

بدن ما با قرار گرفتن در برابر نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند. برخی از مناطق جغرافیایی نسبت به مناطق دیگر نور کمتری دریافت می‌کنند، که باعث می‌شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید کوتاه مدت و ناکافی باشد. همچنین، با توجه به فرهنگ پوشش و لباس در مناطق مختلف، ممکن است ساخت طبیعی این ویتامین کافی نبوده و نیاز به مصرف قرص ویتامین D داشته باشید.

سخن پایانی

حلقه‌های تیره زیر چشم، برای بسیاری از افراد ایجاد شده و خود به خود برطرف می‌شوند. سیاهی زیر چشم می‌تواند با کمبود ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین K، C و B12 در ارتباط باشد. در نتیجه، تغییرات رژیم غذایی به بهبود آن کمک می‌کند. البته به یاد داشته باشید که واکنش هر شخص به تغییرات رژیم غذایی می‌تواند با واکنش دیگران متفاوت باشد. ممکن است زمان بیشتری لازم باشد تا بهبود قابل توجهی مشاهده کنید.

علاوه بر این، حفظ یک سبک زندگی سالم از جمله خواب کافی، مدیریت استرس و محافظت در برابر نور خورشید برای سلامت پوست بسیار مهم است. طب سوزنی، ماساژ یا روش‌های دیگر نیز ممکن است برای درمان سیاهی زیر چشم مفید باشد و به درمان علت زمینه‌ای مانند خستگی، استرس یا… کمک کند.

source