علائم پوکی استخوان

رایج‌ترین علامت پوکی استخوان، شکستن ناگهانی استخوان است. استخوان‌های متاثر از پوکی استخوان ممکن است آنقدر شکننده شوند که شکستگی‌ها خود به خود یا در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

  • زمین خوردن‌های ساده یا تصادفات جزئی که در حالت عادی باعث شکستگی استخوان سالم نمی‌شود.
  • فشارهای معمولی مانند خم شدن، بلند شدن یا حتی سرفه کردن.

بیشتر بخوانید: برای پوکی استخوان چی بخوریم؟

علائم شکستگی مهره (ستون فقرات) شامل کمردرد شدید، کوتاه شدن قد یا ناهنجاری‌های ستون فقرات مانند حالت خمیده یا غوزدار است.

اگرچه پوکی استخوان به طور مستقیم علامتی ایجاد نمی‌کند، ممکن است تغییراتی در بدن ایجاد کند که به معنی از دست دادن قدرت یا تراکم استخوان‌ها است. این علائم پوکی استخوان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن 2.5 سانتی متر یا بیشتر از قد
  • تغییر در وضعیت طبیعی بدن (خمیده شدن کمر)
  • تنگی نفس (اگر دیسک‌های ستون فقرات به اندازه‌ای که ظرفیت ریه کاهش یابد، فشرده شده باشند، این عارضه رخ می‌دهد.)
  • کمردرد (درد در ستون فقرات)

متوجه تغییرات فیزیکی شدن برای هر کس ممکن است سخت باشد؛ اما افراد دیگر راحت‌تر این تغییرات (به خصوص قد یا وضعیت بدن) را در ما تشخیص می‌دهند. حتما شما هم به کوچک و کوتاه قد و قامت شدن افراد مسن در روند افزایش سن، توجه کرده‌اید. این عارضه، می‌تواند یکی از علائم پوکی استخوان و نشانه‌ای برای مراجعه به پزشک و انجام آزمایش تراکم استخوان باشد.

علائم پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان در زنان

زنان کاهش تراکم استخوان را به عنوان بخشی طبیعی از دوران بارداری و شیردهی تجربه می‌کنند؛ اما در موارد بسیار نادر، زنان باردار و شیرده ممکن است در اثر این کاهش تراکم به پوکی استخوان مبتلا شوند. پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

شکستگی در این زنان ممکن است خود به خود یا در نتیجه فعالیت‌های عادی و با حداقل ضربه یا فشار رخ دهد. شکستگی ستون فقرات شایع‌ترین شکستگی در زنان باردار یا شیرده مبتلا به پوکی استخوان است، اما انواع دیگری از شکستگی‌ها نیز ممکن است رخ دهد. در برخی موارد، مادر یک وضعیت پزشکی دارد یا دارویی مصرف می‌کند که خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می‌دهد.

علائم پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن می‌تواند طی سال‌ها بدون ایجاد هیچ علامتی ایجاد شود. اغلب اولین علامت از علائم پوکی استخوان لگن، شکستگی ناشی از انجام کاری معمولی مانند خم شدن به بیرون از شیشه ماشین است. سایر علائم را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • شروع ناگهانی درد، به طور معمول در قسمت جلوی ران، کشاله ران، کنار باسن یا باسن.
  • دردی که با تحمل وزن تشدید می‌شود و ممکن است با استراحت کاهش یابد.
  • درد مفصل بدون حادثه یا آسیب قبلی.
  • محدودیت حرکت؛ حرکت ملایم مفصل ران معمولا بدون درد است. اما درد ممکن است با حرکات شدید مفصل ران تشدید شود.
  • دردی که به تدریج در طی چند هفته یا چند ماه افزایش می‌یابد و ممکن است آنقدر شدید شود که ناتوان کننده باشد.
  • لنگی قابل توجه هنگامی ‌که بیمار سعی می‌کند از مفصل خود محافظت کند و درد را کاهش دهد.
  • ادم مغز استخوان، یکی دیگر از علائم پوکی استخوان است. مغز استخوان ماده اسفنجی داخل حفره‌های استخوان‌های بلند است که سلول‌های خونی را تولید می‌کند. ادم مغز استخوان زمانی رخ می‌دهد که این بافت ملتهب و پر از مایع باشد.

علائم پوکی استخوان لگن

علائم پوکی استخوان در مردان

علائم پوکی استخوان در مردان و زنان با یکدیگر یکسان است؛ اما افزایش شکستگی‌هایی که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، در مردان دیرتر از زنان شروع می‌شود؛ زیرا مردان در ابتدا اوج توده استخوانی بیشتری دارند و از دست دادن استخوان در مردان کندتر است.

در نتیجه این تاخیر در مردان و همچنین طول عمر بیشتر زنان، مردان مسن‌تر شکستگی‌های کمتری را به دلیل پوکی استخوان تجربه می‌کنند؛ اما مردانی که شکستگی بزرگی (مثلا شکستگی لگن) دارند، بیشتر از زنان در معرض عوارض و مرگ هستند.

علائم پوکی استخوان در جوانی

توده استخوانی از بدو تولد تا 20 سالگی، در اکثر افراد به طور پیوسته افزایش پیدا می‌کند؛ تا زمانی که استخوان‌ها به اوج قدرت و تراکم خود برسد. هر چه اوج توده استخوانی بیشتر باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر کاهش می‌یابد.

پوکی استخوان نوجوانان در طول سال‌های اصلی استخوان سازی ایجاد می‌شود و می‌تواند بر رشد و تکامل کودک تأثیر بگذارد و منجر به از دست دادن قد یا تاخیر در رشد و بالا رفتن خطر شکستگی شود.

ممکن است در برخی موارد بسیار نادر، پزشکان نتوانند علت پوکی استخوان را در یک کودک یا نوجوان شناسایی کنند. این وضعیت به عنوان پوکی استخوان ایدیوپاتیک نوجوانان شناخته می‌شود. اولین علائم پوکی استخوان در جوانی نیز، اغلب شکستگی است که می‌تواند منجر به لنگی و درد در کمر، لگن و پا شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز اشاره کردیم، پوکی استخوان معمولا هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. فرد مبتلا، افت تراکم استخوان خود را تا زمانی که دچار شکستگی شود، احساس نخواهد کرد. با پیشرفت پوکی استخوان، استخوان‌ها شکننده‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. کوچک‌ترین ضربه، عطسه یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود. شکستگی در ستون فقرات، می‌تواند باعث درد شدید و همچنین تغییر در وضعیت بدن شود.

source