افزایش درد، از عوارض کم خوابی

یکی از عوارض کم خوابی، تشدید درد است. مسیرهای مشترکی که توسط سیستم عصبی و هورمون‌ها استفاده می‌شود، رابطه نزدیک بین درد و خواب را توضیح می‌دهد.

بی خوابی مراحل طبیعی خواب را مختل می‌کند. یکی از این مراحل خواب، حرکت سریع چشم (REM) نام دارد. افراد مبتلا به بی خوابی، زمان کمتری را در مرحله REM می‌گذرانند. کاهش این زمان می‌تواند بدن را نسبت به درد حساس‌تر کند.

اختلالات سلامت روان

اختلالات سلامت روان از شایع‌ترین عوارض کم خوابی هستند. حدود 4 نفر از هر 10 نفر مبتلا به بی خوابی دارای اختلال سلامت روان هستند. رابطه بین سلامت روان و بی خوابی پیچیده است.

اختلالات سلامت روان مرتبط با بی خوابی عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • خطر خودکشی

فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی

بی خوابی مزمن می‌تواند برای قلب نیز مشکل ایجاد کند. اختلالات خواب از جمله بی خوابی، یک عامل خطر برای ابتلا به فشار خون بالا است. در یک مطالعه، تنها یک شب خواب بسیار کم به افزایش فشار خون در مردان بالغ سالم منجر شد.

اگر کم خوابی به کرات در طول زمان اتفاق بیفتد، ممکن است فشار خون بالا رفته و به شریان‌های شما آسیب برساند. فشار خون به طور طبیعی هنگام خواب پایین می‌آید. قطع شدن این روند، یکی از عوارض کم خوابی است. همچنین این عارضه می‌تواند باعث شود که در اثر فعالیت بیش از حد قلب برای پمپاژ خون به بدن، احتمال نارسایی قلبی افزایش یابد.

میگرن، از عوارض بی خوابی بر مغز

افراد مبتلا به بی خوابی اغلب حملات میگرن شدیدتری را تجربه می‌کنند. بسیاری از مسیرهای کنترل کننده میگرن و خواب در مغز، مشابه هستند. این تشابه ممکن است علت شدت حملات میگرن را در افرادی که کم می‌خوابند، توجیه کند.

میگرن، از عوارض بی خوابی بر مغز

اختلالات سیستم عصبی

خواب کافی و باکیفیت برای عملکرد سالم مغز حیاتی است. فرآیندهایی که یادگیری، حافظه و عملکرد هورمون‌ها را کنترل می‌کنند، هنگام خواب اتفاق می‌افتند. کمبود خواب در این فرآیندها اختلال ایجاد می‌کند. اختلالات سیستم عصبی زیر اغلب با بی خوابی همراه‌اند:

  • آلزایمر
  • بیماری پارکینسون
  • مالتیپل اسکلروزیس (MS)

خستگی، از عوارض دیر خوابیدن

خستگی ناشی از بی خوابی مزمن، با خستگی عادی و انرژی نداشتن متفاوت است. این خستگی بر کار یا زندگی شخصی شما تأثیر می‌گذارد و حتی گذراندن روز را سخت می‌کند. خستگی ناشی از بی خوابی، گاهی اوقات با سردرد، سرگیجه، درد یا ضعف عضلات همراه است.

تغییرات خلق و خو

احتمالا شما هم احساس کرده‌اید که بعد از یک یا دو شب کم خوابیدن، در روزهای بعد بداخلاق شده‌اید. اما روز‌های طولانی کم خوابی، می‌تواند باعث ایجاد احساسات شدیدتر مانند عصبانیت یا غم شود. با گذشت زمان، بی خوابی مزمن می‌تواند به اختلالات خلقی شدید مانند افسردگی یا اضطراب منجر شود. طبق نتایج یک مطالعه بزرگ، کسانی که بی خوابی دارند، پنج برابر بیشتر از کسانی که مشکلات خواب ندارند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

استرس و اضطراب، از عوارض شب بیداری

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، افرادی که کمتر از 8 ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر از سایرین علائم استرس را نشان می‌دهند.

اختلال در عملکرد مغز

اختلالات خواب مانند کم خوابی و بی خوابی مزمن می‌تواند یادآوری مسائل، تمرکز و تصمیم‌گیری درست را دشوارتر کند. تحقیقات نشان داده است که خوابیدن به مدت 5 ساعت در شبانه روز تنها به مدت یک هفته، می‌تواند منجر به ضعف در تصمیم‌گیری و قضاوت و بروز رفتارهای مخاطره‌آمیز‌ شود.

افزایش وزن، از عوارض شب بیداری

کم خوابی بر هورمون‌های تنظیم کننده احساس گرسنگی و سیری، تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، خواب کمتر از ۷ ساعت در شب ممکن است احتمال اضافه کردن وزن را افزایش دهد. کم خوابی طولانی مدت، می‌تواند شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی قرار دهد.

افزایش وزن، از عوارض شب بیداری

کاهش میل جنسی

یکی دیگر از عوارض کم خوابی مزمن، تاثیر بر هورمون‌هایی مانند تستوسترون است که میل جنسی را کنترل می‌کنند.

بدن مردان هنگام خواب تستوسترون می‌سازد. از دست دادن یا کاهش زمان خواب می‌تواند باعث کاهش تستوسترون و کم شدن علاقه به رابطه جنسی شود. تحقیقات نشان داده است که از دست دادن خواب در نیمه دوم شب، سطح تستوسترون را به طور جدی در صبح کاهش می‌دهد.

تضعیف سیستم ایمنی

بدن در طول خواب، پروتئین‌های سیستم ایمنی را که با بیماری و التهاب مبارزه می‌کنند، ترشح می‌کند. کم خوابی مزمن می‌تواند بر این روند تأثیر بگذارد و آنتی بادی‌ها و سلول‌هایی را که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به اندازه کافی و با کیفیت خوب نمی‌خوابند، در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، بیشتر در معرض آسیب و ابتلا به بیماری هستند.

دیابت، از عوارض خواب کم

نحوه پردازش قند خون توسط بدن می‌تواند تحت تأثیر کم خوابی قرار گیرد که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. طبق نتایج یک مطالعه، بزرگسالانی که 5 ساعت یا کمتر در شب می‌خوابیدند، 2.5 برابر بیشتر از افرادی که 7 تا 8 ساعت می‌خوابیدند، در معرض ابتلا به دیابت بودند.

عوارض کم خوابی در بارداری

کم خوابی مداوم در دوران بارداری برای جنین و مادر باردار خطرناک بوده و ممکن است عوارضی از جمله افزایش احتمال دیابت بارداری، زایمان زودرس، طولانی شدن زایمان و پره اکلامپسی را به دنبال داشته باشد.

عوارض کم خوابی در کودکان و نوجوانان

تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات خواب و کم خوابی، تأثیرات نامطلوبی بر عملکرد روزانه از جمله مشکل در توجه و تمرکز، خواب‌ آلودگی و خستگی مفرط، مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی، عدم توانایی در کنترل واکنش‌ها، مشکل در کنترل و بروز احساسات، استرس، افسردگی، اضطراب و رفتار پرخاشگرانه دارد. کودکانی که خواب کافی ندارند، در عملکردهای شناختی مانند تصمیم‌گیری، حل مسئله، حافظه فعال و یادگیری نیز دچار مشکل هستند.

عوارض کم خوابی در کودکان

عوارض کم خوابی در زنان

تمامی ‌عوارض کم خوابی که برشمردیم، می‌تواند در زنان و مردان بروز پیدا کند. البته، زنان مبتلا به بی خوابی طولانی مدت ممکن است بیشتر از مردان مبتلا، در معرض خطر مشکلات خلقی، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و چاقی باشند.

سخن پایانی

کم خوابی ممکن است باعث شود که فرد احساس تحریک پذیری، غم، بی‌قراری و سردرد کند. البته این موارد، تنها بخشی از عوارض کم خوابی و بی خوابی مزمن است؛ این عوارض می‌تواند شدیدتر شده و به دیابت، بالا رفتن فشار خون، کاهش میل جنسی و تضعیف سیستم ایمنی نیز منجر شود.

source